Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

Le Mans-i 24 órás: Drámai születésnap

Fábián Viktor 2013.06.26. 22:34

allanmem.jpg

Rég nem látott dráma zajlott a Le Mans-i 24 órás verseny színpadán, a 13 km hosszú Circuit de la Sarthe-on. A kilencven éves legendás autóversenyen számos rekord megdőlt, de az autósport ünnepét tragédia árnyékolta be. Allan Simonsen, a 95-ös rajtszámú Aston Martin dán versenyzője tíz perccel a rajt után szenvedett végzetes kimenetelű balesetet, mikor autójával a pálya közúti szakaszára vezető Tertre Rouge kanyar szalagkorlátjának ütközött. Az Enduransz Világbajnokságban az LMGTE Am kategória egyéni pontversenyében élen álló pilóta az orvosi központban vesztette életét. Az Aston Martin Racing a Simonsen család kifejezett kérésére folytatta a 24 órást, ahogy a többi induló is, dacára a szörnyű lelki tehernek. Mert a show-nak folytatódnia kell...

LMP1

lmfinish.jpg

Az elmúlt tizennégy Le Mans-i 24 órásból immár tizenkettőn állhatott az Audi egyik triója a dobogó legmagasabb fokán. Tom Kristensen kilencedik győzelmét aratta a patinás viadalon, új rekordot állítva fel. Mint minden le mans-i győzelemhez, ehhez is szükségeltetett két remek versenyzőtárs, a harmadszor diadalmaskodó Allan McNish és az első sikerét jegyző Loic Duval. A 2-es csapat elsősége azután tűnt biztosnak, hogy a címvédő kontingens hat óra után szenzorproblémák miatt a garázsba kényszerült. A Lotterer/Fässler/Treluyer hármas féltáv előtt, 11 kör hátrányban a kategória utolsó helyéről folytatta a versenyt, majd a leintésig fantasztikus tempót futva ötödikként haladt át a célvonalon. Ne feledjük, a 24 órás az Enduransz-vb harmadik állomásaként került megrendezésre, ráadásul dupla pontozással, így a tabellát eddig vezető 1-es csapat értékes pontokat mentett. A 3-as triót sem ölelte a keblére a szerencse, a Gene/Jarvis/di Grassi csapat defekt miatt állt a kívántnál hosszabb ideig a boxban. A pódium legalsó fokára állhattak fel, miután a verseny végéig üldözték a 8-as Toyotát.

A japán gyár autói a rajt utáni szemerkélő esőben gyorsan előretörtek, de a gyengülő, majd csak időnként eleredő csapadékban a négykarikás ellenfél hamar látótávolságon kívül került. Első teljes világbajnoki évükben egy második és egy negyedik helyet harcoltak ki, a Davidson/Sarrazin/Buemi trió állhatott fel a dobogóra, míg arról épp lemaradt a 7-es rajtszámú Wurz/Lapierre/Nakajima csapat. Bár a győzelemre reális esélyük nem volt, a Toyoták versenyképessége a kevés tapasztalat dacára meggyőzőnek mondható. A kék-fehéreket ráadásul komolyabb technikai zűr sem sújtotta.

prwin.jpg

A privátok a megszokott légüres térben autóztak, mígnem csak egy csapat maradt "talpon". A 12-es Rebellion (Prost/Jani/Heidfeld) technikai problémák, a 13-as (Beche/Belicchi/Cheng) baleset miatt nem tudott a nem hivatalos privát győzelemért versenyezni. Ezzel a Strakka Racing Leventis/Kane/Watts hármasa lett a legjobb nem gyári csapat.

Utoljára küzdött az Audi egy ellenfél gárdával: jövőre a Porsche visszatér a legnagyobb géposztályba. A németek a napokban jelentették be, hogy Timo Bernhard és Romain Dumas mellé a Rebellionnál 2010 óta versenyző Neel Jani csatlakozik. Ez egyben azt is jelenti, hogy a gyár még három versenyző megnevezésével adós.

FRISS: Már csak kettővel, csütörtök reggeli hír, hogy Mark Webber 2014-től a Porsche csapatát erősíti.

LMP2

p2win.jpg

Rekordszámú, 22 autó képviselte a prototípusok másodosztályát. Egyértelmű esélyes nélkül izgalmasnak ígérkezett a kategória versenye, mégis, fölényes győzelem született. A reggeli órákban a Greaves Motorsport egy boxkiállás után vesztette el a vezetést az OAK Racinggel szemben, mely kettős győzelmet aratott a P2-ben. A 35-ös rajtszámú Baguette/Plowman/Gonzalez trió egy kört vert a testvérautóra, karrierjük legnagyobb sikerét aratva. Martin Plowman ráadásul bekerült azon illusztris társaságba, melynek tagjai életük első le mans-i versenyén diadalmaskodni tudtak. Az erős P2-es mezőny már csak azért is örvendetes, mert az európai és az augusztus 4-én induló ázsiai bajnokságnak is ez a géposztály adja a magját.

LMGTE Pro és Am

porschew.jpg

Ha akarta, sem tudta volna 2014-es P1-es visszatérését jobban megalapozni a Porsche. A németek mind a Pro, mind az Am kategória első helyét bezsákolták, előbbiben ráadásul kettős győzelmet aratva a gyári támogatású Manthey Racing istállóval. A Lieb/Lietz/Dumas hármas így győzelemmel mutathatta be Le Mans-ban az új 911-et. Minden igyekezete ellenére sem sikerült pozitív élményt gyűjtenie a 24 óra alatt az Aston Martinnak a márka 100 éves fennállásának évfordulóján. Allan Simonsen tragikus balesete után az alakulat egy győzelemmel szeretett volna méltó emléket állítani elhunyt versenyzőjének. A brit istálló jó úton haladt a diadal felé, mikor öt órával a cél előtt Frederic Makowiecki a Mulsanne egyenes második lassítója után szalagkorlátnak csapta az autót. Győzelemre esélyes triójuk így is maradt, de a Turner/Dumbreck/Mücke csapatot a Manthey Porschék maguk mögé utasították.

corvfarewell.jpg

Nem sikerült a szép búcsú a Corvette C6.R-nek. A kultikus sárga autók egy percig sem tudtak a dobogóért küzdeni, sőt, műszaki problémák gyötörték őket utolsó le mans-i fellépésükön. A Viper sem brillírozott, igaz, ők visszatérésük alkalmából mindössze a célbaérést tűzték ki maguk elé, melyet sikerrel végre is hajtottak.

Az amatőrök között az IMSA Performance Matmut a Narac/Bourret/Vernay felállással ért el diadalt, megelőzve az AF Corse gárda két Ferrariját. Az olasz csapat a profik között ezúttal nem tudott labdába rúgni a boppolás (Balance of Performance) miatt, az újonnan igazolt Matteo Malucelli pedig inkább az OAK Racing úrvezetőinek autójával történt boxutcai koccanással hívta fel magára a figyelmet, igaz, a legyengített autó nem adott jó táptalajt képességeinek kibontakozására.

Le Mans mindig tartogat számunkra meglepetéseket. Minden 24 órás a Circuit de la Sarthe-on gazdag drámai eseményekben. Idén a legendás verseny 16 év után mutatta meg újra árnyoldalát. Allan Simonsen elvesztése nemcsak az Aston Martinnak fájdalmas. Egy kiváló versenyzővel lett szegényebb az autósport világa.

lemansintro.jpg

A világ GT és enduransz bajnokságainak legjobbjai gyűltek össze a 90 éves Le Mans-i 24 órás erejéig. Ami a továbbiakat illeti: az Enduransz Világbajnokság szeptember 1-jén folytatódik Interlagosban, de a 24 órás mezőnyének nagyja még nyáron több ízben autóba ül. A Grand-Am és a Blancpain Endurance Series küldöttei pihennek a legkevesebbet, mindketten már a hétvégén volán mögé pattannak. Előbbiek Watkins Glenben egy 6 órás versenyre, utóbbiak a Paul Ricard-on gyűlnek össze egy három órásra. Az Európai Le Mans Sorozat július 20-án a Red Bull Ringen folytatódik, az amerikai egy nappal később Kanadában. Fontos történés az enduranszsport szempontjából a 2009 után felélesztett ázsiai sorozat, amely egy új dél-koreai pályán nyit egy három órással, augusztus 4-én. Mi több, már csak négy hetet kell várni a következő rangos hosszútávú versenyre: július 27-én, várhatóan több mint 60 autóval rajtol el a Spa-Francorchamps-i 24 órás.

Címkék: le mans wec

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr275379491

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása