Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

Bajnokságok a múltból - 3. rész

Fábián Viktor 2013.01.01. 18:20

FIA GT1 Világbajnokság - alakult 2010-ben, megszűnt 2012-ben

s1_15244.jpg
Ahogy az enduranszsportnak, úgy a sportautóvilágnak is kijárt már egy világbajnoki státuszú versenysorozat. Az 1997-ben alakult nagysikerű FIA GT bajnokság megérett a fejlődésre, így az SRO csoport 2010-ben életre hívta a GT1 Világbajnokságot. Nevéből adódóan a sorozat csak a GT1 autóknak adott indulási engedélyt, pedig jogelődje GT2 gépeket is felvonultatott. Ezek a masinák a GT2-eb égisze alatt versenyeztek volna, de a széria sose jött létre. Az SRO csoport mozgástere ezek alapján már szűknek tűnt, de a világbajnokság stabilitásának pajzsán nem ez ütötte az első lyukat. Példátlan módon szinte egyetlen páneurópai lefedettségű tévétársasággal sem tudtak megegyezést kötni, így a futamok szinte kizárólag az interneten voltak követhetők. Nagy nézőtábor híján nehéz nagy tőkét találni, ami szükség lett volna az épp ezidőtájt egyre drágábbá váló GT1 masinák versenyeztetéséhez (2010-ben versenyeztek utoljára GT1 autók Le Mans-ban). Az első évadban még méltányos, 20-22 induló alkotta a mezőnyt, az utolsó szezonra viszont már csak 12-15 autó maradt. A korábbi 3, ill. 2 órás versenyeket a vb-ben kétszer egy órás viadalok váltották fel, ami szintén visszalépésnek tűnhetett. A versenyek ennek ellenére izgalmasak voltak, de egy csupán tucatnyi autót felmutatni képes világbajnokság nem működhet sokáig. Ráadásul a széria már csak nevében volt vb 2012-ben, hisz a tervezett indiai, koreai és két kínai versenyt a szezon előrehaladtával törölték, helyükre európai fordulók kerültek. Maguk a csapatfőnökök fakadtak ki a júliusi portugál forduló után, mondván nemhogy azt nem tudják, még hány helyszínre kell elutazniuk, de még azt sem, egyáltalán hol lesz a következő versenyhétvége. A GT1 Világbajnokság ígéretes neve ellenére befuccsolt, helyét az SRO a Blancpain Endurance Series-szel és egy GT Sprint sorozattal pótolja idéntől.

A finálét az angliai Donington Parkban tartották, amely nagy csatákkal, de kissé méltatlanul, egy nagy balesettel ért véget:

 

Forma-2 - újjáalakult 2009-ben, megszűnt 2012-ben

F2 size.jpg

A Forma-2 először 1985-ben szűnt meg, mikor a növekvő költségek miatt az olcsóbb Forma-3000 vette át a helyét. A bajnokságot az FIA akkori elnöke, Max Mosley támasztatta fel 2009-ben azért, hogy egy költséghatékony sorozattal vigye közelebb a fiatal tehetségeket a Forma-1-hez. A bajnokok tesztlehetőséget kaptak a Williams istállótól, de ennél közelebb egyikük sem jutott a királykategóriához. 2011 előtt az F2 szerződést bontott az Eurosporttal, elvágva ezzel sok nézőt a szériától. 2012-re az indulók száma 15 körülire csökkent, erre való tekintette a promóter MSV és az FIA megállapodott a sorozat megszüntetésében. A Forma-2 modern kori inkarnációja sajnos egy tragédiával írta be magát a motorsport nagykönyvébe. 2009-ben a brands hatch-i második versenyen a legendás, két- és négykeréken is világbajnok John Surtees fia, Henry végzetes balesetet szenvedett, mikor egy gumifalba csapódó autó lerepülő kereke eltalálta a fejét. Az F2 második kora tehát nem bizonyult sikeresnek ezzel vélhetően újabb évtizedekre átadva a szériát a múltnak.

 

F3 Euroseries - alakult 2003-ban, megszűnt 2012-ben

hulk_f3euro_zand_2008.jpg
Az F3 Euroseries végével átadja a helyét a 2012-ben újraformált Forma-3 Európa-bajnokságnak. Az F3 problémája ugyanaz volt, ami a mai kisebb formaautós kategóriák többségének: az résztvevők alacsony száma. Gerhard Berger, aki az FIA Forma-3-as részlegénél dolgozik, az elmúlt években a Forma-3-as bajnokságok reformján dolgozott, hogy minél több fiatal tehetség mérsékelt számú, de annál színvonalasabb szériákban versenyezzen. Ennek a reformnak az eredménye az euroszéria és az olasz bajnokság megszűnése, melyek sok új potenciális nevezővel járulhatnak hozzá az új kontinentális F3 sikeréhez.

vettel-hamilton-diresta-inl.jpg

Az euroszéria egykori pilótái közül többen ma is a Forma-1 mezőnyének tagjai, így az elmúlt egy évtizedről fennmaradt anyagokat böngészve sok ismerős névre bukkanhatunk. A fenti kép 2005-ben készült, szakavatott rajongóknak vélhetően nem kell bemutatni a három dobogóst.

Végezetül nézzük a mai királykategória két nagy alakját, ahogy szárnyaikat bontogatják 2005-ben a Lausitzringen:

Kilenc bajnokságról emlékeztem meg ebben a három részes sorozatban. Amint láttuk, szinte mindegyik végét anyagi eredetű problémák okozták és nagy részük az ezredforduló után alakult. Versenysorozatot alapítani sose volt könnyű, de talán manapság a legnehezebb létrehozni és fenntartani egyet.

Címkék: hamilton vettel berger f2 max mosley donington f3 surtees sro gt1 forma-3 forma-2 f3 euroseries

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr944990498

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása