A 2012-es motorsport évad utolsó kiemelkedő eseménye zajlott le a hétvégén. Formaautók, túraautók makaói- és világbajnoksággal, GT autók és motorok őrjöngtek a kis kínai városállamban. Őrjöngtek, mert Makaó mindig erről szól. Életek érték el eddigi legnagyobb pillanataikat és életek érték el a végüket.
Csütörtökön a motorversenyző Luis Carreira, pénteken a makaói túraautós Phillip Yau vesztette életét. A Guia versenypálya sajátossága a gyors, beláthatatlan kanyarok sokasága és a falak extrém közelsége. Ez minden évben lenyűgözi a versenyzőket és a nézőket, de idén bebizonyosodott, hogy ez nem játék. Makaó ezúttal megmutatta, hogy kegyetlen is tud lenni.
A tragédiák ellenére sokaknak a legjobb hétvége volt a makaói. A Túraautó Világbajnokság évadzáró hétvégéjén a kaotikus versenyek ellenére nem történt meglepetés. Michelisz Norbi előnye elég volt, hogy Talmácsi Gábor 2007-es gyorsasági motoros világbajnoki címe után a magyar motorsport egy újabb mérföldkőhöz érkezzen. A Zengő csapat három évnyi WTCC-s, és előtte bő egy évtizedes munkájának gyümölcse érett be, és megszerezték a privát csapatok versenyzőinek kiírt bajnokság első helyét. Michelisz Norbert tehát a Túraautó Világbajnokság privát bajnoka! A bajnokavatás körülményeit nevezhetjük bizarrnak, mivel Norbi ellenfeleivel együtt egyik futamon sem ért célba. Bár közel volt hozzá, hogy a második versenyen a dobogón ünnepeljen, a nagy rivális Pepe Oriola agya épp akkor durrant el, mikor a narancs-fekete BMW-t akarta megelőzni. Mindketten a gumifalban végezték, melynek eredménye a szezon biztonsági autó mögötti befejezése lett. Norbinak és a csapatnak egy óriási gratuláció és a BMW legfrissebb hírei, mely szerint a télen fejlesztésre kerül a motor, bizakodásra adnak okot a jövőre nézve.
A gyári Chevrolet utolsó versenyét láttuk, a képen pedig az utolsó világbajnokuk. Robert Huff élt a 35 pontos előnyével, mikor az első versenyen vezető pozícióban csapta falnak az autóját. A brit borzalmas érzésnek nevezte a hibát, de szerencséjére a sanghaji Muller-Menu afférból elég nagy nyereségre tett szert, hogy ezzel, és a második versenyen megszerzett ezüstérmes pozícióval együtt elhódítsa élete első világbajnoki címét. Huffy az elmúlt három évben érett világbajnok alkattá, a 2010-es bronzérmet tavaly egy ezüst, idén pedig az arany követte. Így kell ezt csinálni, bravo Rob! A szimpatikus brit és Chevy-s csapattársainak jövője egyelőre bizonytalan, nem tudni, ki hol fog kikötni jövőre. A gyári istállót működtető RML csapat vagy talál magának jövőre egy új gyárat, ami jelen pillanatban nem valószínű, vagy versenyezteti tovább a 2013-ban feltételezhetően gyári támogatás nélkül is versenyképes Cruze-okat. Ha Huff, Muller és Menu körülnéz a piacon, nem talál sok versenyképes autóval működő istállót, így talán a legjobb megoldás az RML-hez való hűség lenne. Persze az se biztos, hogy mind folytatják, mert Muller a WRC felé kacsintgat, Menu maradása pedig a Chevy távozásának bejelentése óta kérdőjel. A svájcit egyébként a magyar szurkolók szívesen látnák Zengőéknél, de ennek a realitása vajmi kevés. Mindenesetre három kapós versenyző került a piacra. Uraim, licit indul!
Arról már esett szó, miért nem fejezte be Norbi a második versenyt. A képen látható az elsőről való kiesésének oka, mely nemcsak az ő, hanem a mezőny nagy részének elbaltázta a futamát. Az ilyen baleseteknél a versenyeket mindig megállítják, mert értelemszerűen, ha a pályát elzárják az autók, nem lehet körbemenni. Ha egy aszfaltcsík nagyon felkészült és darukat helyez a neuralgikus pontok közelébe, gyorsan megoldhatók az efféle incidensek. Ez szép, a kutya viszont ott van elásva, hogy a be nem szorult autók folytatni tudják útjukat és ha a piros zászló nem kerül elő, óriási előny hullik az ölükbe. Ez történt most is, így gyakorlatilag hat autós versennyé minősült az első futam.
Ha a mezőny nagy része zsákutcába került is Makaóban, a WTCC biztosan nem fog. A Chevy továbbállásával megszűnik a tavaly óta tartó nyomasztó fölényük és élesebbé válnak a küzdelmek. Az amerikaiak kiszállása inkább bátorította a többi gyárat, hisz nincs olyan ellenfél, akitől biztos vereséget szenvednének. A Honda Makaón mutatott formája csalóka lehet, mert 70 kilóval karcsúbb autóval könnyebb dobogóra kerülni. A Lada 2009 után teljes szezont fog futni és hosszabb távon gyanús a Seat és a Volvo gyári visszatérése, valamint a Citroen debütálása. Egyelőre csak két gyártó biztos, még a privát alakulatok sem fedték fel terveiket, így eseménydús telünk lesz.
Antonio Felix da Costa. Tessék megjegyezni ezt a nevet, mert 2-3 év múlva a Forma-1-ben fog versenyezni! A Red Bull által támogatott ifjonc idén harmadik lett a GP3-ban, a WSR-ben úgy lett összetettben negyedik, hogy az első öt versenyt kihagyta, és tekintélyt parancsoló versenyzéssel nyerte meg az utánpótlás legpatinásabb versenyét, a Forma-3-as Makaói Nagydíjat. Ha így folytatja tovább, Jean-Eric Vergne és Daniel Ricciardo féltheti az ülését!