FIA GT1 Világbajnokság - alakult 2010-ben, megszűnt 2012-ben
Ahogy az enduranszsportnak, úgy a sportautóvilágnak is kijárt már egy világbajnoki státuszú versenysorozat. Az 1997-ben alakult nagysikerű FIA GT bajnokság megérett a fejlődésre, így az SRO csoport 2010-ben életre hívta a GT1 Világbajnokságot. Nevéből adódóan a sorozat csak a GT1 autóknak adott indulási engedélyt, pedig jogelődje GT2 gépeket is felvonultatott. Ezek a masinák a GT2-eb égisze alatt versenyeztek volna, de a széria sose jött létre. Az SRO csoport mozgástere ezek alapján már szűknek tűnt, de a világbajnokság stabilitásának pajzsán nem ez ütötte az első lyukat. Példátlan módon szinte egyetlen páneurópai lefedettségű tévétársasággal sem tudtak megegyezést kötni, így a futamok szinte kizárólag az interneten voltak követhetők. Nagy nézőtábor híján nehéz nagy tőkét találni, ami szükség lett volna az épp ezidőtájt egyre drágábbá váló GT1 masinák versenyeztetéséhez (2010-ben versenyeztek utoljára GT1 autók Le Mans-ban). Az első évadban még méltányos, 20-22 induló alkotta a mezőnyt, az utolsó szezonra viszont már csak 12-15 autó maradt. A korábbi 3, ill. 2 órás versenyeket a vb-ben kétszer egy órás viadalok váltották fel, ami szintén visszalépésnek tűnhetett. A versenyek ennek ellenére izgalmasak voltak, de egy csupán tucatnyi autót felmutatni képes világbajnokság nem működhet sokáig. Ráadásul a széria már csak nevében volt vb 2012-ben, hisz a tervezett indiai, koreai és két kínai versenyt a szezon előrehaladtával törölték, helyükre európai fordulók kerültek. Maguk a csapatfőnökök fakadtak ki a júliusi portugál forduló után, mondván nemhogy azt nem tudják, még hány helyszínre kell elutazniuk, de még azt sem, egyáltalán hol lesz a következő versenyhétvége. A GT1 Világbajnokság ígéretes neve ellenére befuccsolt, helyét az SRO a Blancpain Endurance Series-szel és egy GT Sprint sorozattal pótolja idéntől.
A finálét az angliai Donington Parkban tartották, amely nagy csatákkal, de kissé méltatlanul, egy nagy balesettel ért véget:
Forma-2 - újjáalakult 2009-ben, megszűnt 2012-ben
A Forma-2 először 1985-ben szűnt meg, mikor a növekvő költségek miatt az olcsóbb Forma-3000 vette át a helyét. A bajnokságot az FIA akkori elnöke, Max Mosley támasztatta fel 2009-ben azért, hogy egy költséghatékony sorozattal vigye közelebb a fiatal tehetségeket a Forma-1-hez. A bajnokok tesztlehetőséget kaptak a Williams istállótól, de ennél közelebb egyikük sem jutott a királykategóriához. 2011 előtt az F2 szerződést bontott az Eurosporttal, elvágva ezzel sok nézőt a szériától. 2012-re az indulók száma 15 körülire csökkent, erre való tekintette a promóter MSV és az FIA megállapodott a sorozat megszüntetésében. A Forma-2 modern kori inkarnációja sajnos egy tragédiával írta be magát a motorsport nagykönyvébe. 2009-ben a brands hatch-i második versenyen a legendás, két- és négykeréken is világbajnok John Surtees fia, Henry végzetes balesetet szenvedett, mikor egy gumifalba csapódó autó lerepülő kereke eltalálta a fejét. Az F2 második kora tehát nem bizonyult sikeresnek ezzel vélhetően újabb évtizedekre átadva a szériát a múltnak.
F3 Euroseries - alakult 2003-ban, megszűnt 2012-ben
Az F3 Euroseries végével átadja a helyét a 2012-ben újraformált Forma-3 Európa-bajnokságnak. Az F3 problémája ugyanaz volt, ami a mai kisebb formaautós kategóriák többségének: az résztvevők alacsony száma. Gerhard Berger, aki az FIA Forma-3-as részlegénél dolgozik, az elmúlt években a Forma-3-as bajnokságok reformján dolgozott, hogy minél több fiatal tehetség mérsékelt számú, de annál színvonalasabb szériákban versenyezzen. Ennek a reformnak az eredménye az euroszéria és az olasz bajnokság megszűnése, melyek sok új potenciális nevezővel járulhatnak hozzá az új kontinentális F3 sikeréhez.
Az euroszéria egykori pilótái közül többen ma is a Forma-1 mezőnyének tagjai, így az elmúlt egy évtizedről fennmaradt anyagokat böngészve sok ismerős névre bukkanhatunk. A fenti kép 2005-ben készült, szakavatott rajongóknak vélhetően nem kell bemutatni a három dobogóst.
Végezetül nézzük a mai királykategória két nagy alakját, ahogy szárnyaikat bontogatják 2005-ben a Lausitzringen:
Kilenc bajnokságról emlékeztem meg ebben a három részes sorozatban. Amint láttuk, szinte mindegyik végét anyagi eredetű problémák okozták és nagy részük az ezredforduló után alakult. Versenysorozatot alapítani sose volt könnyű, de talán manapság a legnehezebb létrehozni és fenntartani egyet.