Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

Forma-1 USA Nagydíj: Szélmalomharc, vagy új távlatok?

Fábián Viktor 2012.11.17. 10:55

US_2401566b.jpg

Ahogy közeledett az Egyesült Államok Nagydíjának hétvégéje, úgy került a középpontba a Forma-1 eddigi amerikai versenyeinek története a világsajtóban. A helyi sajtó keményen hype-olta a királykategóriát, ahogy tette ezt mindig is, de sokan úgy vélik, ha Texasban nem hoz sikert az F1, akkor már sehol nem fog. Az USA Nagydíjak helyszíneit egytől-egyig nehéz volna végig venni, hisz megszámlálhatatlan mennyiségű pálya rendezett a múltban nagydíjat. Két nagydíjat emelek ki, de utólag mindről az az elképzelés alakult ki, hogy blama volt, pedig egyes helyszínek többre is vihették volna.

Nem tartozik közéjük Phoenix, ahol 1989 és 1991 között rendeztek futamot. A városban kialakított pálya jó ötletnek tűnt, de a nézőszám bizonyította, hogy nem elég csak közel vinni az embereket a versenyhez. Rossznyelvek szerint a versenyre kilátogató nézőket nem a Forma-1, hanem inkább a közeli struccfuttató verseny érdekelte. Nehéz lenne tehát vitatni az arizonai nagyváros csődjét. Indianapolis már más téma. Micsoda elképzelés volt, hogy a legendás aszfaltcsík oválpályájának egy kanyarján is száguldozzanak a versenyautók! Az ott rendezett USA Nagydíjak sikeresnek mondhatók, hisz ha az Indianapolis 500-as nézőszámot nem is tudták felülmúlni, a nézőterek telítettsége megcáfolta azt az Európában mindig is fennálló tézist, hogy az Államokban ürességtől kongó lelátók fogadják a versenyzőket.

prix.583.jpg

Indianapolis a rekordok könyvébe is bekerült, de nem úgy ahogy azt sokan gondolnánk. A képen a 2005-ös USA Nagydíj rajtja látható, amely ennyi év távlatából is szinte hihetetlen, hogy így nézett ki. A már említett döntött kanyar mindig is kuriózum volt mindenkinek, de a csodálkozás talán túl nagy volt az akkori egyik gumiszállítónál, a Michelinnél. A 20 fős mezőnyből 14 autót ellátó francia gyár ugyanis képtelen volt olyan gumikat gyártani, amelyek a döntött kanyarban fennálló extrém oldalterhelést pár körnél tovább bírták volna. Az akkori szabályok tiltották a verseny közbeni gumicserét (veszélyesen kopott gumit viszont le lehetett cserélni), de a csapatoknak nem is állt rendelkezésre elegendő szett ahhoz, hogy cserével együtt végig tudják csinálni a versenyt. A probléma a pénteki szabadedzésen tört felszínre, és egész hétvégés lázas megoldáskeresést indított el. Az FIA-val és a Bridgestone-os gárdákkal folytatott válságtanácskozások mind sikertelenül zárultak, így a felvezető kör után az összes Michelin gumin futó autó kiállt a boxba és kvázi bojkottálta a versenyt. Az azóta "Indygate" néven ismert hercehurca óriási botrányt kavart és szinte mindenki úgy hitte, a Forma-1 öngyilkosságot követett el mondván, hogy épp az oly sebezhető amerikai hírnevét nullázta le. Furcsa, de a látogatottsági adatok szerint a 2006-os verseny az egyik legnézettebb volt, a hatás tehát épp az ellenkező volt. Ezt a tényt látva úgy tűnik, óvatosnak kell lennünk, ha előre meg akarjuk jósolni az USA Nagydíj sikerét, vagy kudarcát.

budweiser_shootout_nascar_sprint-cup_daytona_racing_motorsports.jpg

Rengeteg sztereotípia égett be az európaiak tudatába az USA nézőit illetően. A legismertebb, hogy a Forma-1 senkit se érdekel, mert ott a NASCAR és az IndyCar. Először: az IndyCar ide, s tova 10 éve régi fényét próbálja visszaállítani, amely az 1996-os kettészakadás (ChampCar és IndyCar) óta egyre csak halványult. A 2008-as egyesülés sokat javított a sorozat helyzetén, de a gyakori sportpolitikai botrányok sok sportszerető nézőt riasztottak el az amerikai nyíltkerekes versenyzés csúcskategóriájától. Másodszor: a NASCAR mind helyi, mind tévés nézettsége lassú visszaesést mutat a korábbi évekhez képest, sőt, idén maguk a versenyzők is felemelték a hangjukat a kissé egysíkú versenyek miatt. A superspeedway-eken látott versenyek persze nagyon izgalmasak, de a 36 futamos versenynaptárban mindössze 4 alkalommal bőgnek fel a motorok ezeken az oválokon (két daytonai és két talladegai futam). Harmadszor: az F1 senkit se érdekel? Aki körülnéz különböző internetes fórumokon, az láthatja, hogy rengeteg méltató hozzászólás érkezik az Egyesült Államokból és többen megjegyzik, hogy az F1 sokkal népszerűbb náluk, mint azt mi gondoljuk. Ha a helyiek ezt mondják, akkor lehet benne valami. Végezetül: nem tudom elképzelni, hogy autósportot szerető embereket ne ragadna magával egy Forma-1-es hétvége hangulata. Leírhatatlan az az élmény, mikor közelről láthatunk egy F1-es autót repeszteni. A siker receptje persze nem csak ezekben a tényekben keresendő. Ha a CoTA nem tud izgalmas versenyeket produkálni, amely állandó veszélyforrás a "Tilkedromokban", a nagydíj könnyen elődei sorsára juthat. Természetesen a majom ezen a hétvégén ugrik a vízbe, de abból a tényből kiindulva, hogy minden jegyet eladtak az USA Nagydíjra, nem hiszem, hogy komolyan kellene aggódnunk. Egyelőre...

Címkék: usa f1 forma-1 texas usa nagydíj tilke cota circuit of the americas

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr44911239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása