Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

Bajnokságok a múltból - 1. rész

Fábián Viktor 2012.12.30. 22:06

2012 a végéhez érkezett. Nagyszerű versenyévadnak voltunk szemtanúi, melyet régi és új bajnokok, kiélezett küzdelmek és drámák fűszereztek. Míg egyes szériák autói hamarosan újra a világ versenypályáinak aszfaltját fogják szaggatni, mások gépei múzeumok csendjében térnek örök nyugovóra. Forma-3 Euroszéria, Forma-2 és GT1 Világbajnokság búcsúzott idén. A következő három részes sorozatban nemcsak róluk, hanem az utóbbi évek megszűnt bajnokságairól esik szó. Némelyek hosszú, mások rövid, de jelentőségteljes történelmükkel színesítik a motorsport bő 100 évre visszatekintő múltját. Múltidézés, természetesen a teljesség igénye nélkül:

ITC, azaz International Touring Car Championship - alakult és megszűnt 1996-ban

800px-Alfa_155_DTM.jpg
Egyetlen évet élt meg, mégis a nemzetközi túraautózás egyik előfutárának tekinthető az ITC. A sorozat 1995-ben a DTM részeként indult, önálló bajnokságként pedig egy évvel később debütált. Megalkotásának oka a német pályákat addigra jócskán kinövő Német Túraautó-bajnokság terjeszkedési igénye volt. A DTM-et örömmel áldozták fel a nemzetközi nyitás oltárán, de hamar kiderült, hogy a koncepció még nem érett meg teljesen. A megnövekedett költségek fedezésére a tévés jogdíjakat és a jegyárakat csillagászati összegekre emelték, így Európa nagy része közvetítés nélkül maradt, miközben a helyszíni nézettség is siralmasan alacsonyra zuhant. A kevés bevételek nagy része is az FIA kasszájában landolt, így a gyárak kezdtek kikelni a ráfizetések miatt. Még ha ez nem lett volna elég, az Alfa Romeo hitetlenkedett, hogy Brazíliában kell versenyeznie, miközben autói nem is találhatóak meg a brazil piacon. Mindezek hatására az Alfa Romeo és az Opel bejelentette kilépését a sorozatból, magára hagyva a Mercedest. Az ITC összeomlott és a német túraautózás vezető széria nélkül maradt egészen 2000-ig, mikor feltámasztották poraiból a DTM-et.

International Formula 3000 - alakult 1985-ben, megszűnt 2004-ben

800px-Fórmula_3000_(Fernado_Alonso)01.jpg

1985-ben az F3000 váltotta fel az egyre drágább Forma-2-t azzal a céllal, hogy kevesebb pénzzel, szorosabb küzdelmekkel fedezzen fel új tehetségeket. A terv magasztos volt ugyan, de végrehajtását rengeteg buktató nehezítette. Pár év elteltével a költségek megszaladtak, miközben a sorozat temérdek balesetéről vált hírhedtté, a versenyzők képességeit pedig többször megkérdőjelezték. Látva a dekadenciát, a 90-es évekre a versenynaptárat harmonizálták a Forma-1-ével és több istálló kapcsolatot létesített a száguldó cirkusz csapataival új tehetségek keresése érdekében. Az átszervezés sikeresnek bizonyult, a vérfrissítés folyamatos volt a Forma-1-ben. A 2000-es évek elején viszont ismételt drágulás sújtotta a sorozatot, amely sok csapatot és szponzort riasztott el az F3000-ből, frissen alakult, olcsóbb formaautós szériákba. A bajnokság finanszírozhatatlanná vált és 2004-ben befejezte működését. Helyét a ma is működő GP2 vette át.

GP Masters - alakult 2005-ben, megszűnt 2006-ban

800px-Cheever_GP_Masters.JPG

Egy versenysorozat ínyenceknek. A Forma-1 különböző korainak nagy öregei ültek a kormány mögé, hogy újra összemérjék tudásukat kortársaikkal és elődeikkel, utódaikkal. Nigel Mansell, Emerson Fittipaldi, Riccardo Patrese, Jacques Laffite. Csak néhány név a legendák közül, akik először a Dél-Afrikai Nagydíj helyszínén, Kyalamiban függesztették fel nyugdíjas éveiket. Az öregek hamar lerázták magukról a rozsdát és egy parádés versenyt produkáltak, melyet 1992 világbajnoka, Mansell nyert meg. A GP Masters 2006-ban is folytatódott, de a négy tervezett versenyből csak kettőt tartottak meg. A versenyzési hajlandóság kellően nagy volt a régiekben, hogy a széria tovább működjön, ráadásul ilyen nevek mellett aligha volt bukásra ítélve. A GP Masters mégis mindössze két szezont bírt ki, mert a kasztnit gyártó Delta Motorsport az elmaradt bevételek miatt feljelentette a menedzsmentet, amely a 2007-es a bírósági meghallgatás után csődöt jelentett. 2008 elején a Delta Motorsport kísérletet tett a sorozat újraindítására, ami sikertelennek bizonyult, végleg átadva a GP Masters-t a történelemnek.

Címkék: mercedes alfa romeo opel dtm itc mansell kyalami patrese fittipaldi f3000 formula 3000 gp masters laffite

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr944988237

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása