Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

Le Mans-i 24 órás: Ecc, pecc...

Fábián Viktor 2014.06.17. 15:20

lm1.jpg

Nagy várakozás előzte meg a 82. Le Mans-i 24 órás autóversenyt, melyen a Porsche visszatérésének köszönhetően három gyártó küzdött az abszolút diadalért. A klasszikusokat idéző küzdelmekről álmodoztak az Audi dominanciájába kissé belefáradók, és ha más formában is, mint várták, de megidéződött a régi idők Le Mans-ja.

A technika ördöge ugyanis régóta nem látott elánnal szedte az áldozatait, ezért a végső győztes pozíciója csak másfél órával a leintés előtt szilárdult meg. Miután 14 élen töltött óra után a 7-es rajtszámú Toyota eltűnt a versenyből, a műszaki problémák ecc, pecc, kimehetsz módjára találták meg az esélyeseket. Hosszabb, rövidebb időre a gyári csapatok összes autóját garázsba kellett tolni az egynapos futam alatt, a kérdés már csak az volt, melyik trió lesz az, akit megkímél a technika az élen.

Végül a 2-es Audi bírta a legtovább, a pár éve még szürke eminenciásnak tartott Benoit Treluyer, Marcel Fässler és Andre Lotterer trió így harmadik Le Mans-i serlegét vihette haza. Mögöttük végzett az 1-es egység, amely két nappal a rajt előtt még autóval sem rendelkezett Loic Duval horrorisztikus balesete miatt. Az Audinál beismerték, miután a turbó szerelése miatt több kör hátrányba kerültek, már nem hittek a győzelemben. 2014 már csak ilyen valószerűtlen fordulatokat hozott.

Nem lehet nem sajnálni a Toyotát. Harmadik nekifutásra, tökéletes szezonkezdet után a legnagyobb esélyesek voltak, de a balszerencse, ami eddig elkerülte őket, most lesújtott. Alex Wurz, Stephane Sarrazin és Kazuki Nakajima már maga előtt látta a győzelmi trófeát, mikor az autó erejét vesztette. A második, 8-as rajtszámú csapat végül dobogóra állt, ami nem kis bravúr azok után, hogy Nicolas Lapierre a harmadik órában az esőben a Bonanomi-Bird ütközés miatt palánknak vágta a TS 040 Hybridet. A japánoknak így is sovány vigasz a bronzérem.

lm3.jpg

Micsoda visszatérés a Porschétól! Az ellenfelek technikai zűrjei miatt a 20-as rajtszámú kocsi akár nyerhetett is volna, de Timo Bernhard, Brendon Hartley és Mark Webber kalandja másfél órával a leintés előtt véget ért. A 14-es autó keretbe foglalta a napot, az elején és a végén is adott munkát a szerelőknek, de a kockás zászlót meglátta.

Az LMP2 is nagy drámák színtere volt. A 35-ös G-Drive OAK autó egy kényelmes előnyt veszített el fékproblémák és hajtásgondok miatt, de rajtuk kívül a 36-os Signatech Alpine és a 47-es KCMG is fájdalmas búcsút kellett, hogy vegyen az elsőségtől a technika, illetve baleset miatt. A Jota Sport Harry Tincknell, Simon Dolan és Oliver Turvey hármasával kategóriagyőzelmet szerzett, rácáfolva a verseny végi oddsokra.

lm2.jpg

A GT-ben a szokottnál valamivel kevesebb akciót láttunk, bár az Aston és a Corvette éjszakai csatája biztosan emlékezetes marad. A profik között az AF Corse Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni és Toni Vilander triója megismételte két évvel ezelőtti győzelmét, míg az „amatőr” kategóriában az Aston Martin dán csapata (Kristian Poulsen, David Heinemeier-Hansson, Nicki Thiim) örülhetett.

Milyen volt az idei Le Mans? Igazi enduransz verseny volt, bárkire lecsaphatott a technika ördöge és végül az nyert, akit a legkevesebbszer és a „legjobbkor” gyötört. Az Audi ismét bebizonyította, miért uralja ezt a sportot már egy évtizede, és Le Mans is bizonyította, hogy a 24 órás versenyen a legreménytelenebb helyzetből is van visszaút. Volt eső, voltak balesetek, dráma minden mennyiségben. Ott fent nem akármilyen forgatókönyvet írtak idénre!

Képek: autoblog.com

Címkék: le mans wec

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr56310642

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Magnat 2014.06.18. 07:27:12

Helló,

az autók műszaki jellemzőiről meg a szabályrendszerről lehet olvasni vhol? Meglepve hallottam, h még az LMP1-ben is milyen eltérő motortípusokkal versenyeznek, 4 literes V8-a szívó, kis benzines V4-es tubó hibrid, dízel ... érdekelne, h mik a megkötések, mert a hallottak alapján nem sok van :)

Fábián Viktor 2014.06.18. 09:11:59

@Magnat: Szia! Igen, elég sokrétű a technika. Komoly szabályváltozások történtek idénre, itt egy jó összefoglaló cikk: www.motorsport.com/wec/news/fia-wec-lmp1-regulations-for-2014/
Részletes technikai jellemzők: www.fiawec.com/wpphpFichiers/1/press_area/15/175/Technical_Regulations_LM_P1_P2_GTE.pdf Elég hosszú, lehet belőle mazsolázgatni.
Itt egy rövidebb verzió: lemans.hu/lemans_extra/technical_regulations_2014.pdf
Remélem tudtam segíteni. :)

gigabursch 2014.06.18. 10:54:51

Kedves Viktor!

Igazában azon merengtem, hogy 2-3 év múlva esetleg e gyermekeimmel elmennék megnézni.
Ennek kapcsán még nem igazán olvastam olyat, hogy merre vannak jó autóskempingek, hogyan eleht gyerkőcökkel bejutni, mennyibe kerülnek a jegyek (mert ugyebár ez közel egyhetes program), akár a padockba is.

Szóval ez a vonat már elment ebből a szempontból, de a következő évekre talán érdemes egy kis szervezettebb hírverést csinálni, hogy jópár magyar család, akár együtt jól érezhesse magát.

Momentán engem az F1, a MotoGP élőben nem érdekelne, a DTM se valószínű, de az még csak-csak. A rallye szintén nem.

Viszont Le Mans és a Tour de France egymáshoz igencsak közel esik időben és ha már lúd legyen kövér jeligére jól összeszervezhető progra lenne.
süti beállítások módosítása