Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

V8 Supercars Adelaide: Új éra egy régi klasszikuson

Fábián Viktor 2013.03.04. 16:37

finis.jpg

1985 és 1995 között a Forma-1-es Ausztrál Nagydíjnak adott otthont, ma a helyi túraautó-bajnokság, a V8 Supercars hagyományosan idénynyitó helyszíne a dél-ausztráliai Adelaide utcai aszfaltcsíkja. A távoli kontinens autósport őrültjeinek minden Clipsal 500 egy ünnep, de az idei kiírás leginkább a sorozat új érájának alapkőletétele miatt volt nagyon várt.

2013-ra ugyanis új autók robogtak ki a garázsokból, melyek külsőre nem is annyira, mint inkább technikai értelemben térnek el merőben elődeiktől. Egyik legfontosabb változásként terebélyesebb tankot cipelnek az 5 literes V8-as erőforrással felszerelt járgányok, melyek leveszik a versenyzők válláról az üzemanyag spórolás versenyek végi terhét. Az új korszak születőben lévő kezdeményezése a nemzetközibbé válás, melyet "kettes fázisnak" nevezett el a széria főnöksége. A V8 Supercars célja, hogy ne csak ausztrál túraautó-bajnokság legyen, hanem kiterjessze érdekeltségét több kontinensre is. Ennek a törekvésnek az egyik jelképe a májusi Texas 400, amely hol máshol, mint az austini "Amerikák pályáján" kerül megrendezésre.

lowndes.jpg

Nem hétköznapi túraautós sorozatról van szó. 2013-ban összesen 36 versenyt rendeznek 14 helyszínen, köztük három hosszútávú futammal. A világon talán egyetlen túrakocsi-bajnokság sem tesz meg annyi kilométert egy évben, mint az ausztrál. Csak a miheztartás végett: 2012-ben a Túraautó-világbajnokság 1440 km-t számlált 24 verseny során, idén a V8 Supercars versenynaptárában 6500 km-nyi száguldás szerepel!

Bár a Vodafone-tőke távozása miatt aggódtak a szakértők, a Triple Eight Race Engineering a Red Bull támogatását megnyerve újabb sikeres éveket alapozott meg magának. A négyszeres bajnok, Jamie Whincup visszaszerezte az 1-es matricát az autójára, de Adelaide-ben nem ő volt a csapat legjobbja. Craig Lowndes az első futamot ellentmondást nem tűrően nyerte meg, majd egy bronzérmes pozícióval feliratkozott a pontvadászat első helyére.

svg2.jpg

A hétvége legnagyobb nyertese mégis Shane van Gisbergen, aki januárban írt alá a Tekno Autosporttal egy havi visszavonulás után. A szerződés jogi aggályokat vetett fel, mivel az ausztrál hirtelen kiszállása előtt három évvel hosszabbított akkori csapatával, a váratlan visszatéréssel kihasznált joghézag pedig visszatetszést keltett a paddock-ban. Shane nem foglalkozott a szóbeszéddel és mindkét versenyre megszerezte az első rajtkockát. Az első futamon a Holden megmakacsolta magát a rajtnál, majd a felzárkózó pilóta alatt végérvényesen bemondta az unalmast pár körrel a leintés előtt. A vasárnap viszont egészen más forgatókönyv szerint zajlott, van Gisbergen egy, a címvédővel egész versenyen át tartó csatában végül megnyerte a háborút, első győzelméhez juttatva 2010-ben alakult csapatát.

nissan.jpg

A sorozat vérfrissítésének egyik szimbóluma a Nissan, amely négy Altimával tér vissza Ausztrália elit túraautó-bajnokságába. A márka 1992-ben bajnoki címmel búcsúzott és húsz esztendő elteltével érezte felújítandónak a szériával való barátságát. Extrém célokat nem tűztek ki maguk elé, szeretnének előbb visszarázódni a régi-új környezetbe, ennek megfelelően alakult az adelaide-i kirándulás. Rick Kelly szombati 11. helye nem megvetendő elsőre, főleg, hogy ezt az eredményt csak azért nem sikerült vasárnap felülmúlni, mert a Kelly testvérek versenyeztette két fekete Altima belekeveredett egy verseny végi ütközésbe.

erebus.jpg

Az új regulák egy nem várt nevet is a V8 Supercars porondjára csábítottak: közvetlen gyári támogatás nélkül, az Erebus Motorsport szárnyai alatt három E63 AMG Mercedes színesítette a mezőny palettáját. A hazai nevek mellett egy ismerős arc tűnt fel a boxutcában: Maro Engel négy évig tekergette a kormányt a DTM-ben, majd elvesztve a Mercedes ülését tavaly néhány ausztrál GT versennyel tengette napjait. A Mercedes nem felejtette el a német szolgálatait és 2013-ra helyet biztosított neki a Stone Brothers Racinget felvásárló Erebus-nál. Egy első futamon elért 15. hely maximumával távoztak Adelaide-ből, de az autóban rejlő potenciált nem tudták megmutatni: számtalan műszaki hiba okozott nehézséget, Lee Holdsworth talpát a kipufogócső által felhevített gázpedál égette, Tim Slade pedig hátfájdalmakkal szállt ki az autóból szombaton, miután kényelmetlenül érezte magát az ülésében.

premat.jpg

Engelhez hasonlóan DTM-szökevény Alexandre Premat, aki tavaly debütált a sorozatban. Katasztrofális évet szenvedett végig, de új lehetőséget kapott a Garry Rogers Motorsporttól és élni tudott vele. Szombati negyedik helyét óriási öröm követte, melybe vasárnap üröm vegyült, mikor a hatodik helyről indulva az első körben füstölni kezdett az autója. Az új kocsiknak kétségkívül ő örül a legjobban.

stoner.jpg

Megunva a MotoGP dekadenciáját új kihívás után nézett a kétszeres világbajnok Casey Stoner. A V8 Supercars kísérősorozatában, a Dunlop Series-ben a Triple Eight Holdenjével teljes szezont futó ausztrál első versenye nem alakult jól, mikor a középmezőnyben róva a köröket falnak csapta a járgányt. Másnap maga mögött hagyta kudarcát és áthámozta magát a fél mezőnyön, tizenötödikként látva meg a kockás zászlót. Stoneréhez hasonló váltás fordult már elő a motorsport történelemben: Wayne Gardner, a MotoGP 1985-ös világbajnoka cserélte le kétkerekűjét túraautóra 1992-ben.

Új érát nyitott meg az ausztrál túraautós sorozat, a V8 Supercars. Kettő helyett immár négy különböző típus verseng a legjobb helyezésekért. Shane van Gisbergen teljesítménye meglepő volt és jelezheti, hogy egy új bajnokaspiráns kopogtatott Whincup garázsának ajtaján, közölve, hogy jelentkezne a vitrinben csillogó bajnoki serlegért.

Címkék: adelaide v8 supercars

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr455116198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása