Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

Le Mans-i 24 órás: 90 év hagyománya

Fábián Viktor 2013.06.19. 17:56

lemanspic.jpg

Van egy város Északnyugat-Franciaországban, a Sarthe folyó mellett, melynek lélekszáma 150 ezer. Szülővárosa II. Henrik angol királynak, Francois Fillonnak, Nicolas Sarkozy miniszterelnökének, valamint Sebastien Bourdais-nak és Jo-Wilfried Tsongának. Miért érdekes ez a város? Hisz nem egy metropolisz, nem ipari, vagy gazdasági központ. Tucatjával találunk a térképen hasonló városokat. Mégis, ez a település az autósport Dobogókője, megannyi történelmi pillanat szemtanúja, felemelőnek és tragikusnak egyaránt. Ez Le Mans, mely otthont ad a világ legpatinásabb autóversenyének, az idén 90. születésnapját ünneplő Le Mans-i 24 órásnak. Nehéz közhelyek nélkül beszélni, vagy írni a legendás versenyről, de nincs is szükség szavakra: már csak pár nap és az ikonikus óra ketyegésnek indul. 56 autó 4 kategóriára bontva készül az egy napos száguldásra a 13,6 km hosszú Circuit de la Sarthe-on, régi jó ismerősként köszöntve a Dunlop hidat, a Mulsanne egyenest, az Indianapolis kanyart és a Porsche sikánt.

2013audilemans.jpg

LMP1

Épp tíz éve annak, hogy az Audi által megalapozott Speed 8 szenzációs győzelmet szerzett a versenyzésbe 68 év után 2001-ben visszatérő Bentley-nek. A brit márka a diadal után angolosan távozott az autósport színteréről, nem tudván, hogy az Audi fénykorát nyitotta meg. 2000 óta a német márka mindössze 2003-ban és 2009-ben nem tudta vitrinjébe helyezni a legnagyobb trófeákat. 2013 is a győzelmi menetelésükről szólhat, amennyiben a Toyota nem tud felülkerekedni eddig látott formáján. Az Enduransz Világbajnokság brit és belga versenyein a japánok meglepően gyengének mutatkoztak, és a francia forduló előtt már nem is hangzottak el diadalmámort előrevetítő nyilatkozatok. Az Audi vérprofi gárdához méltóan nem írja le a nagy ellenfelet, hisz egy 24 órás viadal számtalan meglepetést tartogathat, a Toyotának pedig van egy aduja. Az ACO ugyanis a benzines P1-es autóknak három literrel több üzemanyag felvételét engedélyezi a 24 óráson. Hogy ez a segítség milyen magasságokba repíti a TS030 Hybrideket, kérdéses, de aligha lesz a győzelemhez elegendő, ha a kék-fehérek silverstone-i, vagy spái teljesítménye köszön vissza Le Mans-ban.

p2lemans.jpg

LMP2

A mindössze nyolc indulót számláló P1-es mezőny ellenére sem maradunk prototípusok látványa nélkül: 22 autó szerepel a hétvégi verseny LMP2-es rajtlistáján. Kiélezett harcra számíthatunk idén is, a Pecom Racing, a Murphy Prototypes, a Level 5, a Greaves Motorsport, a Delta-ADR egyaránt győztesen kerülhet ki a kavalkádból vasárnap délután, de kiemelkedően esélyes induló híján szinte bármelyik istálló triója magasba emelheti a serleget. Ami biztos, hogy a címvédés elmarad, hisz a JRM anyagi problémák miatt nem tudta vállalni a szereplést.

afclemans.jpg

LMGTE Pro és Am

Ha van kategória, amely szűnni nem akaró látványosságot kínál, az a Grand Tourer. Ferrari, Porsche, Corvette, Aston Martin és a visszatérő SRT Viper. Ezek az autócsodák lepik el a Le Mans-i aszfaltcsíkot, az őket terelgető versenyzőknek pedig ötletük sincs, hogy milyen formát ölt majd az erősorrend. A címvédő AF Corse csapatnak így szinte minden ellenfelét árgus szemmel kell figyelnie. Tavalyi győztes hármasuk feloszlott, Gianmaria Bruni és Giancarlo Fisichella mellé Matteo Malucelli érkezett, míg Toni Vilander az olasz gárda másik autóját fogja vezetni, Olivier Beretta és Kobajasi Kamui társaságában.
Az „amatőr” kategória győztesére is merész lépés lenne fogadni, de a legkevésbé kedvelt osztállyal szemben az utóbbi években látottak alapján a legkomolyabb elvárás, hogy idén ne okozzanak balesetet (2011-ben Rockenfeller, 2012-ben Davidson esett egy úrvezető miatt hatalmasat).

Mindig rengeteg a kérdőjel a Le Mans-i 24 órás kezdete előtt. 24 óra a világ egyik legnehezebb pályáján, melyet a szeszélyes égiek gyakran áztatnak esővel. Mit tartogat számunkra Le Mans a 90. évfordulóján? Szombat délután három órakor meglengetik a francia trikolort és egy hosszú nap után kiderül.

Címkék: le mans wec

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr365369429

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása