Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

Grand-Am/ALMS: Meddő házasság?

Fábián Viktor 2013.01.07. 17:32

2012c6rbaltimore18.jpg

Az észak-amerikai sportautóversenyzés két elit bajnoksága, a Grand-Am Rolex Széria és az Amerikai Le Mans Széria ősszel bejelentett 2014-es egyesülése váratlan volt. Senki nem számított két olyan versenysorozat egyesülésére, amelyek léte merőben más elképzelésen alapul. A Grand-Am nem számít a technika csúcsának, célja inkább a nézők szórakoztatása. Ezzel szemben az ALMS a hosszútávú versenyzésben mindig tárt karokkal várt innovációt és folyamatos fejlődést vallja ars poeticájának. Az egymástól fényévekre helyezkedő álláspontokat viszont közelíteni kell, de kérdés, a Grand-Am és az ALMS házasságából mi fog születni?

01rolex242010.jpg

Eleve felmerül a kérdés, miért olvad össze két ennyire eltérő bajnokság? A hivatalos verzió persze magasztos célokat hangoztat, de az ördög részletekben rejlik. A sportautó-versenyzés bizony költséges mulatság és mindkét széria kénytelen volt esetenként karcsúbb rajtráccsal pironkodni 2012-ben. Ahhoz, hogy az új széria sikeres legyen, kompromisszumra kényszerül mindkét bajnokság, amelynek furcsa eredményei lehetnek. Mit tudunk eddig? Az ALMS GT és Grand-Am GT géposztályok külön fognak futni, az ALMS-es kupás Porschék, melyek a GTC kategóriában futottak, a Grand-Am GT-sek mezőnyét fogják gazdagítani.  Az LMPC-s Oreca FLM-09-ek külön csoportként pályán maradhatnak. Ugyancsak az étlapra kerülnek a GX autók, melyek idén debütálnak a Grand-Amben és melyeket a szervezők sportautók és túraautók ötvözeteként kísérleti járművekként aposztrofáltak.

ConquestStarworksCompare.jpg

Az eddigiekkel nincs is baj, az igazi érdekességről viszont pár nappal ezelőtt rántották le a leplet. A két széria vezetése ugyanis azt vette a fejébe, hogy a két top géposztályt, azaz az LMP2-t és a Daytona Prototípusok otthonát, a DP-t egalizálja, azaz egyforma teljesítményre hozza. Arról nem szólt a fáma, hogy a két kategória egyesül, de a probléma anélkül is elég jelentős. Látható, hogy a két géposztály autói külcsínyre is eltérnek egymástól, de az igazán nagy szakadék a belbecsben tátong. A tekintélyes Autosport magazin szakértője, Gary Watkins ugyanis felhívta a figyelmet, hogy pl. a Laguna Seca pályán a P2-es autók körönként körülbelül 7, azaz hét másodperccel gyorsabbak a DP kocsiknál. Alapvetően a két széria már említett koncepcióbeli különbségéből adódik, hogy egyes pályákon az ALMS GT autói is gyorsabbak a Grand-Am prototípusainál! Hogy fogják áthidalni ezt a korántsem apró problémát? Ez a legnagyobb kérdés, de a korábban látott egalizálási törekvések nem sok jót ígérnek: a hosszútávú versenyzés évek óta küzd a benzines és a dízeles autók közti másodpercek eltüntetésén, egyelőre kevés sikerrel.

Ha valamiben biztos vagyok, az az, hogy a két sorozat koponyái elég nagyok ahhoz, hogy a felmerülő kérdésekre választ adjanak. Abban is biztos vagyok, hogy ezek a válaszok nem fogják csorbítani a sportautó-versenyzés hírnevét. Mert a fő feladat ez: az egyesüléssel hízzon a rajtrács és növekedjen a népszerűség!

Címkék: alms grand-am

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr855003474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása