A hétvégi Monte Carlo Ralival kezdetét vette a Rali Világbajnokság 2013-as évada, amely egy új korszakot nyitott meg a renoméjában jócskán megtépázott bajnokság életében. Akik figyelemmel követték a WRC tavalyi kálváriáját, azok az elmúlt hetek kedvező eseményei miatt megkönnyebbülten várhatták az új szezont. Tavaly ilyenkor a promóter, North One Sport összeomlásától zengett a ralivilág, az irányítás nélkül maradt világbajnokság pedig kis híján szakadékba zuhant: a versenyeket minden országnak egymaga kellett megszerveznie, a szezonnyitó előtt nem állt rendelkezésre időmérő rendszer és nyáron a főszponzor Nokia visszavonulót fújt. Korábban elképzelhetetlen állapotok uralkodtak a ralizás királykategóriájában. Az FIA több hónapos lázas kutatás után rátalált az új promóterre, így 2013-tól a Red Bull őrködik a WRC felett.
Igazából nem a sorozat hátterének biztosítása miatt kezdődött új éra Monte Carlo szerpentinjein: a kilencszeres világbajnok, a szériát 2004 és 2012 között uraló Sebastien Loeb tavaly év végén bejelentette, 2012 volt számára az utolsó teljes szezon és 2013-ban már csak az általa legkedveltebb helyszíneken fog rajthoz állni. A francia nyomasztó fölénye után így remélhetőleg egy tíz éve nem látott szoros vb-nek lehetünk majd szemtanúi. A megüresedett trónra mindenesetre van néhány utódjelölt, a Monte Carlo Rali pedig lerántotta a leplet az idei forgatókönyvről. Legalábbis egy részéről.
Üdítő meglepetés volt a Volkswagen szereplése: az idén már teljes erővel támadó gyári alakulat Sebastien Ogier-t és Jari Matti Latvalát küldte csatába, az eredmény pedig még számukra is meglepő volt: a francia megnyerte az első szakaszt, majd konstans teljesítményének hála a második helyen zárt. A csapatot nagyon fellelkesítette a siker és Ogier is végre számára kellemes környezetben versenyezhet. A vb címre már 2011-ben is hajazó franciát akkor a Citroen csapatvezetése hűtötte le, mikor egyértelművé tették számára, hogy Loeb a csapat első számú versenyzője. Az acsarkodást megunva szerződött a Volkswagenhez, a tavalyi tesztév után pedig végre tényleg összejöhet az áhított siker.
A Citroen új vezérévé avanzsáló Mikko Hirvonen készülhet a belháborúra: a tavaly a Minivel az eredmények után futó spanyol Dani Sordo élete első raligyőzelmére készül, ami szinte hihetetlen, de még nem adatott meg neki. A nyitányon Sordo a dobogó legalsó fokáig jutott, épp megelőzve finn márkatársát.
A Ford gyári csapatként nem tért vissza, de az amerikai márkát nem kell nélkülöznünk, hála az M-Sportnak és Nasser Al-Attiyahnak, aki nemcsak támogatásával, de tudásával is gazdagítja a Ford csapatait: a katari a Dakar-rali miatt a Montén nem indult, de a következő fordulón, Svédországban már ott lesz. A Ford M-Sport gárdáját a nagyon tehetséges, ám olykor forrófejű Jevgenyij Novikov és Mads Ostberg képviseli, a 2010-es IRC bajnok Juho Hänninen és Thierry Neuville pedig Al-Attiyah kontingensében kapott helyet.
Szolid csapatot alkot a Mini: a Fordhoz hasonlóan ők is gyári támogatás nélkül maradtak, de a Lotos Team WRC a lengyel Michal Kosciuszkóval megkísérti a pontszerző helyeket. Az első nekifutásuk csak félig volt eredményes, mert a lengyel csak egy pontot zsebelt be. 2013 sem múlhat el a Prodrive istálló nélkül, de gyártól teljesen független voltuk miatt a gyártók versenyében idén nem vehetnek részt.
Nézzük az idei Monte Carlo Ralit kicsit részletesebben: az utóbbi évekkel ellentétben végig hó nehezítette a száguldást, amely az utolsó nap esőzései miatt latyakká alakulva állította lehetetlen feladat elé a versenyzőket. Az élmenők tizedelését az utolsó nap, azon belül a 14. szakasz végezte el, amely a dobogóért küzdő Jevgenyij Novikov, majd Jari-Matti Latvala és Juho Hänninen versenyének is véget vetett, igaz, utóbbi nem baleset, hanem műszaki problémák miatt került az út szélére. A rossz időjárás miatt hazamenekülő és ezért az utakat bedugító rajongók miatt az utolsó két szakaszt törölték, így a hivatalos végeredmény 16. etap után alakult ki. Paradox módon Sebastien Loeb győzelmével kezdődött a Loeb-korszak utáni első szezon, de a kilencszeres vb-győztes korábbi hat Monte diadala után egyébként is a legnagyobb esélyesként érkezett meg a hófödte hercegségbe. A Fordnak Novikov kiesése után meg kellett elégednie Ostberg hatodik helyével, akit egy privát Citroennel induló Bryan Bouffier is megelőzött. A világbajnokságot egy forduló után Loeb vezeti, az említett okok miatt viszont a de facto éllovas egy másik Seb, Ogier. Nem csoda, hogy hurráoptimizmustól hajtva hagyta el a VW a francia monarchiát. Vélhetően ez a lelkesedés kitart Svédországban is, ahol a WRC folytatódik február 7-én.