Ritkán fordul elő a Forma-1-ben, hogy a verseny utáni díjátadó ceremónia olyan feszült légkörben teljen, mint ahogy azt a Maláj Nagydíjon láttuk. Ha Ausztrália a gumikról szólt, akkor a maláj futam láthatatlan mozgatórugói a csapat és a versenyző érdekének ütközését hozták előtérbe. Végeláthatatlan vitába vezet minden alkalommal, ha valaki a csapatutasítás kényes kérdését feszegeti. Megálljt parancsolhat-e egy istálló a győzelemre nevelt és szerződtetett versenyzőjének? Különböző válaszokat kaptunk az érintett két csapattól, a Red Bulltól és a Mercedestől.
A Red Bullnál hosszú idő után fordult elő, hogy Sebastian Vettelnek kellett megmutatnia, mekkora csapatjátékos. A 43. körben, mikor már mindkét lila-kék autó túl volt a boxkiállásán, a csapat kiadta az ukázt, hogy a Webber-Vettel sorrend változatlan maradjon a leintésig, mivel bármilyen kakaskodás a gumik gyors elhasználódásával egyenlő. Mark Webber mégis veszélyesen közelinek látta háromszoros világbajnok csapattársát a visszapillantó tükörben. Vettel szembeszállva kenyéradója utasításával, a csapat érdekeinek kockáztatásával a 46. körben egy nagyon agresszív, de látványos manőverrel megelőzte ausztrál márkatársát. A csapat rádión minősítette butaságnak az előzést, Webber pedig dúlt-fúlt a díjátadó előtti pillanatokban. Vettel a verseny után bocsánatot kért csapatától és Webbertől, bár meglepő módon véletlennek titulálta manőverét. Nyilvánvaló, hogy a címvédő túl messzire ment, a Vettel kontra Webber dráma sokadik felvonásában így már a Red Bull sem állt ifjú titánja mögé.
Mi lett volna a helyes döntés? Lemondani a győzelemmel járó plusz hét pontról és átengedni Webbernek a dicsőséget? Vettel az utolsó tíz körben öt másodperccel elhúzott az ausztráltól, tehát valóban sokkal gyorsabb volt nála. Mégis megengedhető hát, hogy a versenyző saját érdekeit a csapat elé helyezze? Érdemes a választ a múlt megsárgult lapjai között keresni. Prost-Senna incidens? Hamilton-Alonso viszály? Elég csak 2007-ig visszamenni, hogy lássuk, milyen veszélyes, ha egy csapat képtelen megzabolázni versenyzőit. A McLaren pontok tucatját tapsolta el Lewis Hamilton és Fernando Alonso vérre menő küzdelmében, amely végül ahhoz vezetett, hogy egyikük sem lett világbajnok. A maláj incidens többé talán nem ismétlődik meg, de a fegyelemben, engedelmességben és olykor lemondásban megnyilvánuló csapatszellem egy jókora arculcsapás áldozata lett. Abszolút igazság persze nincs és a címvédő hétvégi produkciója a szezon egészének kontextusában más fénytörésbe kerülhet.
Míg a Red Bull a kiharcolt pozíciókat, addig a Mercedes az imázsát féltette. A tavalyhoz képest jelentős struktúraátalakításon átesett gyári istállóban Ross Brawn az állandóság egy szikráját képviseli. Brawnt sokan kiáltottak volna ki bűnbakként az eddigi eredménytelenségért Norbert Haug menesztése után. Niki Lauda és Toto Wolff megbizonyosodhatott arról, hogy a korábban a Ferrarinál sikert sikerre halmozó brit kézben tartja a gyeplőt. Nico Rosberg hiába volt fájdalmasan gyorsabb Lewis Hamiltonnál a verseny utolsó köreiben, nem előzhette meg. A brackley-i alakulatnak valószínűleg az idei az utolsó esélye, hogy megvesse a lábát a száguldó cirkuszban. Brawn mérlegelt és úgy látta, nem érdemes kockáztatni egy sikeres nagydíjhétvégét Rosberg pódiuma miatt. A 2006 óta győzelmekre áhítozó német így inkább a fékre lépett, majd a verseny után egy kétértelmű rádióüzenet hangzott el: a "remember that" nem feltétlenül a feladott bronzéremre vonatkozott, de az egyértelmű, hogy a csapat tartozik Keke Rosberg fiának. A Maláj Nagydíjon nem állt dobogóra, de a verseny erkölcsi győzelmét a német tudhatja magáénak.
Ahogy arra számítani lehetett, Malajziában átrajzolódott az erősorrend. A Lotus beleszürkült a mezőnybe, míg a Ferrari Fernando Alonsót már a 2. körben elvesztette. Felipe Massa gyorsan visszaesett a rajt után, bár végül nagyot hajrázott és ötödik lett. A Force India versenyét a jobb első kerekek cseréjénél felmerült problémák pecsételték meg, mialatt a Williams továbbra is a Melbourne-ben elvesztett tempót kereste. A Sauber tavaly dobogóra állt Sepangban, de az idei konstrukció egyelőre kevésbé tűnik ütőképesnek. A gyors és eseménydús szezonkezdés után a száguldó cirkusz karavánja pihenőre tér. Három hét szünet után Kínában folytatódik a világbajnokság, amely bizonyára tartogat még számunkra néhány lélegzetelállító pillanatot.