Meglepő találgatás ütötte fel a fejét a napokban. Egy brazil lap állítása szerint a legtöbb Forma-1-es hétvégét maga mögött tudó Rubens Barrichello a november végi Brazil Nagydíjon egy Sauber volánja mögé pattan, amely prelűdként szolgálna egy 2014-es szerződéshez a svájci kiscsapatnál.
A brazil visszatérése annak fényében is érdekes, hogy a Sauber - hogy megmeneküljön a csődtől - orosz befektetők pénzére szorulva egy nagyon fiatal, tehetséges, ám Forma-1-es üléshez kevés tapasztalattal rendelkező Szergej Szirotkint vett szárnyai alá, és ad neki ülést szinte biztosan a jövő szezonra. A svájciak tehát a legtapasztaltabb versenyzőt ültetnék a legtapasztalatlanabb mellé, de Barrichello nemcsak 20 levezetett évével, de támogatóinak súlyos millióival is értékes jelölt a Sauber egyik ülésére.
Szinte képtelenül hangzik, de 23 évnyi szakadék tátong a két versenyző kora között. 23 év! Rubens Barrichello huszonegy évvel debütálása után térhetne vissza, egyedülálló lépést hajtva végre. A brazil száguldó cirkuszban eltöltött évei megannyi fordulópontban bővelkedtek már, és Forma-1-es karrierjének esetleges újratöltése már ötödik éles váltása lenne a veteránnak. Elevenítsük hát fel, mi mindenen ment keresztül a fáradhatatlan brazil!
Gyenge, vagy középszerű technikában eltöltött hét év után Barrichello meglepetésre az akkor világverésre készülő Ferrarihoz került 2000-ben, átvéve annak az Eddie Irvine-nak a helyét, akit az alakuló Jaguar csapat egy borsos szerződéssel csábított magához. Michael Schumacher ekkor már ötödik szezonját taposta az Ágaskodó Paripánál, és az addig megélt csalódásokat, valamint a silverstone-i lábtörés nyomasztó emlékeit búcsúztatta az ezredfordulóval. Barrichello végre megkapta a versenyképes autót, amelyről a Jordannél és Stewartnál töltött éveiben legfeljebb motorhome-jának egyik kuckójában álmodozhatott. 8 pódiummal és egy Hockenheimben aratott győzelemmel hálálta meg a bizalmat, és egy évvel később már a regnáló világbajnokot találta maga mellett. Schumacher árnyékából hiába próbált, nem tudott kitörni, és a hírhedt ausztriai fiaskó, az indianapolisi "kölcsönkenyér", és temérdek második hely tette vitathatatlanul emlékezetessé első öt Ferraris szezonját.
A fordulópont 2005-ben következett be, amikor a sorozatban nyert világbajnoki címek után megtört az olaszok lendülete. Schumacher hamar elvesztette esélyét a címvédésre, de motivációja töretlen maradt. Monacóban, mikor még egy halvány reménysugár pislákolt német számára, Barrichellót az utolsó körben egy hajmeresztő manőverrel utasította maga mögé. A korábbi években folyamatosan töltődött pohár betelt, és a brazil pontot tett Ferraris évei és egy új szerződés végére.
2006-ban a gyári Hondává alakult BAR istálló vérmes jövőbeli terveivel állhatott fel a rajtrácsra, de a gyakran hullámvölgybe zuhanó szezonja nem hozott sok sikert a konyhára. Két még ínségesebb év következett, aminek végén a gazdasági válság miatt a japánok letették a szamurájkardot és magára hagyták a már Ross Brawn irányítása alatt álló csapatot. 2009 elején úgy tűnt, a Hondához mindvégig hű maradt Button és Barrichello hoppon marad, de hetekkel a melbourne-i nyitány előtt Brawn visszarántotta a szakadék széléről az egykori gyári gárdát. A következő nyolc hónap Barrichello karrierjének talán legjobb momentumait hozta, két győzelem és egy világbajnoki harmadik helyezés repítette vissza az újjászületett brazilt a nagyágyúk közé. Miért volt mégis keserédes Rubensnek a mindössze egy szezont megélt Brawn GP menetelése? Nos, történetesen egy Jenson Button nevű csapattárs miatt, aki a legreménytelenebb jövőképpel világbajnok lett egy fantasztikus autóban, melyet a brazil nem tudott hozzá hasonló eredményességgel terelgetni.
Barrichello már a Mercedes bevásárlása előtt bejelentette, hogy 2010-től a Williamshez szerződik, és ezzel véget is ért a másodvirágzás. A virágok elhervadtak, ahogy Barrichello teljesítménye is fakóvá vált egy olyan autóban, melyhez hasonlót pályafutása elején vezetett. A mélypont 2011-ben jött el, mikor mindössze négy pontot szerzett a Williams csapat hosszú történetének egyik legrosszabb autójával. Ki emlékezett már ekkor a két évvel korábbi győzelmekre?
Barrichello hazai versenyén búcsúzott el a Forma-1-től, és egy dobbantással máris az IndyCarban találta magát, barátja, Tony Kanaan csapattársaként. Egy ígéretes szezon ellenére elégedetlenül távozott az Egyesült Államokból, ahol nem tudta eredményre váltani gyorsaságát. Idén Barrichello a Stock Car Brasil nevű túraautó-bajnokságban versenyez, de megtalálta vajon a helyét? A Forma-1-es visszatérés esélyeiről sejtelmesen nyilatkozott, tényleg már Sao Paulóban valósággá válhat a napokkal ezelőtt még elképzelhetetlennek tűnő fordulat? Rubens Barrichello ott térhet vissza, ahol húsz év fejezetéből íródott története megszakadt. Csakhogy abban a képzeletbeli naplóban vannak még üres lapok...
Képek: DPPI, BBC, LAT Photographic, Mark Thompson/Getty Images South America