Izgalmas versennyel, de meglepetések nélkül zárult a Forma-1 2013-as szezonja Brazíliában. Sebastian Vettel rekordot döntött zsinórban kilencedik futamgyőzelmével, a Red Bull megállíthatatlan bajnokának megsemmisítő teljesítménye után pedig aligha akadnak szurkolóin kívül olyanok, akik ne áhítoznának egy kis változatosság után.
A július 28-án rendezett Magyar Nagydíj volt az évad utolsó versenye, melyet nem a négyszeres világbajnok nyert meg! 2014 a V6-os turbómotorokkal egy teljesen új fejezetet nyit a száguldó cirkusz történetében, amitől persze az várható, hogy újrakeveri a kártyákat. Mégsem biztos, hogy az ideihez hasonló dominancia nem fordul elő jövőre, mint ahogy az sem, a Red Bull visszaesik. Az új szabályok viszont a lehető legjobb esélyt adják az önmagukat kereső riválisoknak és nem mellesleg alaposan felkavarják a Forma-1 állóvizét. Erre úgy van szükség, mint egy falat kenyérre.
Egyvalaki már nem lesz része a jövő évi sakkjátszmának. Mark Webber F1-es pályafutása során szinte mindig rosszkor volt rossz helyen. A Williams-hez a csapat mélyrepülésének kezdetén igazolt, a Red Bullnál pedig csak Vettel érkezésével kapta meg a versenyképes autót. Felesleges arról beszélni, mi történt volna, ha az ausztrált nevezik ki zászlóvivőnek. Lehet, hogy nyert volna világbajnoki címeket, lehet, hogy nem. Webber karrierje alatt elérte, amit tudott, és a motiváció hiányának tükrében a lehető legjobb döntés volt az Enduransz Világbajnokságba szerződni. A Red Bull ausztráljára a Forma-1 közössége mint szókimondó, egyenes emberre fog emlékezni. Olyan versenyzőre, aki a levezető körében levetette a sisakját, hogy még utoljára a világ szemébe nézve búcsúzzon. Már alig várom, hogy visszatérjen Le Mans-ba, ahol ezúttal remélhetőleg a pályafutása és nem az autója fog a magasba ívelni.
Új környezet vár Felipe Massára. A Ferraritól nyolc év szolgálat után távozó brazil a jövőre Mercedes motorra váltó Williams kék-fehér overallját ölti magára. Felipe utolsó olaszoknál töltött éveiben csak árnyéka volt egykori önmagának, és a csapatváltásnál jobb módszert nem találhatott a másodvirágzáshoz. Ha nyerni nem is tud majd a grove-i istállóval, a benne rejlő potenciált külső nyomás nélkül autózhatja ki magából.
Robbanás előtt a pilótapiac. Heikki Kovalainen gyengécske beugrásával szinte biztosan kiesett a Lotus fennmaradó üléséért folytatott küzdelemből, melyet Pastor Maldonado nyerhet meg. A venezuelait támogatója a Sauberhez is beprotezsálhatja, ahol Nico Hülkenberg, Esteban Gutierrez és Szergej Szirotkin is a várólistán szerepel. Nico Hülkenberg agóniája a legjobb példa arra, milyen kétségbeesetten kell küzdenie egy olyan tehetségnek, akinek érdemességét senki nem kérdőjelezi meg. A nagy csapatok szerint is maradnia kell a németnek, a baj az, hogy Nicónak nem szavakra, hanem egy szerződésre van szüksége, melyet Montezemolo és társai is vonakodtak az orra alá tolni. Sergio Perezt eközben a 23. órában tette lapátra a McLaren. Aligha a harmatos autóban nyújtott teljesítménye volt a szerződésbontó ok, a wokingiak egyszerűen helyet szorítottak Kevin Magnussennek, aki állítólag egy gentlemen's agreement megszegése miatt nem került a Marussiához. És akkor még nem esett szó a Force India párosáról, ahol mindkét pilóta rúdja kifelé áll.
Decemberben várhatóan utoljára lépnek pályára az idei konstrukciók. A Pirelli bahreini gumitesztjével vonultatja nyugdíjba a jelenlegi autókat, januártól pedig elkezdődik az ugrás az ismeretlenbe. A téli tesztek előtt a gépek többségéről lehull a lepel, és attól tartok, egyik kétségből a másikba fogunk esni, ami a külcsínt illeti. Ha az autók rondák is lesznek, a versenyek minősége elkendőzheti a megnyúlt orrokat. Ugrás az ismeretlenbe, de hogy vízbe, vagy betonba landol a Forma-1, arról Melbourne-ben bizonyosodunk meg először.
Képek: Getty Images