Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

Forma-1: Ecclestone versenyt keres

Fábián Viktor 2013.01.13. 12:19

Australia-Grand-Prix-2012-Wednesday-Melbourne_2733340.jpg

Miközben még 9 hét van hátra a 2013-as Forma-1-es idénynyitóig, a napokban egy rég nem látott naptármizéria érte el csúcspontját. Szokatlan, hogy két hónappal a szezon rajtja előtt még mindig nem vált hivatalossá a versenynaptár, ugyanakkor bizonyos következtetések talán levonhatók az elmúlt hetek már-már tragikomikus versenykereséséből.

2011-Turkish-GP-1st-corner-s.jpg
A Motorsport Világtanács (WMSC) december eleji ülésén jelentette be, hogy július 21-i időponttal kijelöl a naptárban egy meg nem nevezett európai versenyt. Ez már csak azért is volt furcsa, mert a Forma-1 hűséges rajongói már megszokhatták, hogy ritkán adatik meg, hogy egy európai helyszín debütál, az meg még ritkábban, hogy egy régi visszakerül. A szurkolótársadalom kíváncsian figyelte az események alakulását és úgy tűnt, az öreg kontinens hangja végre elég nagy ahhoz, hogy egy apró győzelmet arasson az olajsejkek és a multimilliárdos üzletemberek felett. Túlzásnak tűnhet, de valóban csatát nyertek volna az európai szurkolók, akik oly régóta elkeseredetten figyelik kontinensünk visszaszorulását a száguldó cirkusz térképén. Sajnos a remény a héten odaveszett, mikor Bernie Ecclestone bejelentette, július 21-én nem rendeznek versenyt és idén 19 állomása lesz a Forma-1-es karavánnak. Két igazi okot lehet találni a kudarcra: pénz és infrastruktúra, de mindkettő máshol jelentkezett.

Jelölt akadt, ha nem is bőven, de két verseny vetélkedése egy helyért okot ad a feltételezésre, hogy egyikük sikerrel jár. A Török Nagydíj visszatéréséről már hetekkel a WMSC ülése előtt cikkeztek, a sorozat és a pálya vezetése a legközelebb a szabad dátum kiírása után került egymáshoz. Hiába akart a királykategória újra elszédülni a bámulatos isztambuli 8-as kanyar egymásba fonódó ívein és hiába akarta az Istanbul Park égett gumi szagával feléleszteni a lassan két éve alvó pályáját, a végső szóval rendelkező török kormány áthúzta a terveket, mondván ők egy fityinget nem adnak a Török GP rendezésére. Döntésük érthető, hisz az utolsó nagydíjakon alig 20 ezer néző pangott a lelátókon. A projekt így a kukában landolt, az ország legnagyobb városának versenypályája pedig tovább alussza álmát.

www.tvn.hu_bc8f565fb54417730d03b44d2d9b93cc.jpg

A helyzet még ezután sem volt reménytelen. Sőt, a közönség egy igazi klasszikus visszatérésében reménykedhetett. A 2004-ben porig rombolt A1-Ring 2011-ben a Red Bull támogatásával újjáépült és Red Bull Ring néven visszakerült a motorsport vérkeringésébe. DTM-nek, Forma-2-nek adott otthont azóta és idén a Renault Világsorozatot is vendégül látja. A pálya Forma-1-es követelményeknek maximálisan megfelel, ráadásul a Red Bull lobbyhatékonysága aligha elhanyagolható. A csend pár hétig nagy volt, vélhetően folytak a tárgyalások, de Ecclestone kijelentette, Ausztriában nem lesz Forma-1, ennek fő okát pedig a szállodák hiányában jelölte meg. Hogy hány hotelre lenne szükség, azt nem tudni, de a 2003-ig rendezett Osztrák Nagydíjak arról árulkodnak, hogy tíz éve még volt elég...

1987williams05.jpg.ashx.jpg

Bár Paul Ricard visszatérése most nem volt terítéken, tavaly a Francia Nagydíj igen közel állt ahhoz, hogy idén futamot rendezzen. Az 1990-es utolsó Forma-1-es versenye óta a Paul Ricard Circuit egy ultramodern tesztpályává alakult, így semmi akadálya nem volt egy Forma-1-es hétvégének. A szerződést kis híján alá is írták, de a francia elnökválasztás fordulatot hozott. Míg Nicolas Sarkozy támogatta a nagydíj visszatérését, az őt váltó Francois Hollande hallani sem akart efféle drága mulatságokról. A választások előtt az akkori sportminiszter félve Sarkozy vereségétől, siettette az egyezség megkötését, de nem járt sikerrel, így a Francia GP is talonba került.

forc_suti_nurb_2011-4(1).jpg

A naptármizériának még nincs vége. Ugyanis a Német Nagydíjat idén rendező Nürburgring csődközelbe került. Egy német pálya? Hogy fordulhat elő, hogy Európát a gödörből szinte egyedül kirántani próbáló Németország Forma-1 nélkül marad? Nos, tudni kell, hogy a Forma-1-es versenyeket nem a központi kormányzat támogatja, hanem a tartományi, amely vonakodik az egyre inkább horribilis rendezési költségek kifizetésére. Ecclestone szerint idén a Nürburgringen lesz a Német Nagydíj, annál is inkább, mert Hockenheimnek már se pénze, se ideje a 2013-as hétvége lebonyolításához. A pálya vezetése még nem erősítette meg, hogy tényleg képesek-e vendégül látni a száguldó cirkuszt, de szavaikból az tűnik ki, egy nagydíjhétvége a csődöt jelentené számukra.

Ijesztő képet mutatnak az európai nagydíjak egy eltelt évtized alatt: San Marinói GP nincs, Török GP nincs, Osztrák GP nincs, Francia GP nincs, Európa GP nincs, Német GP veszélyben, Belga GP veszélyben. Az idei versenynaptár körül kialakult bizonytalanság rámutat arra, hogy most épp az történik, amitől az elmúlt pár évben tartani lehetett: miközben rengeteg ország áll sorban a versenyrendezésért, valójában kevesen rendelkeznek elégséges potenciállal ahhoz, hogy egy Forma-1-es nagydíjat lebonyolítsanak, a meglévők közül néhányan pedig képtelenek finanszírozni a sajátjukat. Így történhetett meg, hogy a temérdek F1-es múlttal rendelkező európai pálya közül csak kettőnek volt esélye a WMSC által kihirdetett időpont elfoglalására, de ők is elbuktak. A fenti sor könnyedén folytatódhat nem európai versenyekkel: a 9 hét múlva következő Ausztrál GP szerződése 2015-ig él, hogy mi lesz utána, már évek óta kérdés és egyre égetőbb, hogy végre választ találjanak rá. A Maláj GP szervezői nemrég jelentették ki, egyáltalán nem biztos, hogy még sokáig fognak versenyt rendezni. A koreaiak már második GP-jük után szerettek volna kihátrálni a kontraktusukból, vélhetően Yeongamban sem lesz már sok futam.

Szokatlan ez a naptármizéria. Látva az említett versenyek helyzetét, nem kizárt, hogy pár éve múlva már nem lesz szokatlan. Bár a helyzet gyakran nem olyan vészes, mint amilyennek tűnik, azért reméljük a legjobbakat!

Címkék: nürburgring istanbul ecclestone török nagydíj wmsc francia nagydíj német nagydíj red bull ring osztrák nagydíj paul ricard

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr285015111

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása