Két hónappal a Forma-1-es szezon vége előtt egyre nagyobb kérdőjelek tornyosulnak a Red Bull Racing garázsa előtt. A Renault-val való szakítás után szűk lehetőségek előtt találta magát a csapat, a felső vezetés pedig kivonulással fenyegetőzik. Egy újabb blöff, mondhatnánk, de talán ezúttal érdemes komolyan venni Dietrich Mateschitz szavait.
Ahogy arra a Red Bull főnök rávilágított, a Forma-1 drága mulatság, akár nyer a csapat, akár a középmezőnyben szenved. Megannyi sikeres év után az utóbbi változat nem túl kecsegtető és ha a Milton Keynes-i gárda nem kap megfelelő motorpartneri támogatást, nem éri meg maradni. A Ferrari ugyanis az egyetlen vállalható, fennmaradt opció a motorszállítóra vadászó energiaitalosoknak, de az olaszok terveik szerint 2015-ös erőforrással „szúrnák ki” a Red Bull szemét. A négyszeres világbajnok csapat nem szívesen versenyezne egy éves motorokkal, inkább búcsút intene a száguldó cirkusznak.
Lehet persze zsarolásnak is tekinteni a Red Bull üzenetét, de ha Mateschitz megszüntetné a Forma-1-es projektet, az újabb csapás lenne a Forma-1 sokat tépázott renoméjának. Milyen üzenetet közvetít egy világbajnokság, ha hagyja, hogy az évtized elejét domináló csapata bezárjon, mert a riválisai félnek ütőképes technikával ellátni őket? Ha a Ferrari - félve, hogy megveri saját magát - nem hajlandó új motorokkal ellátni a Red Bullt, bizonyítja, hogy ugyanazt a fordított logikát követi, mint azok, akik a Mercedes uralmát új szabályokkal és nem hatékonyabb munkával törnék meg. Igazságos-e, ha az osztály legjobb tanulója legfeljebb hármast kaphat, mert a többiek csak hármasra tudják az anyagot?
Hosszú távon megoldást jelenthet az Audi belépése. A Red Bullnál elismerték, kapcsolatban állnak a négykarikásokkal egy esetleges átvétellel kapcsolatban. A pletykák szerint az Audi felhagyna a DTM-mel és az Enduransz-vb-vel (WEC) is a Forma-1 miatt, ami ha megvalósulna, hatalmas érvágás lenne az előbbinek. A WEC-ben már régóta suttogják, hogy a Porsche tavalyi visszatérése az Audi kivonulásának ágyazott meg, mint ahogy ez már fordított felállásban egyszer megtörtént.
Minden tervet megváltoztathat azonban a Volkswagen vezérigazgató Martin Winterkorn lemondása, aki a napokban kipattant emissziós botrány miatt kényszerült távozni posztjáról. Az Audi csak áprilisban kezdett nyitni a száguldó cirkusz felé, miután Ferdinand Piëch, aki Bernie Ecclestone-nal való rossz viszonya miatt híresen ellene volt bármilyen F1-es szerepvállalásnak, lemondott a VW Csoport elnökségéről, miután sikertelenül próbálta meg leváltatni Winterkornt. Meglátjuk, a vezérigazgató váltás hoz-e újabb, a Forma-1-nek kedvezőtlen fordulatot, bár a botrány dagadása mellett a Volkswagen aligha sportprojektre, mintsem hitelének visszaállítására és elvesztett piaci értékének visszaszerzésére fordítja a figyelmét.
A Red Bull közvetve járhat pórul az emissziós botránnyal és ha hosszú távon nem látják biztosítottnak az élmezőnyhöz tartozást, jövőre négy autóval kevesebb sorakozhat fel a rajtrácsra.
Kép: Getty Images