A száguldó cirkusz idei évadának ötödik versenye is ugyanazt a lemezt játszotta le, mint az azt megelőző négy nagydíjhétvége. Európába érkezve a Forma-1 magával hurcolta a rá mázsás súlyként nehezedő gumikérdést, és a Spanyol Nagydíj után olybá tűnik, hogy a Pirelli P Zero elnevezésű abroncsai alaposan földbe is döngölték a mezőny java részét.
Tudom, hogy sokan nem értenek egyet velem, de továbbra is fenntartom, hogy a királykategóriának szüksége van rövid élettartamú gumikra, hogy a stratégiai paletta szélesítésével tévénézők millióit kímélje meg egy vasárnap délutáni szunyókálástól, de ami sok, az sok. Az olasz gumigyártó átesett a ló túloldalára és épp attól tart, hogy a megbokrosodott jószág beletapos egy nagyot az arcába. Na, azt hiszem, elég a metaforákból!
Érdekes, hogy a Forma-1 szurkolói valahogy mindig elbagatellizálták a gumik kérdését. Számtalanszor hallottam, olvastam véleményeket, melyek azért ekézték a sorozatot, mert túl nagy jelentőséget tulajdonítanak az abroncsoknak. Mindig hitetlenkedve álltam az ehhez hasonló megnyilvánulások előtt, hisz ez olyan, - bár nem tartom szerencsésnek a más sportágakból hozott példákat - mintha a tenisz kedvelői azon lamentálnának, hogy miért nem mindegy, hogy egy tornát kemény, salak, vagy füves borításon rendeznek. Túl profánul és vállveregetősen hangzik, de máshogy nem tudom érzékeltetni: a gumik azért voltak és lesznek mindig is fontosak, mert az autók rajtuk futnak. Megóvásuk pedig hozzátartozik nemcsak a Forma-1, hanem az egész motorsport világához. A régi szép időkben - ahogy a pesszimisták mondják - talán nem a legfontosabb összetevő volt a siker receptjéhez, de ahogy a tekintélyes Autosport magazin a múlt hónapban megírta, még a cirkusz legbálványozottabb korszakai is hagytak némi kívánnivalót maguk után.
A tankolás kötelezővé tétele előtt kulcsfontosságú volt, hogy a versenyzők jól sáfárkodjanak a tankjukban lötykölődő üzemanyaggal. Aki ügyes volt, kiállás nélkül teljesíthette a futamot. Ergó, a tövig nyomott gáz mítosza megható, de aligha volt elég egy világbajnoki címhez és ez évtizedekkel később sincs másképp.
Se nem dicsérni, se nem temetni jöttem a Pirellit. A gumigyártónak mindössze egyetlen dologra van szüksége, és Barcelona után erre már ők is rájöttek: megtalálni az arany középutat. Az arany középutat, mely a Bridgestone elnyűhetetlen gumijai és a Pirelli barcelonai horrorabroncsai között húzódik. Eme felfedezés örömére Paul Hembery sportigazgató bejelentette, a gyár boszorkánykonyhájából már módosított abroncsok kerülnek ki a június végi Brit Nagydíjra.
Hogy a P Zerok nem lesznek túlságosan is hűek a nevükhöz, annak csak örülni lehet. Vagy mégsem? A spanyol verseny után a Lotus volt az egyetlen csapat, mely hüledezve olvasta az olasz gumigyártónak címzett kritikákat. "Hol itt a gond, kérem?" - kérdezte Eric Boullier, mintha csak a szemüvege párásodott volna be a komplett verseny alatt. Kimi Räikkönen sikerében ugyanis kulcsszerepet játszik az E21 földöntúli gumikezelése és az arany-fekete istálló érthetően az ez ügyben kiharcolt utcahossznyi előnyét félti. Az élcsapatok többsége viszont másképp vélekedik, és Hembery szerint épp az a baj, hogy a Pirelli akárhogy dönt, az a vád éri majd, hogy kedvezett egyik-másik csapatnak. Bizony, a gyár kellemetlen csapdába esett és döntenie kell, melyik ujját harapja le. A Red Bull tavalyról elvesztett előnye miatt már a szezon kezdete óta változást sürget, a Mercedesnek harmadik éve vörös posztó a gumikérdés. Ha Silverstone-tól bármelyik csapat elmozdul az erősorrendben, újabb kritikák érik majd az olaszokat.
Az biztos, hogy változás szükségeltetik, mert ebben a formában a gumitaktika jókora lándzsát döf a versenyzés szívébe. A Spanyol Nagydíjat teljesen megölték a négy kiállásos stratégiák, ahol ismét a Lotus jutott legmagasabbra az eggyel kevesebbszer kilátogatók közül. Räikkönen természetesen nem örült a második helynek, főleg, hogy ezúttal nem az ötödik, hanem a második sorból rajtolhatott, 2007 világbajnokának viszont esélye sem volt a szárnyaló Ferrarival szemben: Alonso hét év után nyert újra otthon, Massa pedig a kilencedik rajtkockából küzdötte fel magát a pódiumra. A Red Bull főnök Dietrich Mateschitz szerint a Forma-1 már nem versenyzés, és ha szavai túlzásként is hatnak, érthetők. A címvédő Vettel is a használhatatlan gumikban látta elkopni győzelmi esélyeit, de nála is rosszabbul járt a két Mercedes, akik az első sorból rajtolva rückwärtsbe kapcsoltak és meg sem álltak a 6. és 12. helyig.
A Pirelli túllőtt a célon Barcelonában. Ne haragudjunk ezért rájuk! Buddhának is csak sok szenvedés árán sikerült megtalálnia az arany középutat. Ha van helyszín, ahol a gumikopás másodlagos, és ahol a Mercedeseknek is lehet keresnivalójuk, az Monaco. A szűk, technikás, ám roppant látványos utcai helyszínt május 23. és 26. között foglalják el a versenyautók.