A 41. körig volt izgalmas a múlt hétvégén rendezett Forma-1-es Japán Nagydíj, ahol Sebastian Vettel Spa-Francorchamps óta tartó megsemmisítő hadjárata folytatódott. Kinek megsemmisítő? Csapattársának, Mark Webbernek, aki a pole pozícióból indulva csak másodikként tudott célba érni, a többi versenyzőnek, akiket messze a kincstári optimizmust meghaladó szemlélettel lehet csak riválisnak tekinteni és az egész idei világbajnokságnak, melyet másfél hónap alatt lerendezett a világbajnoki címvédő. Négy futammal a 2013-as idény vége előtt a háromszoros világbajnok régóta fennálló rekordokat állíthat be és dönthet meg, mert megverni a Red Bullt valóban már csak bottal lehet.
Vettelen kívül két győztese volt a szuzukai futamnak: mi, szurkolók és Romain Grosjean. Mi nyertünk, mert a verseny legnagyobb részében valós esélye volt annak, hogy több mint két hónap után ne a német és az osztrák himnusz csendüljön fel az eredményhirdetés során, és Grosjean nyert, mert megmentette a nagydíjat az unalomtól és kivívta versenyzőtársai, csapata és a nézők tiszteletét. A francia sosem vezetett még ennyire jól Forma-1-es futamon és tette ezt épp akkor, mikor Kimi Räikkönen kissé beleszürkült a mezőnybe. A finn világbajnok év végi távozásával Grosjeannak most kell bizonyítania, készen áll, hogy 2014-ben a csapat zászlóvivője legyen, és ha a hátralévő versenyeken is ilyen magabiztosan fog vezetni, kétség sem fog férni ahhoz, hogy megérett egy topcsapat vezetéséhez.
Micsoda hullámvölgyeken ment Romain keresztül az utóbbi években! Miután 2009-ben Nelson Piquet Jr.-t harmatos teljesítménye miatt szélnek eresztette a Renault, a GP2-ben jeleskedő Grosjean megkapta élete lehetőségét, és az augusztus végi Európa Nagydíjon beülhetett a brazil autójába. Óriási tehetségnek kiáltották ki, annál nagyobb csalódást keltett viszont, hogy legjobbként mindössze egy 13. helyre tellett tőle Sao Paulóban. A fiatal francia egyetlen alkalommal sem tudott a pontszerzés közelébe kerülni, így nem maradt számára hely a csapatban, mely 2010-ben teljesen új vezetőséggel és versenyzőpárossal állt fel. Bár kegyvesztetté vált, Grosjean nem adta fel, és új alapokra helyezte karrierjét. 2010 sikereket hozott, a rövid történelmét akkor kezdő GT1-es Világbajnokságban két diadalt gyűjtött be, míg az ugyancsak akkor létrejött Auto GP sorozatban úgy hódította el a bajnoki trófeát, hogy a szezon hat versenyhétvégéjéből kettőn el sem indult. Még ugyanabban az évben visszahívták a GP2-be, ahol kétszer állhatott fel a dobogóra.
Túl korán dobták a mélyvízbe, mondták sokan, és Grosjean maga is bevallotta, nem állt készen a Forma-1-re. 2011-ben megnyerte a GP2 ázsiai és nemzetközi sorozatát, és tavaly új versenyzőként tért vissza a királykategóriába. Keveseknek adatik meg, hogy egy gyenge Forma-1-es produkció után új lehetőséget kapjanak, és Grosjean kis híján eljátszotta a másodikat is. Spái és szuzukai balesetei, az egy versenytől való eltiltás és számos kisebb hiba ellenére a Lotus 2013-ra bizalmat szavazott a franciának. Hogy beváltott ígéret, vagy elkallódó tehetség címkéjével vonul majd vissza a Forma-1-től, az a következő években derül majd ki.
Kétségbeejtő, hogy egy olyan kvalitásokkal rendelkező pilóta, mint Nico Hülkenberg, mennyire nem vonzó egy élcsapat számára. Csupán a napokban került nem hivatalos megerősítésre a hír, mely szerint a német jövőre a Lotus színeibe öltözik, de a fekete-arany autóig vezető út rögösnek bizonyult. Nem titok, hogy a német Ferraris szerződéséről már csak az aláírás hiányzott, mikor a Scuderia Räikkönen mellett tette le a szavazatát. Senki nem vitatja, hogy Hülkenberg egy ütőképes autóval a világbajnoki címért harcolna, mégis, idén ingyen kell, hogy versenyezzen a Sauber csapatnál. Öröm az ürömben, hogy a grafitszürke svájci autó a szezon második felében magára talált, és Nico azóta világbajnokoknak okoz izzasztó perceket. Koreában egy negyedik, Japánban egy hatodik helyet hozott a Sauber konyhájára, és ha folytatja remeklését, a hinwiliek megelőzhetik a szezon első felében még a McLarent szorongató Force Indiát a konstruktőrök összesítésében. Grosjean-Hülkenberg páros a Lotusnál? Hölgyeim és Uraim, tegyék meg tétjeiket!
Képek: BBC, Clive Mason/Getty Images, XPB Images, EPA