Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

Forma-1 Spanyol Nagydíj: Arany középút

Fábián Viktor 2013.05.13. 18:15

pirelli.jpg

A száguldó cirkusz idei évadának ötödik versenye is ugyanazt a lemezt játszotta le, mint az azt megelőző négy nagydíjhétvége. Európába érkezve a Forma-1 magával hurcolta a rá mázsás súlyként nehezedő gumikérdést, és a Spanyol Nagydíj után olybá tűnik, hogy a Pirelli P Zero elnevezésű abroncsai alaposan földbe is döngölték a mezőny java részét.

Tudom, hogy sokan nem értenek egyet velem, de továbbra is fenntartom, hogy a királykategóriának szüksége van rövid élettartamú gumikra, hogy a stratégiai paletta szélesítésével tévénézők millióit kímélje meg egy vasárnap délutáni szunyókálástól, de ami sok, az sok. Az olasz gumigyártó átesett a ló túloldalára és épp attól tart, hogy a megbokrosodott jószág beletapos egy nagyot az arcába. Na, azt hiszem, elég a metaforákból!

Érdekes, hogy a Forma-1 szurkolói valahogy mindig elbagatellizálták a gumik kérdését. Számtalanszor hallottam, olvastam véleményeket, melyek azért ekézték a sorozatot, mert túl nagy jelentőséget tulajdonítanak az abroncsoknak. Mindig hitetlenkedve álltam az ehhez hasonló megnyilvánulások előtt, hisz ez olyan, - bár nem tartom szerencsésnek a más sportágakból hozott példákat - mintha a tenisz kedvelői azon lamentálnának, hogy miért nem mindegy, hogy egy tornát kemény, salak, vagy füves borításon rendeznek. Túl profánul és vállveregetősen hangzik, de máshogy nem tudom érzékeltetni: a gumik azért voltak és lesznek mindig is fontosak, mert az autók rajtuk futnak. Megóvásuk pedig hozzátartozik nemcsak a Forma-1, hanem az egész motorsport világához. A régi szép időkben - ahogy a pesszimisták mondják - talán nem a legfontosabb összetevő volt a siker receptjéhez, de ahogy a tekintélyes Autosport magazin a múlt hónapban megírta, még a cirkusz legbálványozottabb korszakai is hagytak némi kívánnivalót maguk után.

A tankolás kötelezővé tétele előtt kulcsfontosságú volt, hogy a versenyzők jól sáfárkodjanak a tankjukban lötykölődő üzemanyaggal. Aki ügyes volt, kiállás nélkül teljesíthette a futamot. Ergó, a tövig nyomott gáz mítosza megható, de aligha volt elég egy világbajnoki címhez és ez évtizedekkel később sincs másképp.

Se nem dicsérni, se nem temetni jöttem a Pirellit. A gumigyártónak mindössze egyetlen dologra van szüksége, és Barcelona után erre már ők is rájöttek: megtalálni az arany középutat. Az arany középutat, mely a Bridgestone elnyűhetetlen gumijai és a Pirelli barcelonai horrorabroncsai között húzódik. Eme felfedezés örömére Paul Hembery sportigazgató bejelentette, a gyár boszorkánykonyhájából már módosított abroncsok kerülnek ki a június végi Brit Nagydíjra.

podiumbarca.jpg

Hogy a P Zerok nem lesznek túlságosan is hűek a nevükhöz, annak csak örülni lehet. Vagy mégsem? A spanyol verseny után a Lotus volt az egyetlen csapat, mely hüledezve olvasta az olasz gumigyártónak címzett kritikákat. "Hol itt a gond, kérem?" - kérdezte Eric Boullier, mintha csak a szemüvege párásodott volna be a komplett verseny alatt. Kimi Räikkönen sikerében ugyanis kulcsszerepet játszik az E21 földöntúli gumikezelése és az arany-fekete istálló érthetően az ez ügyben kiharcolt utcahossznyi előnyét félti. Az élcsapatok többsége viszont másképp vélekedik, és Hembery szerint épp az a baj, hogy a Pirelli akárhogy dönt, az a vád éri majd, hogy kedvezett egyik-másik csapatnak. Bizony, a gyár kellemetlen csapdába esett és döntenie kell, melyik ujját harapja le. A Red Bull tavalyról elvesztett előnye miatt már a szezon kezdete óta változást sürget, a Mercedesnek harmadik éve vörös posztó a gumikérdés. Ha Silverstone-tól bármelyik csapat elmozdul az erősorrendben, újabb kritikák érik majd az olaszokat.

Az biztos, hogy változás szükségeltetik, mert ebben a formában a gumitaktika jókora lándzsát döf a versenyzés szívébe. A Spanyol Nagydíjat teljesen megölték a négy kiállásos stratégiák, ahol ismét a Lotus jutott legmagasabbra az eggyel kevesebbszer kilátogatók közül. Räikkönen természetesen nem örült a második helynek, főleg, hogy ezúttal nem az ötödik, hanem a második sorból rajtolhatott, 2007 világbajnokának viszont esélye sem volt a szárnyaló Ferrarival szemben: Alonso hét év után nyert újra otthon, Massa pedig a kilencedik rajtkockából küzdötte fel magát a pódiumra. A Red Bull főnök Dietrich Mateschitz szerint a Forma-1 már nem versenyzés, és ha szavai túlzásként is hatnak, érthetők. A címvédő Vettel is a használhatatlan gumikban látta elkopni győzelmi esélyeit, de nála is rosszabbul járt a két Mercedes, akik az első sorból rajtolva rückwärtsbe kapcsoltak és meg sem álltak a 6. és 12. helyig.

A Pirelli túllőtt a célon Barcelonában. Ne haragudjunk ezért rájuk! Buddhának is csak sok szenvedés árán sikerült megtalálnia az arany középutat. Ha van helyszín, ahol a gumikopás másodlagos, és ahol a Mercedeseknek is lehet keresnivalójuk, az Monaco. A szűk, technikás, ám roppant látványos utcai helyszínt május 23. és 26. között foglalják el a versenyautók.

Címkék: barcelona f1 forma-1 spanyol nagydíj

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr425298606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása