Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

Forma-1 Maláj Nagydíj: Csapatszellem

Fábián Viktor 2013.03.25. 13:20

podium_2.jpg

Ritkán fordul elő a Forma-1-ben, hogy a verseny utáni díjátadó ceremónia olyan feszült légkörben teljen, mint ahogy azt a Maláj Nagydíjon láttuk. Ha Ausztrália a gumikról szólt, akkor a maláj futam láthatatlan mozgatórugói a csapat és a versenyző érdekének ütközését hozták előtérbe. Végeláthatatlan vitába vezet minden alkalommal, ha valaki a csapatutasítás kényes kérdését feszegeti. Megálljt parancsolhat-e egy istálló a győzelemre nevelt és szerződtetett versenyzőjének? Különböző válaszokat kaptunk az érintett két csapattól, a Red Bulltól és a Mercedestől.

web vs vet.jpg

A Red Bullnál hosszú idő után fordult elő, hogy Sebastian Vettelnek kellett megmutatnia, mekkora csapatjátékos. A 43. körben, mikor már mindkét lila-kék autó túl volt a boxkiállásán, a csapat kiadta az ukázt, hogy a Webber-Vettel sorrend változatlan maradjon a leintésig, mivel bármilyen kakaskodás a gumik gyors elhasználódásával egyenlő. Mark Webber mégis veszélyesen közelinek látta háromszoros világbajnok csapattársát a visszapillantó tükörben. Vettel szembeszállva kenyéradója utasításával, a csapat érdekeinek kockáztatásával a 46. körben egy nagyon agresszív, de látványos manőverrel megelőzte ausztrál márkatársát. A csapat rádión minősítette butaságnak az előzést, Webber pedig dúlt-fúlt a díjátadó előtti pillanatokban. Vettel a verseny után bocsánatot kért csapatától és Webbertől, bár meglepő módon véletlennek titulálta manőverét. Nyilvánvaló, hogy a címvédő túl messzire ment, a Vettel kontra Webber dráma sokadik felvonásában így már a Red Bull sem állt ifjú titánja mögé.

Mi lett volna a helyes döntés? Lemondani a győzelemmel járó plusz hét pontról és átengedni Webbernek a dicsőséget? Vettel az utolsó tíz körben öt másodperccel elhúzott az ausztráltól, tehát valóban sokkal gyorsabb volt nála. Mégis megengedhető hát, hogy a versenyző saját érdekeit a csapat elé helyezze? Érdemes a választ a múlt megsárgult lapjai között keresni. Prost-Senna incidens? Hamilton-Alonso viszály? Elég csak 2007-ig visszamenni, hogy lássuk, milyen veszélyes, ha egy csapat képtelen megzabolázni versenyzőit. A McLaren pontok tucatját tapsolta el Lewis Hamilton és Fernando Alonso vérre menő küzdelmében, amely végül ahhoz vezetett, hogy egyikük sem lett világbajnok. A maláj incidens többé talán nem ismétlődik meg, de a fegyelemben, engedelmességben és olykor lemondásban megnyilvánuló csapatszellem egy jókora arculcsapás áldozata lett. Abszolút igazság persze nincs és a címvédő hétvégi produkciója a szezon egészének kontextusában más fénytörésbe kerülhet.

mercedessepang.jpg

Míg a Red Bull a kiharcolt pozíciókat, addig a Mercedes az imázsát féltette. A tavalyhoz képest jelentős struktúraátalakításon átesett gyári istállóban Ross Brawn az állandóság egy szikráját képviseli. Brawnt sokan kiáltottak volna ki bűnbakként az eddigi eredménytelenségért Norbert Haug menesztése után. Niki Lauda és Toto Wolff megbizonyosodhatott arról, hogy a korábban a Ferrarinál sikert sikerre halmozó brit kézben tartja a gyeplőt. Nico Rosberg hiába volt fájdalmasan gyorsabb Lewis Hamiltonnál a verseny utolsó köreiben, nem előzhette meg. A brackley-i alakulatnak valószínűleg az idei az utolsó esélye, hogy megvesse a lábát a száguldó cirkuszban. Brawn mérlegelt és úgy látta, nem érdemes kockáztatni egy sikeres nagydíjhétvégét Rosberg pódiuma miatt. A 2006 óta győzelmekre áhítozó német így inkább a fékre lépett, majd a verseny után egy kétértelmű rádióüzenet hangzott el: a "remember that" nem feltétlenül a feladott bronzéremre vonatkozott, de az egyértelmű, hogy a csapat tartozik Keke Rosberg fiának. A Maláj Nagydíjon nem állt dobogóra, de a verseny erkölcsi győzelmét a német tudhatja magáénak.

start_1.jpg

Ahogy arra számítani lehetett, Malajziában átrajzolódott az erősorrend. A Lotus beleszürkült a mezőnybe, míg a Ferrari Fernando Alonsót már a 2. körben elvesztette. Felipe Massa gyorsan visszaesett a rajt után, bár végül nagyot hajrázott és ötödik lett. A Force India versenyét a jobb első kerekek cseréjénél felmerült problémák pecsételték meg, mialatt a Williams továbbra is a Melbourne-ben elvesztett tempót kereste. A Sauber tavaly dobogóra állt Sepangban, de az idei konstrukció egyelőre kevésbé tűnik ütőképesnek. A gyors és eseménydús szezonkezdés után a száguldó cirkusz karavánja pihenőre tér. Három hét szünet után Kínában folytatódik a világbajnokság, amely bizonyára tartogat még számunkra néhány lélegzetelállító pillanatot.

Címkék: f1 forma-1 maláj nagydíj sepang

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr215170368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

joeramirez · http://automeo.blog.hu/ 2013.03.26. 10:18:02

Álljunk meg egy szóra!
Keveredeik a szezon a fazonnal!

NEM AZ A BAJ, HOGY VETTEL NEM TARTOTTA BE A CSAPAT UTASÍTÁST (egyébként az is), HANEM HOGY CSAPATTÁRSA MÁR LETEKERTE AZ AUTÓJÁT, MERT AZ UTASÍTÁST KÖVETTE, ÉS ÍGY, SUNYIN ELŐZTE MEG.

Zuzzant 2013.03.26. 10:22:53

Sebastian Vettel nem volt gyorsabb 5 másodperccel, hanem az ausztrál már nem nyomta neki!
Ugyanúgy, ahogy addig sem tette, és nem tette ezt Lewis Hamilton sem, mert utasításra óvták az autót, ahogy minden élen álló ezt teszi (tette ezt Schumacher is sokszor, Alonso is, Raikkönen is). Ilyenkor beéri a hátulról beérkező csapattárs, de nem azért, mert gyorsabb. Aki ezt nem érti, ne nézzen Forma 1-et.

ostvan 2013.03.26. 10:35:53

Nézhetjük a versenyző szempontjából: aki gyorsabb, menjen.
Nézhetjük a csapat szempontjából:
- biztos helyezések (ugyanannyi pont), kevesebb kockázat = ne előzze a csapattársat.
- Marketing-szempont: a reklám szempontjából hasznosabb versenyző maradjon elöl
- a főnök tekintélye szent, az utasítás megszegése büntetést von maga után (így lehet egy csapatot vezetni). Illetve ki a legerősebb ember a csapatban (beosztástól függetlenül. Alonsora sem mertek RÁPARANCSOLNI, hogy álljon ki).
Nézhetjük a F1 szempontjából: Ha nincs előzés, unalomba fullad a cirkusz, csökken a nézőszám, csökken a reklámok hatékonysága.
Véleményem szerint Vettel döntött jól (legyen verseny, legyen előzés) és a Mercedes csapat stratégiája rontja a Forma1 ázsióját (jó, hogy nem egyeznek meg a többi csapattal, hogy ma ki nyerjen!)
Ez a versenyág (is) a pénzről szól, a vasárnapi események megítélésében komoly hangja lesz a szponzoroknak, Eclestonnak és a nagy TV-társaságoknak.

ostvan 2013.03.26. 10:41:51

@joeramirez: A helyzet abban a pillanatban kezdődött, amikor Vettel a boxutcából kijövet Webber mellé ért. Onnan több, mint 20 másodpercig tartott. Az, hogy ott csata lesz, Webbernek, mint öreg rókának nyilvánvaló kellett legyen. És VOLT ELÉG IDEJE visszatekerni (meg is tette a csata idejére, mert nem volt lassabb a csapattársánál. Csak - versenyzőként - ennyi a különbség kettejük között).

kokal 2013.03.26. 11:38:24

Ennek valahogy így kellene lennie:Ayrton nem előzhet. Ki mondja el neki?

"A McLaren archívumából előkerült egy régi felvétel valamikor a 80-as évek végéről, amikor Alain Prost és Ayrton Senna versenyzett az istállónál. Sajnos a hanganyag nehezen érthető, de a csapat technikusainak sikerült kiszkriptelniük. Valójában Ron Dennis, az akkori csapatfőnök monológjáról van szó, ami az egyik verseny közben hangzott el a boxutcafalon, és a legfontosabb mérnökök és menedzserek hallották csak.

"Tehát Alain 1., Ayrton 2., és már csak 10 kör van hátra. Azt hiszem, a mi felelősségünk a McLaren, a vállalat és a márka érdekében, hogy megtartsuk az első, illetve a második pozíciót, és biztonságban célba juttassuk az autókat minden balhé nélkül: Ayrton nem támadhatja Alaint. Rendben, akkor, srácok, ki mondja meg Ayrtonnak, hogy nem előzhet? (10 másodperc csend.) Nos? (Még 20 másodperc csend.) Úgy látom, nincs köztetek egyetlen tökös gyerek se, szóval megmondom én Ayrtonnak, hogy maradjon a 2. helyen. Ayrton, meghoztuk a döntést. Már csak kilenc kör maradt. Figyelj, Ayrton, szabad a verseny a végéig!"

budy01 2013.03.26. 12:17:11

@Zuzzant:
Sunyi? Én nem kedvelem Vettelt, de ha az előtte lévőnek azt mondják, hogy vegyél vissza és Te ezek után sem előzheted meg?
Miről is szól a forma-1? A jobb és gyorsabb nyerjen. Nem az, hogy ki hogy spórol...
És a Törökországi balhé? És legutóbb Brazília? Akkor a kis dingózabáló nem éppen kedves arcát mutatta.
süti beállítások módosítása