Az észak-amerikai sportautóversenyzés két elit bajnoksága, a Grand-Am Rolex Széria és az Amerikai Le Mans Széria ősszel bejelentett 2014-es egyesülése váratlan volt. Senki nem számított két olyan versenysorozat egyesülésére, amelyek léte merőben más elképzelésen alapul. A Grand-Am nem számít a technika csúcsának, célja inkább a nézők szórakoztatása. Ezzel szemben az ALMS a hosszútávú versenyzésben mindig tárt karokkal várt innovációt és folyamatos fejlődést vallja ars poeticájának. Az egymástól fényévekre helyezkedő álláspontokat viszont közelíteni kell, de kérdés, a Grand-Am és az ALMS házasságából mi fog születni?
Eleve felmerül a kérdés, miért olvad össze két ennyire eltérő bajnokság? A hivatalos verzió persze magasztos célokat hangoztat, de az ördög részletekben rejlik. A sportautó-versenyzés bizony költséges mulatság és mindkét széria kénytelen volt esetenként karcsúbb rajtráccsal pironkodni 2012-ben. Ahhoz, hogy az új széria sikeres legyen, kompromisszumra kényszerül mindkét bajnokság, amelynek furcsa eredményei lehetnek. Mit tudunk eddig? Az ALMS GT és Grand-Am GT géposztályok külön fognak futni, az ALMS-es kupás Porschék, melyek a GTC kategóriában futottak, a Grand-Am GT-sek mezőnyét fogják gazdagítani. Az LMPC-s Oreca FLM-09-ek külön csoportként pályán maradhatnak. Ugyancsak az étlapra kerülnek a GX autók, melyek idén debütálnak a Grand-Amben és melyeket a szervezők sportautók és túraautók ötvözeteként kísérleti járművekként aposztrofáltak.
Az eddigiekkel nincs is baj, az igazi érdekességről viszont pár nappal ezelőtt rántották le a leplet. A két széria vezetése ugyanis azt vette a fejébe, hogy a két top géposztályt, azaz az LMP2-t és a Daytona Prototípusok otthonát, a DP-t egalizálja, azaz egyforma teljesítményre hozza. Arról nem szólt a fáma, hogy a két kategória egyesül, de a probléma anélkül is elég jelentős. Látható, hogy a két géposztály autói külcsínyre is eltérnek egymástól, de az igazán nagy szakadék a belbecsben tátong. A tekintélyes Autosport magazin szakértője, Gary Watkins ugyanis felhívta a figyelmet, hogy pl. a Laguna Seca pályán a P2-es autók körönként körülbelül 7, azaz hét másodperccel gyorsabbak a DP kocsiknál. Alapvetően a két széria már említett koncepcióbeli különbségéből adódik, hogy egyes pályákon az ALMS GT autói is gyorsabbak a Grand-Am prototípusainál! Hogy fogják áthidalni ezt a korántsem apró problémát? Ez a legnagyobb kérdés, de a korábban látott egalizálási törekvések nem sok jót ígérnek: a hosszútávú versenyzés évek óta küzd a benzines és a dízeles autók közti másodpercek eltüntetésén, egyelőre kevés sikerrel.
Ha valamiben biztos vagyok, az az, hogy a két sorozat koponyái elég nagyok ahhoz, hogy a felmerülő kérdésekre választ adjanak. Abban is biztos vagyok, hogy ezek a válaszok nem fogják csorbítani a sportautó-versenyzés hírnevét. Mert a fő feladat ez: az egyesüléssel hízzon a rajtrács és növekedjen a népszerűség!