Új autók, új szabályok, új versenyzők, régi történet. Mintha csak újra 2012-t írnánk, három autó kibérli a rajtrács első három helyét, majd kisajátítja a dobogó mindhárom fokát. A különbség annyi, hogy ezúttal nem kék Chevrolet-k, hanem újszerű látványt nyújtó Citroënek teszi hallatlanul izgalmassá a negyedik helyért folytatott küzdelmet.
Jöttek, láttak, győztek. Majd újra győznek? Szokatlan jelenség az autósportban, hogy egy újonc istálló, bírjon bármekkora költségvetéssel, legyenek bármilyen jó versenyzői, nulla tapasztalattal az első perctől kezdve elkalapál mindenkit. Új kihívásként tekintett a Citroën a WTCC-re, de hol itt a kihívás? Hol vannak a kihívók? Az egyszeri néző azt hihetné, dilettáns csapatokból áll a mezőny, hogy egy újonnan érkezett brigád könnyűszerrel feltörli velük a padlót. A valóság persze sokkal árnyaltabb, de a marrakeshi hétvégén nem a balesetek voltak ijesztőek, hanem a francia márka produkciója.
A Chevrolet gyár kiszállásakor sokan arra számítottak, hogy a Cruze-ok nyomasztó fölényének eltűnése vonzóvá teheti a szériát más gyárak számára. A Citroën megérkezett, de látva a téli teszteket és az idénynyitót, hosszú távon ugyanabba a dilemmába eshetnek az autógyárak, mint a Chevy-érában. Megéri-e bevállalni a biztos vereséget? Vagy épp az ellenkező hatást érik el Lopezék? „Ha nekik sikerült, nekünk miért ne?” – fogalmazódhat meg a gondolat a vezérigazgatói fejekben. Így, vagy úgy, de a Citroën minden dicséretet megérdemel, mert ennél jobb debütálást nem lehetett volna produkálni. Csak remélni lehet, hogy a többiek valahogy felzárkóznak – erre nagy összegben azért ne fogadjunk.
Hol vannak már azok az idők, amikor a gazdagok megelégedtek a csapattulajdonosi pozícióval! Ma már természetes, hogy a „pénzemberek” egy autót is fenntartanak maguknak, miközben jobbnál jobb túraautósok tengődnek szerződés nélkül. Az úrvezetőkkel nem az a baj, hogy a pénzük miatt versenyeznek, hanem, hogy nem hajlandók változtatni könnyelmű hozzáállásukon. Akár falak, akár nagy bukóterek között száguldoznak, nemcsak a saját, hanem mások életével és pénztárcájával is játszanak, ha nem fejlődnek.
Igen, René Münnichre gondolok. Meg arra a pár srácra, akik tavaly Makaóban biztonsági autó, majd piros zászló alatt játszottak flippert egymással. Jó látni, hogy az All-Inkl.com csapat el tudott indulni, de aggasztó, hogy egy igen versenyképes Chevrolet került Münnich alá. Távol álljon tőlem, hogy bántsam a Münnich Motorsport első emberét, de amit Marokkóban a rajtnál művelt, azt nehéz finom kifejezésekkel értékelni. Egy gyengécske autóval a rajtrács végén észre sem vesszük, ha kicsit indiszponáltan viselkedik, de a mezőny közepén már komoly rizikófaktor a jelenléte. A többiek rutinja és a szerencse végül megelőzte a bajt, de ki tudja, meddig lesz ennyi elég.
Képek: FIA WTCC Facebook