Tavaly rendezték a Forma-1 történetének első orosz versenyét, annak sikerét pedig mi sem bizonyítja jobban, mint az idei kiírást megelőző általános kiábrándultság. Sem a rajongók, sem a versenyzők nem lelkesedtek a sótlan, egykori valenciai pályára emlékeztető szocsi aszfaltcsík újbóli látogatása alkalmából, ráadásul az olimpiai szellemváros hangulatában is emlékeztet a barátságtalan kikötői helyszínre.
A 2014-es Orosz Nagydíj, bár minden izgalmat nélkülözött, annál több Putyint tartalmazott, és az év legjobban szervezett versenye lett. Az oroszok idén aligha fürödhetnek majd ilyen dicsőségben, a kínos pénteki baki és az időbeosztás érthetetlensége sok fejtörést okozott a szervezőknek. A futam végül akciódús volt, de a múlt hétvége mégsem a versenyzés miatt marad emlékezetes.
Péntek reggel egy, a pálya ellenőrzésére kijelölt jármű gázolajat folyatott az aszfaltra, így az első szabadedzés fél órával lerövidült és a semlegesítés miatt egyharmad részt vizes pályán zajlott. A második edzésen az eső, a harmadikon Carlos Sainz balesete akadályozta az érdemi gyakorlást (a szalagkorlát javítása miatt pedig másnapra halasztották a GP3 első futamát). A Forma-1-es kvalifikáció probléma nélkül zajlott, az azt követő GP2-es futam viszont a tervezett 28 helyett csak 15 körig tartott, mert a rajt utáni balesetek miatt megszakították a versenyt, az eredeti versenytáv tartásával viszont a leintés sötétedés után történt volna. Furcsa, hogy a Bianchi balesete után bevezetett, a látási viszonyokra vonatkozó eljárás a betétsorozatokra nem vonatkozik.
Vasárnap folytatódott a „crashfest”, melyek megerősítettek egy aggasztóbb szervezési hibát. A GP2-es és a Forma-1-es bukások után a beavatkozó személyzet egyik alkalommal sem érkezett meg gyorsan a pórul járt pilóták segítségére. Szerencsére következményei nem lettek a lassú reakciónak, ahogy szerencsére nem lett következménye a Forma-1-es futamon engedély nélkül pályára rohanó munkás magánakciójának sem, aki életét kockáztatva távolította el Sainz letört hátsó szárnyának darabját.
Akciódús hétvége volt Oroszországban, de szerencsére nemcsak incidensek, hanem előzések és csaták is zajlottak a pályán. Kérdés viszont, meddig tartható az Orosz Nagydíj csillaga Szocsiban. Tartok tőle, hogy a verseny visszatérő mementója lesz a gyors ütemben amortizálódó olimpiai helyszínnek, a döbbenetes mértékű pénzszórásnak és korrupciónak. Hisz ki ne tudná, miért itt rendezték a történelem legdrágább olimpiáját? Ki nem látta a 2004-es athéni játékok romjait, melyek egy Walking Dead epizód díszletei is lehetnének? Ha a FIFA áruba bocsátja a világbajnokságokat, miért higgyük, hogy a NOB nem teszi ugyanezt az olimpiákkal?
Kétélű fegyver a Sochi Autodrom. Az olimpiai komplexumok mellett száguldó Forma-1-es autók látványosak, de a helyszínen tevékenykedők látják azt is, amit a tévé előtt ülők nem: az üres tereket, a pusztuló épületeket. Szocsi – ahogy a szlogenjük hangoztatja – megcsinálta, de akad még tennivaló a jövőben.
Képek: Alexander Nemenov/Getty Images, gtspirit.com