Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

Forma-1: 1984, avagy merre halad a Forma-1?

Fábián Viktor 2012.10.29. 15:36

forma1_india2012_futam_galeria17.jpg

Ismerjük George Orwell negatív utópiáját? Valami hasonló kezdett kibontakozni az Indiai Nagydíj hétvégéjén Forma-1-es szinten. Legalábbis a FOM vezére, Bernie Ecclestone jövőről alkotott elképzelései alapján. Nincsenek teleképek, nincsenek bombák, csak a kilátástalanság. Az utolsó izgalmas szezonokat látjuk? Néhány gondolat az évad 17. versenyhétvégéjéről.

Nagy meglepetéseket nem hozott a hétvégi Forma-1-es Indiai Nagydíj. Sebastian Vettel az 1. szabadedzéstől kezdve a versenyig mindent megnyert, felidézve Red Bull tavalyi nyomasztó fölényét. Egyre valószínűbb, hogy a decemberi FIA díjátadó gálán a világbajnoki trófeát is megcsókolhatja. A kérdésre, hogy mitől lett az elmúlt futamokon ilyen erős a Red Bull, nehéz választ találni. Ahogy arra is, hogy lehet képtelen a Ferrari - az a csapat, amely uralta a 2000-es évek elejét - egy versenyképesebb autót felmutatni. Fernando Alonso korábbi birkatürelme csak látszólagos volt, hisz Japán óta már többször kifakadt csapatára, mondván, hónapok óta szinte semmilyen fejlesztés nem került az autóra. Szombati kissé zavaros nyilatkozata pedig végképp a spanyol nyugtalanságára utal: először kirohanása, hogy a Red Bull főtervezőjével, Adrian Newey-val áll harcban a vb címért, nem is Vettellel, majd magabiztosságot mutató szavai, mely szerint 100%, hogy év végén világbajnok lesz. Olaj a tűzre, amit egy spanyol lap ma állított: a kétszeres világbajnok kis híján twittelte, hogy a legfőbb aerodinamikai összetevő a kocsi hátulján még mindig ugyanaz, mint májusban volt. A csapat hosszas unszolására végül nem küldte el az üzenetet, de az információ így is kiszivárgott és lehet, hogy valótlan, de nem zörög a haraszt, ha nem fújja a szél. A felbonthatatlannak tűnő McLaren-Hamilton házasság után egy újabb kerül válságba? Tény, hogy a kiszámíthatatlan első félidő után drasztikusan más képet fest az idei világbajnokság vége. Csodagyőzelmek már nem fognak születni.

120420_orig.jpg

Igazán nehéz annak az újságírónak a dolga, aki futamösszefoglalót akar írni a vasárnapi versenyről. Az Indiai Nagydíjról talán még a legfanatikusabbak sem tudnak izgalmas perceket visszaidézni. A tavalyi versenyhez kísértetiesen hasonlított az idei és ha megnézzük, a folytatásban milyen pályák következnek, elkeserítő, hogy az évadzáró versenyig nem is nagyon lesznek olyanok, amelyeken izgalmas futamok várhatók. Kérdőjel persze az USA Nagydíj, de aki rákeres a Circuit of the Americas-on készült onboard felvételekre, belátja, a Tilke-homologizáció nem kímélte az amerikai világrész minden rajongójának ajánlott aszfaltcsíkot. (Erről majd egy későbbi bejegyzésben lesz szó.) Ismerve a tényeket, még rosszabb az a hír, melyet Bernie Ecclestone közölt a SkySport nézőinek füle hallatára: tovább csökken Európa szerepe a Forma-1-ben és nem kizárt, hogy a jövőben két indiai versenyhelyszín is lesz. Mr. E Monacóra, Silverstone-ra, Spára és Monzára redukálná az európai jelenlétet, tehát rajongók tízmilliói maradnának hazai verseny nélkül! A dolog pikantériája nekünk, magyaroknak, hogy a héten Abu Dhabiban kezdik meg a tárgyalásokat a Magyar Nagydíj 2016 utáni folytatásáról. Ezek után érdekelne, hogy mire számíthatunk. A furcsaság Ecclestone szavaiban az, hogy az F1 világbajnoki státuszára hivatkozva akar európai helyszíneket kiszórni a versenynaptárból, miközben erősítené az amerikai és az ázsiai jelenlétet. Tehát a Forma-1 világbajnokság, ezért nem kell az öreg kontinensen, csak 4 verseny, de azért Ázsiában legyen 12, Amerikában meg 5? A vasárnapi futamon azért akadtak szép számmal nézők. Legalábbis a főtribünön és az állóhelyeken. De kérdés, hogy a kezdeti sikerek után nem indul-e el egy visszaesés, amely veszteségessé teszi az indiai versenyt? Ha egyáltalán most nyereséges. Az elmúlt két futam minőségét látva rémisztő belegondolni, hogy a jövő Forma-1-e olyan pályákon fog versenyezni, mint amilyen a Buddh International Circuit, a Yeongam International Circuit, vagy a Yas Marina Circuit, ahol a hétvégén felbőgnak a motorok. A sorozat résztvevőinek sem mindegy, mennyire tudnak szórakoztatni. Ha nézőket veszítenek, csökkennek a reklámbevételeik, melyek a kisebb csapatok költségvetésének alapkövei. Arról már írtam, milyen vendégei vannak ezeknek a nagydíjaknak (kivéve a koreait, annak szinte senki). Lehetséges, hogy csak ők maradnak majd a királykategória nézői? Mert aki autóversenyt akar látni, talál eleget, elég izgalmasat, mellyel eltöltheti a délelőttjeit, délutánjait. Az európai versenypályák szintén találnak maguknak versenysorozatokat az F1 helyett. Gondoljunk csak bele, a Hungaroringen mennyi rangos autóverseny fordult meg az idén!

Persze lehet, hogy Ecclestone fenyegetéseiből nem lesz semmi. Voltak már az öregnek érdekes tervei: éremrendszer, mesterséges esőfutamok, stb. Lehet, hogy csak taktikázik. Hogy mi járhat egy 82 éves angol úr fejében, elképzelni sem tudom. Ó, tényleg, amíg el nem felejtem, boldog születésnapot, Bernie! Isten éltessen sokáig!

Címkék: f1 india forma-1 fia ecclestone indiai nagydíj

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr874877076

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása