Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

Forma-1: Sportérték

Fábián Viktor 2013.10.09. 17:40

perpun.jpg

Bár az elmúlt hetekben úgy tűnt, a Pirelli által akaratlanul is felvert hullámok lecsendesedtek, a Koreai Nagydíjon megint verbális támadások áldozatává vált az olasz gumigyártó. Egyre többen és egyre erélyesebben követelnek változást a "gumikoncepcióban", mely kulcsszerepet játszott abban, hogy a Forma-1-ben látott előzések száma az elmúlt évtizedekhez képest ugrásszerűen megnőtt. A probléma ott kezdődött, hogy a panaszok száma is, és ma már elérkeztünk ahhoz a ponthoz, ahol érdemes feltenni a kérdést: nemcsak a gumik, hanem a királykategória sportértéke is elkopott?

Nem akarom túldramatizálni a helyzetet, hisz csak hatékonyabb kommunikáció és a közös érdekek felismerése szükséges ahhoz, hogy a versenyhétvégéken ne essen a médián keresztül egymás torkának a gumiszállító és a mezőny. Tagadhatatlan viszont, hogy a Forma-1 fényére némi árnyék vetült, de ennek miértje sokkal bonyolultabb kérdés a Pirelli P Zero abroncsainál.

Rövid élettartamú gumik = szélesebb taktikai mezsgye = izgalmasabb versenyek = magasabb reputáció. Hát mily egyszerű a képlet! Három évvel a Forma-1 legnagyobb bajának orvoslása után úgy tűnik, a mellékhatások rosszabbak, mint az eredeti betegség. Az eredeti betegség a verseny alatti helycserék ritkasága, a mellékhatások viszont nehezen kiismerhető gumik, spórolással töltött versenyek, a gumigyártó hírnevét rontó nyilatkozatok, és néhány nehezen magyarázható defekt. A Forma-1-es futamok ma már alkalomadtán kizárólag az abroncsokkal való lehető legjobb bánásmódról szólnak, ez viszont szinte mindig vonatozásban nyilvánul meg. Elértük hát, amit akartunk?

Nos, részben igen, mert a mögöttünk hagyott két szezonban páratlanul izgalmas versenyeket láttunk, de idén túl sok szó terelődik a Pirellire, amely nyíltan megelégelte a körülötte kialakult cirkuszt. Paul Hembery sportigazgató kijelentette, jövőre sokkal konzervatívabb szellemben állítják össze a keverékeket, de rávilágított egy fontos hiányra: a tesztek. A Pirelli idestova harmadik éve gyárt úgy abroncsokat huszonkét (ill. huszonnégy) Forma-1-es autónak, hogy nincs lehetősége tesztelni termékei állóképességét. A helyzet hasonló ahhoz, mint ha egy szakácsnak úgy kellene egy ételt tökéletesen elkészítenie, hogy annak csak nevét tudja. Mekkora eséllyel lenne túl sok a bors? Mivel a gumiszállító idén túl sok borsot tört a csapatok orra alá, a koreai futam után végre megértő fülekre talált Hembery panasza. A Ferrari és a McLaren is kész támogatni egy régóta áhított szezon előtti gumitesztet.

A hétvégi, médián keresztüli odamondogatásokkal egyértelművé vált, hogy a változás elkerülhetetlen. Ha a gumik körüli szüntelen mizéria végül mégis befejeződik, a Forma-1 sportértéke visszaáll rendeltetésszerű szintjére? A helyzet nem ilyen egyszerű. Régóta tudjuk, hogy a száguldó cirkusz már nemcsak sport, hanem üzlet is. A rövid élettartamú abroncsokat miért találták ki? Egyrészt azért, hogy a versenyzők könnyebben tudjanak pozíciót szerezni (hisz azért vannak ott), másrészt, hogy mi, nézők egyre többen legyünk és egyre jobban szórakozzunk. Ezek szerint a sport magasztos elveit feláldozták a mi szórakozásunk érdekében? Ezt mindenki döntse el maga, de az nyilvánvaló, hogy mi, szurkolók is azok közé az összetevők közé tartozunk, akik és amelyek formálják ezt a 63 éves világbajnokságot. Ahogy mostanában formáljuk, az hagy némi kívánnivalót maga után.

vet.JPG

Én is unom, hogy Sebastian Vettel a nyári szünet óta veretlen, és hogy 2010 óta képtelenség elhappolni előle a világbajnoki serleget. Hányan kapunk rendszeresen hidegrázást attól a bizonyos Mutatóujjtól? De megéltük azt a kort, mikor a nagydíjra jegyet váltó közönség futballhuligánok módjára fütyüli ki a címvédőt és pfujol, mikor az feláll a dobogó legfelső fokára? Mi következik? Füstbombákat dobnak a Red Bull elé? Olyan magatartás gyűrűzött be a Forma-1-be, melynek nemcsak a versenypályákon, de semmilyen más sportlétesítményben nincs helye. Vettel futam- és világbajnoki győzelmei mögött nemcsak a Forma-1 mai korának egyik legjobb versenyzője áll, hanem a garázsban és a gyárban fáradhatatlanul dolgozó mérnökök, szerelők, akik legalább annyira részesei egy-egy győzelemnek, mint maga a pilóta. Vettel kipfujolásával az ő munkájuk értékét is degradálni próbálják. Remélem, nem csak én gondolom úgy, hogy ezek az emberek több tiszteletet érdemelnek.

Bizony, mi rajongók is hozzáadunk valamit a száguldó cirkusz értékéhez: hogy az a valami mennyi és milyen, arról a helyszíni szurkolás éppúgy tartalmaz árulkodó jeleket, mint az internetes vitakultúra. Mennyi és milyen? A választ a Kedves Olvasóra bízom.

Képek: XPB Images, Reuters/Pablo Sanchez

Címkék: f1 forma-1

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr655560709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vidékigyerek 2013.10.10. 11:14:17

Jó volt a kultúr közönség szempontjait leírva látni indulatoktól és elfogultságtól mentesen. Köszi!

Pista Bácsi 2013.10.10. 14:20:00

Tévedés azt írni, hogy gumikkal kapcsolatos változás az, ami az előzések számát megnövelte. A nyitható hátsószárny az, ami előzéseket növelte, egyébként az azonos gumitaktikán lévő versenyzők (vagyis a mezőny 80 %-a) az életben se tudnák megelőzni egymást :-(

A gumik megváltoztatása olyan helyzetet idézett elő, mint amikor a cirkuszban a késdobálónak bekötik a szemét...

Fábián Viktor 2013.10.10. 19:31:27

@Pista Bácsi: Teljesen igaz, nem kizárólag a gumik miatt nőtt az előzések száma, de az azonos gumitaktikán lévők DRS-sel is nehezen mennek el egymás mellett. Érdekes lenne viszont látni, hogy "normál" gumik mellett mennyire lenne hatékony a hátsó szárny.

Fábián Viktor 2013.10.10. 19:32:30

@vidékigyerek: Én köszönöm, hogy van rá igény. :)
süti beállítások módosítása