2012 a végéhez érkezett. Nagyszerű versenyévadnak voltunk szemtanúi, melyet régi és új bajnokok, kiélezett küzdelmek és drámák fűszereztek. Míg egyes szériák autói hamarosan újra a világ versenypályáinak aszfaltját fogják szaggatni, mások gépei múzeumok csendjében térnek örök nyugovóra. Forma-3 Euroszéria, Forma-2 és GT1 Világbajnokság búcsúzott idén. A következő három részes sorozatban nemcsak róluk, hanem az utóbbi évek megszűnt bajnokságairól esik szó. Némelyek hosszú, mások rövid, de jelentőségteljes történelmükkel színesítik a motorsport bő 100 évre visszatekintő múltját. Múltidézés, természetesen a teljesség igénye nélkül:
ITC, azaz International Touring Car Championship - alakult és megszűnt 1996-ban
Egyetlen évet élt meg, mégis a nemzetközi túraautózás egyik előfutárának tekinthető az ITC. A sorozat 1995-ben a DTM részeként indult, önálló bajnokságként pedig egy évvel később debütált. Megalkotásának oka a német pályákat addigra jócskán kinövő Német Túraautó-bajnokság terjeszkedési igénye volt. A DTM-et örömmel áldozták fel a nemzetközi nyitás oltárán, de hamar kiderült, hogy a koncepció még nem érett meg teljesen. A megnövekedett költségek fedezésére a tévés jogdíjakat és a jegyárakat csillagászati összegekre emelték, így Európa nagy része közvetítés nélkül maradt, miközben a helyszíni nézettség is siralmasan alacsonyra zuhant. A kevés bevételek nagy része is az FIA kasszájában landolt, így a gyárak kezdtek kikelni a ráfizetések miatt. Még ha ez nem lett volna elég, az Alfa Romeo hitetlenkedett, hogy Brazíliában kell versenyeznie, miközben autói nem is találhatóak meg a brazil piacon. Mindezek hatására az Alfa Romeo és az Opel bejelentette kilépését a sorozatból, magára hagyva a Mercedest. Az ITC összeomlott és a német túraautózás vezető széria nélkül maradt egészen 2000-ig, mikor feltámasztották poraiból a DTM-et.
International Formula 3000 - alakult 1985-ben, megszűnt 2004-ben
1985-ben az F3000 váltotta fel az egyre drágább Forma-2-t azzal a céllal, hogy kevesebb pénzzel, szorosabb küzdelmekkel fedezzen fel új tehetségeket. A terv magasztos volt ugyan, de végrehajtását rengeteg buktató nehezítette. Pár év elteltével a költségek megszaladtak, miközben a sorozat temérdek balesetéről vált hírhedtté, a versenyzők képességeit pedig többször megkérdőjelezték. Látva a dekadenciát, a 90-es évekre a versenynaptárat harmonizálták a Forma-1-ével és több istálló kapcsolatot létesített a száguldó cirkusz csapataival új tehetségek keresése érdekében. Az átszervezés sikeresnek bizonyult, a vérfrissítés folyamatos volt a Forma-1-ben. A 2000-es évek elején viszont ismételt drágulás sújtotta a sorozatot, amely sok csapatot és szponzort riasztott el az F3000-ből, frissen alakult, olcsóbb formaautós szériákba. A bajnokság finanszírozhatatlanná vált és 2004-ben befejezte működését. Helyét a ma is működő GP2 vette át.
GP Masters - alakult 2005-ben, megszűnt 2006-ban
Egy versenysorozat ínyenceknek. A Forma-1 különböző korainak nagy öregei ültek a kormány mögé, hogy újra összemérjék tudásukat kortársaikkal és elődeikkel, utódaikkal. Nigel Mansell, Emerson Fittipaldi, Riccardo Patrese, Jacques Laffite. Csak néhány név a legendák közül, akik először a Dél-Afrikai Nagydíj helyszínén, Kyalamiban függesztették fel nyugdíjas éveiket. Az öregek hamar lerázták magukról a rozsdát és egy parádés versenyt produkáltak, melyet 1992 világbajnoka, Mansell nyert meg. A GP Masters 2006-ban is folytatódott, de a négy tervezett versenyből csak kettőt tartottak meg. A versenyzési hajlandóság kellően nagy volt a régiekben, hogy a széria tovább működjön, ráadásul ilyen nevek mellett aligha volt bukásra ítélve. A GP Masters mégis mindössze két szezont bírt ki, mert a kasztnit gyártó Delta Motorsport az elmaradt bevételek miatt feljelentette a menedzsmentet, amely a 2007-es a bírósági meghallgatás után csődöt jelentett. 2008 elején a Delta Motorsport kísérletet tett a sorozat újraindítására, ami sikertelennek bizonyult, végleg átadva a GP Masters-t a történelemnek.