Véget ért a Forma-1 idei szezonjának európai szakasza, a szokásoknak megfelelően a legendás monzai Olasz Nagydíjjal. Bár az izgalmak távol maradtak az idény legrövidebb versenyétől, beszédtéma akadt bőven a pályán kívül. Guminyomás, nyomás a szervezőkön, nyomás bizonyos csapatokon. Egy eseménytelen futam egy eseménydús hétvégén.
Még meg sem lendült a kockás zászló, a Mercedes figyelmeztetést kapott az FIA-tól, hogy a rajt előtt az autóin lévő abroncsokon mért guminyomás nem érte el a Pirelli által a spái defektek okán előírt minimumot. Toto Wolffék, félve egy esetleges büntetéstől, nagyobb tempóra sarkallták Lewis Hamiltont a verseny utolsó köreiben. Úgy számoltak, ha nem kizárással sújtják őket, akkor 25 másodperces időbüntetést kaphatnak, így Hamilton kénytelen volt előnyét 25 másodperc fölé növelni. Elképesztő, milyen apróságon múlt volna, ha a Mercedest megbüntetik, a címvédő ugyanis 25,042 másodperccel ért előbb célba, mint a második. Az ezüstnyilak ugyanakkor megúszták. Miért?
A motorsport.com írója, Adam Cooper rávilágított, az FIA szúrópróbaszerű mérését akkor végezte, mikor az autók a rajtrácson már gumimelegítő paplanok nélkül álltak. Ezt megelőzően, a gumimelegítőkkel felszerelve a Pirelli mérnökei megfelelő guminyomást mértek a Mercedesek abroncsain, viszont a lekerült melegítőkkel nemcsak a gumik hőmérséklete, hanem a nyomás is esésnek indult.
A Pirelli azért nem figyelmeztette a csapatot a rajt előtt, mert az általuk mért nyomás a minimum érték felett volt és ahogy a Mercedes a futam utáni érvelésében rámutatott, az üzemi hőmérsékletet elért abroncsokon a nyomás ismét a megfelelő tartományba szökött. A szövetség ezt elfogadta és Hamilton megtarthatta a győzelmét a Nico Rosberg kiesésével 53 pontra hízott összetettbeli előnyével. Hogy a jövőben az ilyen félreértések ne forduljanak elő, az FIA egyeztetést kezdeményezett a gumiszállítóval a nyomás mérésének idejéről.
Nő a nyomás az Olasz Nagydíj szervezőin. Monza szerződése 2016 után lejár, Bernie Ecclestone pedig már előrevetítette a lombardiai pálya búcsúját. Az évről évre tapasztalt fantasztikus hangulat, az ikonikus helyszín elvesztését aligha szeretné az F1 teljhatalmú ura, az olaszok pedig állításuk szerint mindent megtesznek a legendás aszfaltcsík naptárban tartásáért (még Matteo Renzi miniszterelnök is részt vesz a tárgyalásokon). Pontosan nem tudni, mi az akadálya a hosszabbításnak, Ecclestone mindenesetre azt nyilatkozta, nem kér több rendezési díjat Monzától, mint a többi európai helyszíntől.
Nő a nyomás a Lotus csapaton. Az enstone-iak - remélve a Renault gyár és a vele érkező olajcégek támogatását – nem számlázták ki a venezuelai olajtársaságnak a jövő évi szponzorációnak megfelelő összeget, így anyagi forrásaik egyre szűkülnek. A legfrissebb hírek szerint a francia márka hezitálása akár csődbe is viheti a csapatot, topversenyzőjük, Romain Grosjean pedig méretes célpontként felkerült a jövőre debütáló Haas F1 Team radarjára. A Renault egykori, kétszeres világbajnok gyári csapatát vásárolná vissza, de a Lotus zűrös anyagi helyzete riasztó tényező a gazdasági válság idején kivonult vállalatnak.
Nő a nyomás a Red Bullon. Ki ad motort a Milton Keynes-ieknek jövőre? A Mercedes biztosan nem, így a német gyár által 5%-ban birtokolt Aston Martin sem lesz támogatója a Vörös Bikáknak. A brit sportautó márka így a Williamshez, vagy a Force Indiához érkezhet, ha egyáltalán a Forma-1-es szerepvállalás mellett dönt. Már biztos, hogy a Renault nem látja el tovább erőforrásokkal a Red Bullt, a franciákkal viszont a névadó szponzor Infiniti is könnyen lehet, hogy továbbáll. A Hondáról inkább ne is beszéljünk, így egyetlen lehetséges befutónak a Ferrari tűnik, akik hajlandóak is az együttműködésre.
Eközben az említett Haas istálló nagyjából tíz versenyzőből válogathatja ki azt a kettőt, aki jövőre a csapat autóit vezetheti majd. A csapatfőnök Günther Steiner szeptemberre ígérte a végső döntést. Talán már a jövő heti Szingapúri Nagydíjon megtörténik a bejelentés? Vagy az azt követő héten Szuzukában?
A hónap utolsó két hétvégéjén ugyanis versenyeket rendeznek, miközben nagydíjak, csapatok, pilóták jövőjéről folynak tárgyalások. Itt van az ősz, itt van újra, és sűrű, mint mindig a Forma-1-nek.
Kép: Getty Images