Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

Forma-1 Brit Nagydíj: Pengeélen

Fábián Viktor 2013.07.01. 14:03

sc.jpg

Kritikus ponthoz érkezett a Forma-1, évadának nyolcadik állomásán, Silverstone-ban. Az 52 körös verseny lefolyása során összesen négy bal hátsó defektet láttunk, melyek a versenyt vezető Lewis Hamiltont, Felipe Massát, Jean-Eric Vergne-t és Sergio Perezt sújtották. A 2013-as szezon már a kezdete óta a Pirelli kezelhetetlennek bélyegzett gumijairól szól, de 11 versennyel a szezon vége előtt úgy tűnik, tetőpontjához érkezik a három hónapja tartó tragikomédia.

Silverstone-ban ugyanis a 2005-ös hírhedt hatautós indianapolisi futam óta először tapasztalhatták a versenyzők, milyen az, amikor a kocsi négy időzített bombán gurul. A leintés után a hisztéria hulláma söpört végig a paddockon, a versenyzők az FIA-t és a Pirellit ostromolták, miközben a gumiszállító elmondása szerint értetlenül áll a probléma előtt. Tény, hogy a Kanada óta alkalmazott, és az addigi futófelület leválást orvosolni próbáló új ragasztási eljárás jól vizsgázott a híresen gumigyilkos Gilles Villeneuve pályán, Nagy-Britanniában viszont a gumikopás eddig nem látott, veszélyes fordulatot vett. Charlie Whiting versenyigazgató a futam után bevallotta, az első három defekt láttán "ennyire" volt attól, hogy leállítsa a versenyt. Az FIA válságtanácskozást hívott össze szerdára, de a helyzet gyors megoldásának gátat vet a vészesen közelgő, már a hétvégén megrendezésre kerülő Német Nagydíj. Jean Todt, az FIA elnöke a kaotikus brit futam után higgadt válságkezelésre intette a szereplőket, de a testi épségükért aggódó versenyzőktől az FIA legfelsőbb köréig mindenki számára egyértelmű, hogy a nürburgringi hétvége előtt képtelenség hatékony megoldást találni. A dolgok jelen állása szerint tehát a Pirelli kezéből teljesen kicsúszott az irányítás, és a vasárnap rajtrácsra felsorakozó 22 versenyzőnek ismét pengeélen kell táncolnia, és remélni, hogy az nem robbantja szét a P Zerokat.

ham.jpg

Mint minden rendkívüli helyzetnél, a mostaninál is felmerül a felelősség kérdése. Sokan kiáltják ki a Pirellit bűnbaknak, de észre kell vennünk, mekkora csapdába került a gumiszállító. (Vigyázat: az itt kezdődő erősen szubjektív elemek egyeseknél vérnyomás emelkedést, szapora légzést, hajhullást eredményezhetnek. Kérem, aki nem bírja a szubjektivitást, ne olvasson tovább! Az író az esetlegesen okozott károkért felelősséget nem vállal!) A csapatok az egykiállásos, vonatozásba szürkülő versenyek megszüntetéséért kértek és kérnek az olasz gumigyártól rövid élettartamú abroncsokat, viszont a költségek visszaszorítása érdekében lemondanak arról, hogy megfelelő mennyiségben teszteljék őket. A Pirellinek így 2011-es beszállása óta a sötétben kell tapogatóznia, mert csak a versenyhétvégéken tudja meg, az általa teszt nélkül összeállított keverékek hogyan viselkednek a 11 csapat 22 féle autóján. Természetesen egyes autók és versenyzők jól, mások kevésbé tudnak bánni az általuk is kevéssé ismert gumikkal. 2011-ben és 2012-ben az istállók a szezon előrehaladtával megfejtették az abroncsok fortélyait, de a 2013-as keverékeknél épp fordítva zajlik a helyzet. A csapatok által 2012 végén még helyeselt változtatások teszt nélküli eredménye a bahreini és barcelonai futófelület leválások. Miután a Pirelli látta, hogy nagyon rossz irányba haladnak a dolgok, teljesen új specifikációjú gumikat szeretett volna Kanadára elkészíteni, de a P Zerokat kímélő autókkal versenyző istállók és az FIA megvétózták ezt a változtatást. A javítás igényével így új ragasztási eljárást vetettek be, és a történet idővonala itt érkezik el a Brit Nagydíjhoz.

Tehát: azok a csapatok kritizálják a gumigyártót az esetenként túl gyorsan kopó abroncsokért, akik maguk döntöttek úgy, hogy nem fogják azokat külön tesztelni, miközben elvárják, hogy a Pirelli bejáratás nélkül rájöjjön az egyszerre mindenkinél jól működő, rövid élettartamú, de mégis hatékony versenygumi titkára, mígnem az egyik csapat, megszegve az általa korábban támogatott teszttilalmat, ezer kilométeres ismerkedést bonyolít le az abroncsokkal. Lám, a Mercedes a teszt óta két versenyt is nyert... Remélem érezhető, mennyire faramuci helyzetbe hozta magát a Forma-1, most pedig próbál kitalálni az általa megépített labirintusból, miközben Minótaurosz habzó szájjal lohol a nyomában.

ver2.jpg

Hogy mi várható a Német Nagydíjon, annak csak az Ég a megmondhatója. Néhányan bojkottot helyeztek kilátásba, de az a Concorde Egyezmény súlyos megsértésének bizonyulna és a FOM által foganatosított szankciókat vonna maga után. Nürburgring után három hét szünet következik, melyben előreláthatóan a gumikérdés megoldása kerül előtérbe. Adrian Newey a verseny után kikelt a "szűk látókörű" csapatok ellen, akik nem vették figyelembe a Silverstone előtti aggályokat, de a Lotus csapatfőnöke, Eric Boullier figyelmeztetett, a versenyzők biztonsága náluk is mindennél előbbre való. A gumik körül kialakult jelenlegi helyzet évek óta tartó események láncolata, és jól példázza, milyen veszélyeket rejt magában, ha a csapatok saját érdekeiket hangoztatva nem tudnak megegyezésre jutni egy ilyen fontos, biztonságot is érintő kérdésben. A következő napok összekovácsolhatják őket egy időre, de a defektek Damoklész kardjaként lebegnek majd a Nürburgring felett.

Címkék: f1 forma-1 silverstone brit nagydíj

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr205385862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása