Rég nem látott dráma zajlott a Le Mans-i 24 órás verseny színpadán, a 13 km hosszú Circuit de la Sarthe-on. A kilencven éves legendás autóversenyen számos rekord megdőlt, de az autósport ünnepét tragédia árnyékolta be. Allan Simonsen, a 95-ös rajtszámú Aston Martin dán versenyzője tíz perccel a rajt után szenvedett végzetes kimenetelű balesetet, mikor autójával a pálya közúti szakaszára vezető Tertre Rouge kanyar szalagkorlátjának ütközött. Az Enduransz Világbajnokságban az LMGTE Am kategória egyéni pontversenyében élen álló pilóta az orvosi központban vesztette életét. Az Aston Martin Racing a Simonsen család kifejezett kérésére folytatta a 24 órást, ahogy a többi induló is, dacára a szörnyű lelki tehernek. Mert a show-nak folytatódnia kell...
LMP1
Az elmúlt tizennégy Le Mans-i 24 órásból immár tizenkettőn állhatott az Audi egyik triója a dobogó legmagasabb fokán. Tom Kristensen kilencedik győzelmét aratta a patinás viadalon, új rekordot állítva fel. Mint minden le mans-i győzelemhez, ehhez is szükségeltetett két remek versenyzőtárs, a harmadszor diadalmaskodó Allan McNish és az első sikerét jegyző Loic Duval. A 2-es csapat elsősége azután tűnt biztosnak, hogy a címvédő kontingens hat óra után szenzorproblémák miatt a garázsba kényszerült. A Lotterer/Fässler/Treluyer hármas féltáv előtt, 11 kör hátrányban a kategória utolsó helyéről folytatta a versenyt, majd a leintésig fantasztikus tempót futva ötödikként haladt át a célvonalon. Ne feledjük, a 24 órás az Enduransz-vb harmadik állomásaként került megrendezésre, ráadásul dupla pontozással, így a tabellát eddig vezető 1-es csapat értékes pontokat mentett. A 3-as triót sem ölelte a keblére a szerencse, a Gene/Jarvis/di Grassi csapat defekt miatt állt a kívántnál hosszabb ideig a boxban. A pódium legalsó fokára állhattak fel, miután a verseny végéig üldözték a 8-as Toyotát.
A japán gyár autói a rajt utáni szemerkélő esőben gyorsan előretörtek, de a gyengülő, majd csak időnként eleredő csapadékban a négykarikás ellenfél hamar látótávolságon kívül került. Első teljes világbajnoki évükben egy második és egy negyedik helyet harcoltak ki, a Davidson/Sarrazin/Buemi trió állhatott fel a dobogóra, míg arról épp lemaradt a 7-es rajtszámú Wurz/Lapierre/Nakajima csapat. Bár a győzelemre reális esélyük nem volt, a Toyoták versenyképessége a kevés tapasztalat dacára meggyőzőnek mondható. A kék-fehéreket ráadásul komolyabb technikai zűr sem sújtotta.
A privátok a megszokott légüres térben autóztak, mígnem csak egy csapat maradt "talpon". A 12-es Rebellion (Prost/Jani/Heidfeld) technikai problémák, a 13-as (Beche/Belicchi/Cheng) baleset miatt nem tudott a nem hivatalos privát győzelemért versenyezni. Ezzel a Strakka Racing Leventis/Kane/Watts hármasa lett a legjobb nem gyári csapat.
Utoljára küzdött az Audi egy ellenfél gárdával: jövőre a Porsche visszatér a legnagyobb géposztályba. A németek a napokban jelentették be, hogy Timo Bernhard és Romain Dumas mellé a Rebellionnál 2010 óta versenyző Neel Jani csatlakozik. Ez egyben azt is jelenti, hogy a gyár még három versenyző megnevezésével adós.
FRISS: Már csak kettővel, csütörtök reggeli hír, hogy Mark Webber 2014-től a Porsche csapatát erősíti.
LMP2
Rekordszámú, 22 autó képviselte a prototípusok másodosztályát. Egyértelmű esélyes nélkül izgalmasnak ígérkezett a kategória versenye, mégis, fölényes győzelem született. A reggeli órákban a Greaves Motorsport egy boxkiállás után vesztette el a vezetést az OAK Racinggel szemben, mely kettős győzelmet aratott a P2-ben. A 35-ös rajtszámú Baguette/Plowman/Gonzalez trió egy kört vert a testvérautóra, karrierjük legnagyobb sikerét aratva. Martin Plowman ráadásul bekerült azon illusztris társaságba, melynek tagjai életük első le mans-i versenyén diadalmaskodni tudtak. Az erős P2-es mezőny már csak azért is örvendetes, mert az európai és az augusztus 4-én induló ázsiai bajnokságnak is ez a géposztály adja a magját.
LMGTE Pro és Am
Ha akarta, sem tudta volna 2014-es P1-es visszatérését jobban megalapozni a Porsche. A németek mind a Pro, mind az Am kategória első helyét bezsákolták, előbbiben ráadásul kettős győzelmet aratva a gyári támogatású Manthey Racing istállóval. A Lieb/Lietz/Dumas hármas így győzelemmel mutathatta be Le Mans-ban az új 911-et. Minden igyekezete ellenére sem sikerült pozitív élményt gyűjtenie a 24 óra alatt az Aston Martinnak a márka 100 éves fennállásának évfordulóján. Allan Simonsen tragikus balesete után az alakulat egy győzelemmel szeretett volna méltó emléket állítani elhunyt versenyzőjének. A brit istálló jó úton haladt a diadal felé, mikor öt órával a cél előtt Frederic Makowiecki a Mulsanne egyenes második lassítója után szalagkorlátnak csapta az autót. Győzelemre esélyes triójuk így is maradt, de a Turner/Dumbreck/Mücke csapatot a Manthey Porschék maguk mögé utasították.
Nem sikerült a szép búcsú a Corvette C6.R-nek. A kultikus sárga autók egy percig sem tudtak a dobogóért küzdeni, sőt, műszaki problémák gyötörték őket utolsó le mans-i fellépésükön. A Viper sem brillírozott, igaz, ők visszatérésük alkalmából mindössze a célbaérést tűzték ki maguk elé, melyet sikerrel végre is hajtottak.
Az amatőrök között az IMSA Performance Matmut a Narac/Bourret/Vernay felállással ért el diadalt, megelőzve az AF Corse gárda két Ferrariját. Az olasz csapat a profik között ezúttal nem tudott labdába rúgni a boppolás (Balance of Performance) miatt, az újonnan igazolt Matteo Malucelli pedig inkább az OAK Racing úrvezetőinek autójával történt boxutcai koccanással hívta fel magára a figyelmet, igaz, a legyengített autó nem adott jó táptalajt képességeinek kibontakozására.
Le Mans mindig tartogat számunkra meglepetéseket. Minden 24 órás a Circuit de la Sarthe-on gazdag drámai eseményekben. Idén a legendás verseny 16 év után mutatta meg újra árnyoldalát. Allan Simonsen elvesztése nemcsak az Aston Martinnak fájdalmas. Egy kiváló versenyzővel lett szegényebb az autósport világa.
A világ GT és enduransz bajnokságainak legjobbjai gyűltek össze a 90 éves Le Mans-i 24 órás erejéig. Ami a továbbiakat illeti: az Enduransz Világbajnokság szeptember 1-jén folytatódik Interlagosban, de a 24 órás mezőnyének nagyja még nyáron több ízben autóba ül. A Grand-Am és a Blancpain Endurance Series küldöttei pihennek a legkevesebbet, mindketten már a hétvégén volán mögé pattannak. Előbbiek Watkins Glenben egy 6 órás versenyre, utóbbiak a Paul Ricard-on gyűlnek össze egy három órásra. Az Európai Le Mans Sorozat július 20-án a Red Bull Ringen folytatódik, az amerikai egy nappal később Kanadában. Fontos történés az enduranszsport szempontjából a 2009 után felélesztett ázsiai sorozat, amely egy új dél-koreai pályán nyit egy három órással, augusztus 4-én. Mi több, már csak négy hetet kell várni a következő rangos hosszútávú versenyre: július 27-én, várhatóan több mint 60 autóval rajtol el a Spa-Francorchamps-i 24 órás.