Vége. A sereghajtó spanyol csapat bezárta kapuit. A múlt héten kiadott előzetes nevezési listán az istálló neve nem szerepel. A HRT F1 Team 3 év kétségbeesett küzdelem után csődbe ment. Legutóbb hasonlóra négy évvel ezelőtt volt példa, mikor a Super Aguri istálló garázsai borultak sötétbe. Mindig szomorú, mikor egy Forma-1-es csapat lehúzza a rolót.
Lássuk be, a HRT halála nem volt meglepetés. Megalakulása óta anyagi problémákkal küzdött, keresztülment két tulajdonosváltáson és számtalan alkalommal volt céltábla a versenyképes autóval köröző pilóták számára. Igazán jó versenyzőkre sose futotta, ahogy igazán jó pozíciókra se. A kis csapat pilótái rendszeresen a 23-24. helyre kvalifikálták magukat, a 107%-os szabály visszavezetése óta pedig egyetlen szezonnyitón se tudtak részt venni. Ennek legfőbb oka, hogy a téli tesztek alakulását gyakorlatilag mindig a híradásokból figyelték, nem a boxutcából. A pontszerzés hiú ábránd volt csupán napjaink megbízható Forma-1-ében, de még a pénzzel járó konstruktőri 10. hely is. Ha a 2000-es évek elején a Minardi volt a Forma-1-es lassúság szinonimája, akkor az utóbbi három évben a HRT. A három "új" csapat közül tehát egy elvérzett. Béke poraira...
Mi a helyzet a másik két delikvenssel? Bár tulajdonos- és névváltások már beíródtak mindkét csapat nyúlfarknyi történelmébe, anyagi problémák nincsenek se a Caterhamnél, se a Marussiánál, teljesítménybeli gondok viszont akadnak bőven. A zöld-sárgák és a piros-feketék továbbra sem a középmezőnnyel, hanem egymással viaskodnak. Hol a Marussia, hol a Caterham kerekedik felül. Bizarr volt látni azokat az örömteli nyilatkozatokat, melyek a konstruktőri 10. hely megszerzésével íródtak a maláj gárda sajtóosztályán. Három év után csak ennyire futja? Örülni kell egy 10. helynek, melyet az döntött el, hogy ki végzett a legelőkelőbb nempontszerző pozícióban? A 2010 óta folyamatosan a "legjobb új csapatnak" aposztrofált Caterham valóban dinamikusan fejlődött, de tavaly óta képtelen áttörni egy 1-1,5 másodperces falat, mely a középmezőny végétől elválasztja.
A két éve a multimilliárdos Richard Branson csapataként Virgin Racing néven indult, 2012 óta Marussia F1 Team néven versenyző istálló az év végére egyértelműen beérte a malájokat, de az orosz vezetés csupán ennyit könyvelhet el vezetésük első éve után.
Miért nem tudnak ezek a csapatok sikert elérni? Ha tudnám a választ, nem egy hűvös szobában irkálnék, hanem valamelyik bázison, Leafieldben, vagy Banbury-ben ülnék egy hatalmas irodában kaviártól fuldokolva. (Jó, persze, kicsit leegyszerűsítettem.) Hisz a kérdés úgy is hangozhat, hogy miért nem volt a Toyota sikeres annak ellenére, hogy az élcsapatokhoz képest is horrorisztikus összegeket költött az F1-es projektre? Vagy miért nem sikeres a Mercedes? A kérdés túlságosan összetett, de aki a Forma-1-es fába vágja a fejszéjét, nem kergetheti sokáig az eredményeket.
Van ellenpélda is. Emlékszünk még a Super Aguri csapatra? 2006 és 2008 között szintén csupán három év jutott nekik, a HRT-hez hasonlóan szintén anyagi problémák okozták a vesztét, de spanyol sorstársával ellentétben a fejlődése bámulatos volt. 2006 elején az akkor 4 éves Arrows kasztnival 11 másodperces (!) hátrányban voltak az élmezőnyhöz képest, 7 hónappal később, az évadzárón egy, már felújított autóval a verseny 10. leggyorsabb körét kaparintották meg az azóta a tengerentúlon autót törő Takuma Satóval. 2007-ben már pontokat is szereztek, legemlékezetesebb versenyük a kanadai volt, ahol Sato az akkor még McLarenes Alonsót előzte meg a 6. helyért. Sajnos a dolgok rosszra fordultak, mikor 2008-ban a szinte egyetlen szponzoruk, egy olajtársaság fizetési hátraléka miatt nem tudták tovább folytatni a Forma-1-es projektet. Az utóbbi évtizedek legdinamikusabban fejlődő istállója volt, nagy kár értük. Hogy mit tudott a csapatfőnök, Aguri Suzuki, amit mai társai nem, az rejtély.
Az biztos, hogy 22 autó sorakozik fel 2013-ban a kora őszi napsugaraktól fűtött melbourne-i rajtrácsra. Reméljük, hogy a talpon maradt Caterham és a Marussia kilép saját árnyékából és évek agóniája után egyik versenyzőjük végre felkerül a pontszerzők elit listájára.