Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

Forma-1: Adiós, Hispania!

Fábián Viktor 2012.12.07. 18:44

img.php.jpg

Vége. A sereghajtó spanyol csapat bezárta kapuit. A múlt héten kiadott előzetes nevezési listán az istálló neve nem szerepel. A HRT F1 Team  3 év kétségbeesett küzdelem után csődbe ment. Legutóbb hasonlóra négy évvel ezelőtt volt példa, mikor a Super Aguri istálló garázsai borultak sötétbe. Mindig szomorú, mikor egy Forma-1-es csapat lehúzza a rolót.

Lássuk be, a HRT halála nem volt meglepetés. Megalakulása óta anyagi problémákkal küzdött, keresztülment két tulajdonosváltáson és számtalan alkalommal volt céltábla a versenyképes autóval köröző pilóták számára. Igazán jó versenyzőkre sose futotta, ahogy igazán jó pozíciókra se. A kis csapat pilótái rendszeresen a 23-24. helyre kvalifikálták magukat, a 107%-os szabály visszavezetése óta pedig egyetlen szezonnyitón se tudtak részt venni. Ennek legfőbb oka, hogy a téli tesztek alakulását gyakorlatilag mindig a híradásokból figyelték, nem a boxutcából. A pontszerzés hiú ábránd volt csupán napjaink megbízható Forma-1-ében, de még a pénzzel járó konstruktőri 10. hely is. Ha a 2000-es évek elején a Minardi volt a Forma-1-es lassúság szinonimája, akkor az utóbbi három évben a HRT. A három "új" csapat közül tehát egy elvérzett. Béke poraira...

120874_orig.jpg

Mi a helyzet a másik két delikvenssel? Bár tulajdonos- és névváltások már beíródtak mindkét csapat nyúlfarknyi történelmébe, anyagi problémák nincsenek se a Caterhamnél, se a Marussiánál, teljesítménybeli gondok viszont akadnak bőven. A zöld-sárgák és a piros-feketék továbbra sem a középmezőnnyel, hanem egymással viaskodnak. Hol a Marussia, hol a Caterham kerekedik felül. Bizarr volt látni azokat az örömteli nyilatkozatokat, melyek a konstruktőri 10. hely megszerzésével íródtak a maláj gárda sajtóosztályán. Három év után csak ennyire futja? Örülni kell egy 10. helynek, melyet az döntött el, hogy ki végzett a legelőkelőbb nempontszerző pozícióban? A 2010 óta folyamatosan a "legjobb új csapatnak" aposztrofált Caterham valóban dinamikusan fejlődött, de tavaly óta képtelen áttörni egy 1-1,5 másodperces falat, mely a középmezőny végétől elválasztja.

A két éve a multimilliárdos Richard Branson csapataként Virgin Racing néven indult, 2012 óta Marussia F1 Team néven versenyző istálló az év végére egyértelműen beérte a malájokat, de az orosz vezetés csupán ennyit könyvelhet el vezetésük első éve után.

Miért nem tudnak ezek a csapatok sikert elérni? Ha tudnám a választ, nem egy hűvös szobában irkálnék, hanem valamelyik bázison, Leafieldben, vagy Banbury-ben ülnék egy hatalmas irodában kaviártól fuldokolva. (Jó, persze, kicsit leegyszerűsítettem.) Hisz a kérdés úgy is hangozhat, hogy miért nem volt a Toyota sikeres annak ellenére, hogy az élcsapatokhoz képest is horrorisztikus összegeket költött az F1-es projektre? Vagy miért nem sikeres a Mercedes? A kérdés túlságosan összetett, de aki a Forma-1-es fába vágja a fejszéjét, nem kergetheti sokáig az eredményeket.

Super_Aguri_F1_1.jpg

Van ellenpélda is. Emlékszünk még a Super Aguri csapatra? 2006 és 2008 között szintén csupán három év jutott nekik, a HRT-hez hasonlóan szintén anyagi problémák okozták a vesztét, de spanyol sorstársával ellentétben a fejlődése bámulatos volt. 2006 elején az akkor 4 éves Arrows kasztnival 11 másodperces (!) hátrányban voltak az élmezőnyhöz képest, 7 hónappal később, az évadzárón egy, már felújított autóval a verseny 10. leggyorsabb körét kaparintották meg az azóta a tengerentúlon autót törő Takuma Satóval. 2007-ben már pontokat is szereztek, legemlékezetesebb versenyük a kanadai volt, ahol Sato az akkor még McLarenes Alonsót előzte meg a 6. helyért. Sajnos a dolgok rosszra fordultak, mikor 2008-ban a szinte egyetlen szponzoruk, egy olajtársaság fizetési hátraléka miatt nem tudták tovább folytatni a Forma-1-es projektet. Az utóbbi évtizedek legdinamikusabban fejlődő istállója volt, nagy kár értük. Hogy mit tudott a csapatfőnök, Aguri Suzuki, amit mai társai nem, az rejtély.

Az biztos, hogy 22 autó sorakozik fel 2013-ban a kora őszi napsugaraktól fűtött melbourne-i rajtrácsra. Reméljük, hogy a talpon maradt Caterham és a Marussia kilép saját árnyékából és évek agóniája után egyik versenyzőjük végre felkerül a pontszerzők elit listájára.

Címkék: f1 forma-1 sato hrt caterham super aguri hispania marussia

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr384953331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása