Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

Gondolatok a zárt pilótafülkéről

Fábián Viktor 2015.08.26. 13:23

150824181814-15-indycar-justin-wilson-crash-super-169.jpg

 

Henry Surtees, Dan Wheldon, Jules Bianchi, Justin Wilson. Nyíltkerekes versenysorozatok jól ismert nevei. Négy kiváló versenyző, akik versenybaleset során elszenvedett fejsérülés miatt tragikusan korán itt hagytak minket. Mindannyiuk halála után viták indultak a nyíltkerekes szériák legnagyobb veszélyforrásának, a versenyzők fejének kitettségéről. Néhány hamvában holt próbálkozást leszámítva azonban inkább a szavak, mint a tettek dominálnak a mai autósport legnagyobb biztonsági kihívásának leküzdésében. Kérdés, mi áll a fejlődés útjában? Mint minden probléma, ez is összetett.

 

Tradíció. Azt hiszem, mindennemű változás legnagyobb akadálya. Történjék változás az élet bármely területén, az ember mindig arra törekedett, hogy a hagyományait megőrizze. Amióta világ a világ, az open-wheel versenyzéshez hozzátartozott az open-air jelenség. Az elmúlt évtizedek biztonsági intézkedései következtében a pilóták fejét egyre jobban védték a becsapódásoktól, de az open-air jelleg, a nyílt pilótafülkék megőrzése természetes volt. Bármely versenysorozatról legyen szó, a szurkolók az autókon történő apró változásokat is nehezen fogadják el, mert a tradicionális formák változásában a régi jó dolgok megtagadását is látják.

 

Kockázat. A zárt pilótafülkék új kockázati tényezőket hordoznak magukban. A legutóbb az FIA által végrehajtott tesztből levont következtetések szerint ezek a kockázatok magasabbak, mint a nyílt cockpitekkel járók. A szélvédő betörhet, vagy a rajta megpattanó törmelékek veszélyeztethetik a nézőket. Baleset esetén a pilóták mentését megnehezítik a zárt pilótafülkék. Jogosan merül fel a kérdés, hogyan küszöbölték ki ezeket a kockázatokat az utóbbi években fokozatosan zárt fülkékre váltó Le Mans prototípusok esetében és miért nem tanulhat az enduransz bajnokságoktól a Forma-1 vagy az IndyCar.

 

Fortuna kegyeiben

 

Az embernek az az érzése, mintha az utóbbi években megszaporodtak volna a súlyos fejsérüléssel, és az ebből következő halállal járó versenybalesetek. Megdöbbentő, milyen apróságon múlt, hogy Bianchi épp a darus kocsit találta el, hogy a hétfőn elhunyt Wilson egy nappal korábban épp egy levegőben bukdácsoló szárnydarabbal találkozott. A hírek azokról szólnak, akik nem voltak szerencsések, a szurkolók változásokat követelnek, ha baj történik, de kevesen teszik szóvá a veszélyt, ha szerencsés kimenetelű balesetet látnak.

 

Nemcsak az az elképesztő, mekkora pechje volt az említett versenyzőknek, hanem az is, hogy mennyi tragédia történhetett volna, ha a többiek nem a dolgok szerencsésebb oldalára kerülnek. Mekkora veszélyben volt Kimi Räikkönen az idei Osztrák Nagydíj rajtbaleseténél, vagy Fernando Alonso 2012-ben Spában! Mindkét esetben centiméterekre voltak a versenyzők fejétől az irányíthatatlan autók. Mások is hálát adhatnak az égnek: a hétvégi Belga Nagydíj betétversenyein sok bukás történt, a vasárnapi GP3-as versenyen Matt Parry kiesését egy korábbi balesetből pályára repült kerék okozta.

 

James Hinchcliffe IndyCar versenyző fejét a 2014-es Indianapolisi Nagydíjon egy előtte történt koccanástól lerepült szárnydarab találta el. Még aznap kiengedték a kórházból.

 

Törmelékeső, repkedő kerekek: szintén a 2014-es Indianapolisi Nagydíjról

 

Sokan mondják, hogy a versenyzők vállalják a versenyzéssel járó kockázatokat és hogy a motorsport mindig veszélyes lesz. Ez igaz, de nem kell folyamatosan fáradoznunk azért, hogy egyre biztonságosabb legyen? A világ és így az autósport is folyamatosan változik. A tradíciók lassíthatják ugyan a fejlődést, de meg nem állíthatják. Reméljük, az újabb forradalmi változásig a szerencse kíséri majd a nyíltkerekes versenyzőket a pályán.

 

Kép: Bryn Lennon/Getty Images

Címkék: forma-1 indycar

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr27735560

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

datam 2015.08.27. 15:19:34

Senna kimaradt az elejen a felsorolasbol. Talan o volt a legismertebb Forma-1 aldozat, es o is a fejen serult. Masreszt viszont nem Alonso feje forgott veszelyben, hanem Raikkonen fejetol volt 2 centire kb Alonso autojanak feneklemeze.

Fábián Viktor 2015.08.27. 22:51:14

@datam: Igen, elnézést a figyelmetlenségért, javítottam. Sennát csak azért hagytam ki a felsorolásból, mert az utóbbi évek eseteit szerettem volna kiemelni.

Söprögető 2015.08.27. 23:02:09

Szerintem Bianchi-t nem védte volna meg a zárt fülke sem. Alapvetően nem az ütésbe halt bele állítólag, hanem az iszonyú lassulásba.
süti beállítások módosítása