Milyen erc? Vaserc? Uránerc? Nem! Ez az ERC, azaz a Rali Európa-bajnokság, amely a 80-as évekbeli leáldozása után ismét felkerült a motorsport térképére. Születése után kerek 60 évvel az Eb másodvirágzását élheti és a hétvégi International Jänner Rallye után elmondhatjuk, erre minden esélye meg van.
Hogy mászott ki a szakadékból az ERC? Nem magától. Az Eurosport Events jött és egy mozdulattal kirántotta, egyúttal belelökte az interkontinentális bajnokságot, az IRC-t, amelynek legjobb pilótái mostantól az Európa-bajnokságban folytatják: az elmúlt négy év IRC másodikja, Jan Kopecky, a 2011-es Monte Carlo Rally győztese, Bryan Bouffier, és a nagy öreg Francois Delecour. 2012 bajnoka, Andreas Mikkelsen idén már a világbajnokságban fogja tekerni a kormányt, de az évadnyitó rali nélküle is parádét hozott.
Kopecky úgy kezdte az évet, mint általában: győzelemmel. A tavalyi osztrák ralit is megnyerő cseh számára viszont idén sokkal több izgalmat tartogatott a kétnapos esemény. Az időjárás nem volt kegyes a versenyzőkhöz, de a megszokott hónak idén csak vendégszerep jutott, helyette az eső borzolta a kedélyeket. Az első nap a gumiválasztás volt a legnagyobb kérdés és Kopecky volt az, aki a legjobban tudta kihasználni a nehéz körülményeket. A második nap rajtjára az összetett vezetőjeként 20 másodperces előnnyel érkező Škodás kezéből viszont kicsúszott az irányítás, mikor három szakasszal a vége előtt defektet kapott és 30 másodperces hátrányba került. A lehetőség így nyitva állt a Peugeot-val száguldó Bouffier előtt, hogy az Eb új érájának első raliját megnyerje. A győzelmi serleg azonban mégsem az ő kezébe került. Kopecky bámulatos versenyzést mutatott be és az utolsó, 18. szakasz vége után ralizásban ritkán látott különbséggel, mindössze fél másodperccel gyűrte le Bryan Bouffier-t. A cseh a beérkezés utáni interjú során még azt hitte, kikapott, a riporterek tudatták vele a hírt, hogy ő lett a 2013-as Jänner Rallye legjobbja.
Nem csak az abszolút győzelemért folyt ádáz küzdelem: a production kategóriában, az utcai modellekhez legjobban hasonlító autók osztályában az osztrák, Mitsubishis Beppo Harrach és a lengyel, Subaruval küzdő Kajetan Kajetanowicz között is az utolsó szakaszon dőlt el a végső győzelemért folytatott menetelés. Kettejük parázs csatájából az osztrák bizonyult jobbnak, aki szintén elhanyagolható különbséggel, 1,1 másodperccel végzett riválisa előtt.
Magyar szempontból is örömteli volt a hétvége: bár a Turán Frigyes-Zsiros Gábor duó sajnos már az első szakaszon feladni kényszerült a viadalt egy baleset miatt, a kétkerék-meghajtásúak versenyében sikeresnek bizonyult a magyar küldöttség: a Bessenyey Zoltán-Nyirfás Julianna párost egészen a harmadik helyig repítette a Honda Civic, Lukács Kornél és Mesterházi Márk pedig egy hatodik, tehát pontszerző helynek örülhetett.
Remek küzdelmeket hozott az év első raliversenye, az ERC 2013-as idényének nyitánya. A bajnokság négy hét múlva Lettországban folytatódik murván és havon remélhetőleg hasonló izgalmakkal.