Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

Túlélésre születve - 3. rész

Fábián Viktor 2013.01.28. 19:06

Cristiano da Matta - ChampCar, Road America, 2006

dam.jpg
Cristiano da Matta CART bajnokként érkezett a Forma-1-be 2003-ban, de eredménytelenül távozott egy évvel később. Zanardihoz hasonlóan ő is visszavágyott dicső napjai helyszínére, az Egyesült Államokba, ahol a csődtől épp akkoriban megmentett ChampCarban próbálta maga mögött hagyni F1-es kudarcát. 2006 augusztusában egy szokásos tesztre érkezett meg a mezőny a rajongók által kedvelt Road Americára, de a pilóták nem is sejtették, hogy az állatvilág is birtokba vette az aszfaltcsíkot. da Matta elé a hatos kanyar előtt kifutott egy szarvas, a brazilnak pedig már nem volt ideje kikerülni az állatot: az ütközés azonnal kiütötte a versenyzőt, akit kritikus állapotban szállítottak a legközelebbi kórházba. Vérömlenyt távolítottak el az agyából és mesterséges kómában tartották napokig. Lassú, de fokozatos javulásnak indult az állapota, a baleset után négy héttel már lábra tudott állni. Szeptember végén hagyta el a kórházat, majd másfél év felépülés következett, minek után da Matta eldöntötte, újra autóba ül. 2008-ban egy Daytona prototípust tesztelt, és bár gyors volt és lelkesen szállt ki, a Laguna Secára kapott versenyzési lehetőségét egy visszafogott teljesítménnyel használta ki. Keveset versenyzett ezután, legutóbb az Amerikai Le Mans Szériában láttuk 2011-ben. Hivatalos honlapja nem közöl adatot 2012-es évéről, gyaníthatóan szépen csendben háttérbe vonult.

Felipe Massa - Forma-1, Hungaroring, 2009

fm.jpg
A Magyar Nagydíj időmérő edzéseinek egyre szélesedő palettája szűkölködik a hátborzongató pillanatokban, de a 2009-es szombati nap nemcsak a magyar Forma-1 rajongók, hanem a világ minden táján élők számára kitörölhetetlen nyomot hagyott. Az utóbbi években elszoktunk tőle, hogy egy baleset után a versenyző életéért aggódnunk kell, de azon a napon felsejlett a Forma-1 régen látott arca, mely mögött oly sok versenyző szelleme kísért. Felipe Massa Ferrarija az időmérő második szakaszának végén gumifalba csapódott a négyes kanyarban. Akkor még aligha tűnt vészesnek az eset, de az ismétlést látva nem stimmelt valami: a kanyarhoz érve a brazil mintha egyszerűen kiengedte volna az irányítást a kezéből, és nem fordult balra, a helyes irányba, hanem egyenesen a gumifal felé hagyta zúgni autóját. Többszöri visszajátszást követően már a kevésbé éles szeműek is észrevettek egy hirtelen a semmiből felbukkanó sötét tárgyat, amely Felipe sisakjával való találkozás után tűnt el a kamera képéből. Ekkor lehetett sejteni, hogy nagy a baj: a Magyar Nagydíj előtt mindössze egy héttel, a brands hatch-i Forma-2-es futamon Henry Surtees lelte halálát, mikor egy elszabadul kerék fejen találta. A nyíltkerekes versenyzésben a pilóta legvédtelenebb testrésze a feje, dacára az ultramodern védelemnek. Szinte lehetetlen, de Massa Rubens Barrichello autójáról egy, percekkel azelőtt levált 800 gramm tömegű rugóval találkozott. Nyomasztó hangulatban folytatódott az időmérő edzés, miközben a szerencsétlenül járt brazilt koponyatöréssel vitték kórházba és bár életveszélyben volt, két napi mesterséges kóma után stabilizálni tudták az állapotát. Több műtét után, egy héttel később hagyta el a kórházat, de abban az évben már nem versenyzett. Sérülése ma már nem is látható, de mint kiderült, lelkében nagyobb sebet ütött az ominózus rugó: két és fél év alulteljesítés után Massa csupán 2012 közepén talált magára, de ez új szerződést hozott a konyhára.

Robert Kubica - Rali, Andora, 2011

robert-kubica-2012.jpg
Hallatlan, hogy egy Forma-1-es versenyző ralibalesetben sérüljön meg. A pilóták szerződései igen szigorúak a szabadidős tevékenységüket illetően, épp a nemkívánatos balesetek elkerülése végett. Emlékszünk még Juan Pablo Montoya állítólagos teniszbalesetére 2005-ben? Robert Kubica viszont nem azok közé a versenyzők közé tartozik, aki tűri, hogy megszabják, mit tehet és mit nem. 2011-ben, az első Forma-1-es téli teszt után a lengyel fenegyerek Olaszországba utazott, hogy szenvedélyének, a ralizásnak hódoljon. A kaland, mint tudjuk kis híján tragikus véget ért: az első szakaszon Kubica lecsúszott az útról és nekiment a szalagkorlátnak, amely gyakorlatilag felnyársalta az autót. A navigátor karcolás nélkül szállt ki, de a lengyel nem volt ilyen szerencsés. A szalagkorlát részlegesen levágta a jobb alkarját, többszörös töréseket szenvedett a könyökén, vállán és lábán. Több mint egy óráig tartott, mire a mentők kiszedték őt az autóból és kórházba szállították, ahol egy hét órás műtéten próbálták megmenteni a jobb karját. Kubicára a többi sérülése miatt további műtétek vártak, de a legnagyobb kérdés az volt, képes lesz-e újra mozgatni a karját, melynek súlyos sérülése a jövőjét sodorta veszélybe. A sokáig nem nyilatkozó versenyzőről ellentétes hírek jelentek meg a balesete óta, de annyi biztos, a sérült karját mozgatni tudja, Forma-1-es autó vezetéséhez viszont még nem eléggé. Kérdéses, hogy egyáltalán valaha is képes lesz-e újra nyíltkerekes autót vezetni, mindenesetre F1-es karrierje valószínűleg befejeződött. Ha ott nem is, a túraautózásban viszontláthatjuk a lengyelt, mivel a napokban tesztelte a Mercedes DTM autóját, melyet elmondása szerint nagyon élvezett. Hogy leszerződik-e valamelyik túraautó-bajnokságba, arra mérget ne vegyünk, de jó eséllyel még így sem kell őt nélkülöznünk: 2012 szeptemberében egy kisebb olaszországi ralit megnyert, és szinte biztosra vehető, hogy az Európa-bajnokságon részt vesz 2013-ban.

Címkék: f1 forma-1 hungaroring kubica massa champcar road america da matta

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr495049488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása