Múlt héten véget ért az Enduransz Világbajnokság első szezonja a Sanghaji 6 órással, ahol zsinórban második győzelmét aratta a Toyota. Az utolsó négy versenyből hármat megnyertek, ezzel ők szerepeltek a legjobban az évad második felében. Vakargathatják a fejüket az Audinál mérnökök, versenyzők egyaránt, mert a japánok debütáló évükben döbbenetesen erősek voltak. Nyilván nem kell Ullrich doktorékat félteni, mert ennyi győzelemmel a hátuk mögött biztosra vehető, hogy versenyképes autókat építenek jövőre is, de tény, hogy emberükre akadtak. Érdekes lesz a 2013-as év...
A jövő évi versenynaptárat látva vegyesek az érzéseim. Egyrészt örülök, hogy a szezon második felét kicsit szellősebbre hagyták, így egészen november 30-ig tartanak majd az izgalmak. Másrészt kicsit csalódott vagyok, hogy a Petit Le Mans után a Sebringi 12 órás is kikerült, átadva helyét a még ismeretlen, de már hihetetlenül népszerű és agyonajnározott Circuit of the Americas-nak. A második év Silverstone-ban kezdődik, ráadásul egy ún. Super Weekend keretén belül, a vasárnapi WEC előtt szombaton a poraiból feltámasztott Európai Le Mans Sorozat is pályára lép egy 3 órás versenyen. Indulók tekintetében egyelőre úgy tűnik, nagy változás nem lesz, de jó hír, hogy a Greaves Motorsport jelezte, hogy bővíti gárdáját, két autóval is jelen lesz, példájukat reméljük többen is követik. Íme a 2013-as WEC versenynaptár: (forrás: Wikipedia)
Rnd | Race | Circuit | Location | Date |
---|---|---|---|---|
1 | 6 Hours of Silverstone | ![]() |
Silverstone, United Kingdom | 14 April |
2 | WEC 6 Heures de Spa-Francorchamps | ![]() |
Spa, Belgium | 4 May |
3 | 24 Heures du Mans | ![]() |
Le Mans, France | 22–23 June |
4 | 6 Hours of São Paulo | ![]() |
São Paulo, Brazil | 31 August |
5 | 6 Hours of Austin | ![]() |
Austin, United States | 22 September |
6 | 6 Hours of Fuji | ![]() |
Oyama, Japan | 20 October |
7 | 6 Hours of Shanghai | ![]() |
Shanghai, China | 10 November |
8 | 6 Hours of Bahrain | ![]() |
Sakhir, Bahrain | 30 November |
Alapos ráncfelvarráson esik át a főleg LMP2-es autók számára működtetett az Európai Le Mans Sorozat, azaz az ELMS. Látva az idei versenyeket erre nagyon is szükség van, hisz idén három versenyt is törölni kellett a kurta nevezési lista miatt, de a megrendezett két európai fordulón is mindössze 21, majd 13 autó indult. Az évad hivatalosan a Petit Le Mans-nal zárult, de nagy érdeklődés nem övezte az ELMS-ből meghívott csapatok szereplését. Látva a gondokat, az ACO és az FIA (a sorozat két szervezője) szövetséget kötött a Renault-val, aminek köszönhetően 2013-tól a Renault Világsorozattal három közös hétvégét fognak rendezni, melyeken az ELMS szombaton futja majd 6 órásról 3 órásra rövidített versenyeit. Remélhetőleg ezzel kedvet kapnak majd a hosszútávú versenyzésben érdekelt csapatok és az ideinél izgalmasabb fordulókat fogunk majd látni. A nyitány a már említett "szuperhétvégén" lesz, de ami igazán örömteli hír számunkra, az az, hogy 2010 után újra lesz enduranszverseny a Hungaroringen, melyet jó eséllyel ingyen láthatunk, ha a Renault megtartja jó szokását. Lássuk az ELMS 2013-as kiírását: (forrás: Wikipedia)
Rnd | Race | Circuit | Date |
---|---|---|---|
1 | 3 Hours of Silverstone | ![]() |
13 April |
2 | 3 Hours of Imola | ![]() |
18 May |
3 | 3 Hours of Österreich | ![]() |
20 July |
4 | 3 Hours of Hungaroring | ![]() |
14 September |
5 | 3 Hours of Le Castellet | ![]() |
28 September |
Az Amerikai Le Mans Sorozat utolsó szezonját fogja teljesíteni jövőre. 2014-től egybekel a Grand-Am Rolex Series-szel, egyetlen amerikai sportautó-sorozatot hozva létre. Az egyesülés részletein még dolgoznak, hisz a két sorozat sem szórakoztató, sem technikai szemléletben nem hasonlít egymásra. Az indulókról sincs még sok hír, ahogy a 2013-as nevezési lista is várat magára. A versenynaptár kész és hogy az amerikai szurkolókat szoktassák, a Road Americán a Grand-Ammel közös hétvégét rendeznek (nem közös versenyt). 2013 Amerikában: (forrás: Wikipedia)
Rnd | Race | Length | Circuit | Location | Date |
---|---|---|---|---|---|
1 | 61st Mobil 1 12 Hours of Sebring | 12 Hours | Sebring International Raceway | Sebring, Florida | March 16 |
2 | American Le Mans Series at Long Beach | 2 Hours | Long Beach street circuit | Long Beach, California | April 20 |
3 | TBA | 4 Hours | Mazda Raceway Laguna Seca | Monterey, California | May 11 |
4 | TBA | 2 Hours 45 Minutes | Lime Rock Park | Lakeville, Connecticut | July 6 |
5 | TBA | 2 Hours 45 Minutes | Canadian Tire Motorsport Park | Bowmanville, Ontario | July 21 |
6 | TBA | 4 Hours | Road America | Elkhart Lake, Wisconsin | August 11 |
7 | Baltimore Sports Car Challenge | 2 Hours | Baltimore street circuit | Baltimore, Maryland | August 31 |
8 | TBA | 2 Hours 45 Minutes | Circuit of the Americas | Austin, Texas | September 21 |
9 | TBA | 4 hours | Virginia International Raceway | Alton, Virginia | October 5 |
10 | Petit Le Mans | 1,000 mi (1,600 km) or 10 Hours | Road Atlanta | Braselton, Georgia | October 19 |
Végül, de nem utolsósorban essék szó az évek óta áhított és jövőre végre valósággá váló Ázsiai Le Mans Szériáról. Kevés helyen találni róla információkat, még az ACO oldala sem közölt gyakorlatilag semmit, de biztosnak tűnik, hogy a P2 és GTE kategóriákhoz az Amerikában ismert PC és GTC osztályok csatlakoznak. 3 órás versenyeket képzeltek el, melyeket hosszabbítanának a következő években. Az ázsiai sorozat természetesen nagy hangsúlyt szeretne fektetni a hazai versenyzőkre, de a nem túlságosan kedvelt amatőrök is szerepet kapnának. Hivatalosnak csak óvatosan nevezném, de 2013 valahogy így fog kinézni: (forrás: automobilsport.com)
• 28th April 2013, Zhuhaï (China)
• 26th May 2013, Shanghaï (China)
• 7th July 2013, Ordos (China)
• 4th August 2013, Inje (South Korea)
• 22nd September, Fuji Speedway (Japan)
• 8th December Sentul (Indonesia)