Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

Forma-1 Kínai Nagydíj: Gumibéke

Fábián Viktor 2013.04.15. 15:48

alochina.jpg

Amennyiben a Forma-1 múlt évtizede a gumiháború "puskaporos" napjaival telt, a Pirelli érkezése óta a gumibéke korszaka köszöntött a száguldó cirkuszra. A Kínai Nagydíj az ausztrálhoz hasonlóan ismét a gumitaktika jegyében telt, a gyorsan kopó gumi koncepciója viszont jócskán mutatott az árnyoldalából.

A gumitaktika valóban izgalmassá és kevésbé kiszámíthatóvá teszi a versenyeket, amelyre a Forma-1 világa először a 2010-es Kanadai Nagydíjon döbbent rá, mikor a még Bridgestone abroncsain futó autók meglepetésszerűen fogyaszották el a japán márka fekete aranyát, rendkívül látványossá téve a montreali viadalt. A paddock arkhimédészi felismeréssel csapott a homlokára és általános meggyőződéssé vált, hogy a rövid élettartamú gumiabroncsok lakatot tesznek a királykategória vonatozással múló versenyeinek időszakára. A Pirelli 2011-es debütálására így nem más feladatot kapott, minthogy gyorsan elhasználódó gumijaival új életet leheljen az F1-be.

Elkövetkezett a 2011-es szezon és néhány verseny után össztűz zúdult az olasz gumigyártóra. A paddock mintha elfelejtette volna, hogy ő maga kérte a kérészéletű abroncsokat, a Pirelli pedig figyelmeztette a csapatokat, ne rontsák a márka hírét. A Forma-1 szereplői rájöttek, más szelek fújdogálnak a pályákon, mint azelőtt és kiderült, versenyzői szemmel egyáltalán nem szórakoztató az új filozófia. A pilóták a hétvégi sanghaji összecsapás előtt is kritikák tömegével árasztották el a gumigyártó képviselőit, akik elutasították az abroncsok minőségét megkérdőjelező kirohanásokat. Úgy tűnik, a Forma-1 a 2010-es montreali versenyen megtalálta a látványosság receptjét, de az elkészült fogás már megfeküdte a gyomrát.

Ezek szerint a Forma-1 feláldozta a versenyzés élvezhetőségét a közönség igényeinek oltárán? A kérdésre nem adható egyértelmű válasz. Nehezen vitatható, hogy a száguldó cirkusz utóbbi évtizedeinek legjobbját látjuk. Talán épp most éljük az aranykort, mikor az eddig rémesen unalmasnak tartott pályákon is szemet gyönyörködtető csaták zajlanak. Az idő-és értékszembesítés irodalmi filozófiájával felruházott milliók persze visszasírják a "régi szép időket", mondván a DRS-KERS-Pirelli szentháromság színpadias bohóckodássá devalválta a nagy múltú versenysorozatot és nevetségesen könnyűvé tette az előzéseket. Nos, a leghangosabb kritikusokat szívesen szemügyre venném egy Forma-1-es autóban a sanghaji pálya hosszú egyenesében 320 km/h sebességgel nyitott hátsó szárnnyal... A savazók emellett képtelenek a Pirelli-korszakot egy más aspektusból látni: a Forma-1 már nem csupán tövig nyomott gázpedálról szól, hanem a korábbinál sokkal magasabb versenyzői intelligenciát követel. Az egyenlet többismeretlenessé vált, a taktikai képességek felértékelődtek, a kockás zászlót pedig azok látják meg elsőként, akik a versenymérnökük utasításain túl a saját agyukat is jól tudják használni.

Persze felmerül a kérdés, mekkora egy csapat, egy versenyző mozgástere, ha a lágy gumikon csak 6-8 kör teljesíthető? A Pirelli látszólag valóban túl messzire ment Kínában, de az igazság az, hogy a saját gumijaik összetételén túl ők sem tudnak mit tenni. Az autók és a versenyzők használják az abroncsokat és a hétvégén láttuk, mely istállók mely versenyzői képesek megfejteni a már említett egyenletet. A "gumimizéria" ismétli tavalyi és azelőtti önmagát, de ahogy közeledünk a szezon vége felé, úgy fogják az alakulatok kiismerni a 2013-as keverékeket.

webbertyre.jpg

Ha valaki örült volna annak, ha Sanghajban a gumikopás lett volna a legnagyobb gondja, az Mark Webber. A Red Bull ausztrálja ugyanis a verseny 18. körében már elég kerékkel sem rendelkezett. Három héttel a maláj "előzésgate" után szombaton elfogy az üzemanyag, vasárnap rosszul rögzül egy kerék. Nem csoda, hogy egyesek egy jól megszervezett összeesküvés elmélet kiteljesedését vélik felfedezni a világbajnok csapat szokatlan hibái mögött, melynek fő kifundálója nem lehet más, mint a minden hájjal megkent Helmut "Vettelfan" Marko. A csapat komplett blődségnek titulálta a konspirációs teóriákat és a józan ész nekik ad igazat: nincs az a csapatvezetés, amely annyira ostoba lenne, hogy értékes, a konstruktőri végösszesítésben eurómilliókat érő pontokat eldobna, hogy megleckéztesse a győzelmét elszabotálni vélő versenyzőjét. A szomorú igazság az, hogy Mark Webber bár versenyzett a Minardinál, a Jaguarnál, az épp leszállóágba került Williams-nél, Forma-1-es karrierjének mélypontjára jutott. A mezőny legidősebb versenyzője vélhetően már tudja, mit fog csinálni egy év múlva: napok óta rebesgetik, hogy ő lesz a 2014-ben a Le Mans-i prototípusok közé visszatérő Porsche egyik pilótája. Ha így lesz, akkor a Red Bull fiataljai dörzsölhetik a tenyerüket, mert teljesen kizárt, hogy akár Fernando Alonso, akár Kimi Räikkönen vízhordónak Sebastian Vettel mellé igazol.

Miért is tennék, mikor a mezőny két legjobb autójában ülnek? Legalábbis a kínai erősorrend szerint. A Ferrari a Todt-éra óta nem kezdte még ilyen jól az évet, a Lotus pedig még egyet előbbre lépett az elmúlt szezonhoz képest. A spanyol érinthetetlen volt Sanghajban, a finn pedig újabb ihletet adott a mémgyáraknak a dobogón látott kitörő örömével. Eközben Lewis Hamilton a pole-ból rajtolva éppen elcsípte a harmadik helyet a lágy gumikon őrületeset hajrázó Vettel elől, akinek pontversenybéli előnye három egységre csökkent.

A Forma-1-es karaván sietősen indult útnak a Közel-Keletre, a hétvégén ugyanis már a tikkasztó bahreini hőségben bőgnek fel a motorok.

Címkék: f1 forma-1 sanghaj kínai nagydíj

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr365224472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.04.16. 14:16:51

Továbbra is fenntartom, hogy egyetlen gyenge láncszemhez butítani az összes autót egyszerűen hülyeség.

Olyan, mintha az olimpiai 100m-es sprint rajtja előtt sorsolná ki a NOB, hogy milyen lábbeliben lehet futni, ez pedig a vietnámi papucs, a gumicsizma, ill. a magassarkú cipő egyike lenne.

Látványosnak látványos volt a 2012-es év, de aki csak a látványra utazik, nézzen inkább NASCAR-t és ezt komolyan gondolom. Ott aztán fel is lehet kenni a másikat a falra, aztán nem tiltják el a versenyzéstől az embert.

Tetves Dög 2013.04.16. 14:21:22

'A gumitaktika valóban izgalmassá és kevésbé kiszámíthatóvá teszi a versenyeket'
Teszi a f×szt. Érdektelen rohangálássá teszi, azzá.
Hogy rohadna meg, aki kitalálta, meg azt a buzi szárnyas bohóckodást is.
süti beállítások módosítása