A Túraautó Világbajnokság számára ismeretlen terepre lép a hétvégén. A Twin Ring Motegi a harmadik különböző pálya a WTCC történetében, mely a vb japán fordulójának ad otthont Okayama és Szuzuka után. Ennek apropóján idézzük fel az 1997-ben megnyitott aszfaltcsík rövid, ám annál jelentősebb történelmét!
1994-ben a Honda motorszállító partnerként megjelent az akkor fénykorát élt IndyCarban. A program a kezdeti szolid sikerek után 1996-ban, a hírhedt IndyCar-IRL szakadás évében egyéni és motorgyártói bajnoki címet hozott. A megelőző évtizedben fel-felmerülő japán IndyCar verseny ötlete újra szárnyra kapott, és mivel a Honda tökélyre szerette volna fejleszteni az amerikai projektjét, belevágott az Indy-versenyzés japán bázisának megépítésébe. Így született meg 1997 augusztusára egy 13 ezres városka mellett a Twin Ring Motegi.
Az elnevezés korántsem véletlen. A Honda nemcsak egy 2493 m hosszú oválpályát építtetett, hanem egy azt átszelő 4800 m hosszú klasszikus versenypályát is, mely a helyi szériákat - mint pl. a Super GT, vagy a Super Formula - csábította Motegibe.
Az időközben CART névre váltó IndyCar sorozat japán versenye valóra vált, 1998. március 28-án az oválpálya bírói állásán meglendült a zöld zászló. 2003-ban a Honda átnyargalt a CART-tal szemben egyre népszerűbbé váló szakadár IndyCar bajnokságba, így a japán futam is átkerült ennek naptárába. 2004-ben a várva vált első hazai győzelem is megszületett, a néhai Dan Wheldon az Andretti Green Racing Hondával hajtott autójával elsőként látta meg a kockás zászlót.
2008-ban Motegi történelmet írt, Danica Patrick első és egyetlen IndyCar diadalával az első női autóversenyző lett, aki amerikai nyíltkerekes sorozatban futamot tudott nyerni.
Japán szerves részét képezte az IndyCar naptárnak, de nem volt nagy a lelkesedés a távol-keleti futam iránt. A versenyzők, csapattagok és a felszerelések rendkívül hosszú és drága utaztatását még lenyelte a széria, de az Egyesült Államok keleti partvidékével szembeni 14 órás időeltolódás nem segített az egyébként is folyamatos nézettségi problémákkal küzdő IndyCarnak. 2011 elején bejelentették, hogy a nézettség maximalizálása érdekében a japán versenyt törlik. Az utolsó motegi futamot szeptember 17-én tartották a klasszikus pályán, mivel a márciusi földrengésben az oválszakasz megrongálódott.
Az Amerikában honos versenysorozatok közül nem az IndyCar volt az egyedüli, mely kacérkodott a felkelő nap országával. Két, kevésbé sikeres szuzukai bemutatóverseny után a NASCAR is ellátogatott a Twin Ring Motegire, de az ürességtől kongó lelátók előtt rendezett bemutatóverseny a legnépszerűbb amerikai széria utolsó Japán kiruccanását eredményezte.
Mások meg tudták vetni a lábukat Motegiben. A MotoGP Kato Daidzsiro 2003-as szuzukai tragédiája után új, biztonságosabb helyszínt keresett a Japán Nagydíjnak, és logikus választásnak tűnt az akkor Csendes-óceáni Nagydíjat rendező aszfaltcsík. Mielőtt elfoglalta volna a már megszokottá vált szezon végi pozícióját, a nagydíjat kétszer is áprilisról októberre kellett halasztani: 2010-ben az izlandi vulkánkitörés miatt megbénult európai légi közlekedés, 2011-ben a földrengés és a fukusimai atomerőműben történt szerencsétlenség szervezte át a MotoGP programját.
A hétvégén a WTCC új fejezetet nyit a Twin Ring Motegi történetében.
Képek: indycar.com, motogp.com