Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

IndyCar: Füstbe ment terv

Fábián Viktor 2012.12.12. 17:30

Lotus-IndyCar-engine.jpg

Ígéretesnek hangzott, de óriási lebőgéssel végződött a Lotus szereplése a tengerentúli IndyCar sorozatban. A Forma-1-ben idén egy győzelmet, számtalan dobogót és konstruktőri 3. helyezést bezsákoló márka a Honda 2006 óta tartó motormonopóliumának megszüntetésével került szállítóként az Egyesült Államokba. A hivatalosan Lotus erőforrások valójában a Judd műhelyében készültek, de a brit-maláj cég nevére vette a motorokat. Mint kiderült, ez hiba volt.

A Lotus motorral futó csapatok egy pillanatig sem voltak versenyképesek, az általa hajtott autók - szám szerint öt - rendszeresen a mezőny hátsó fertályában foglaltak helyet. Nem csoda, hogy ezt megelégelve két csapat is felbontotta a szerződést mindössze a harmadik forduló után és az Indianapolis 500-ra a fényévekkel erősebb Hondára, ill. Chevrolet-re váltott. A Lotus egyetlen megmaradt ügyfele, a HVM Racing egész éves megpróbáltatások sorozatának tette ki magát. A gyors oválokon zajló versenyekről, így az Indy 500-ról is kizárták az autóikat, mert veszélyesen lassúak voltak! Így esett, hogy az Indy-s bemutatkozására lelkesen készülő Jean Alesi is hamar parkolópályára került, nem is beszélve a nagyon tehetséges, ennél jobb sorsra érdemes Simona de Silvestroról, aki egész évben derekasan küzdött a sorozatos műszaki hibák ellenére. Az IndyCar vezetősége mindent megtett, hogy megmentse a márkát attól, hogy nevetségessé tegye magát és extra lóerőket engedélyezett az erőforrásainak, kivívva ezzel a Honda és a Chevy rosszallását.

A tavasszal bekövetkezett vezetésváltás megadta a kegyelemdöfést az akkor már nyilvánvalóan félresiklott projektnek. A Lotus szépen lassan megszüntette a pénzek folyósítását a motorok gyártójának, miközben jogi utat kerestek a szerződésükből való kihátrálásra. Az öt évre kötött kontraktus felmondása esetén óriási kártérítést kellett volna fizetniük, így taktikázásba kezdtek: a Honda és a Chevy a Lotus jelenlétével a mezőny maximum 40%-át köteles motorral felszerelni, a Lotus hiányában viszont a rajtrács 60%-át. A HVM-t sakkban tartó márka tehát maradásával, de passzivitásával adott esetben komoly ellentéteket szított volna a sorozat és a gyárak között, mivel a másik két motorgyártónak a szerződésében leírtakon túlmenő kötelezettségeket kellett volna vállalnia. A Lotus célja ezzel az volt, hogy az IndyCarból az eddigi ráfizetéseken túl egyéb terhek nélkül tudjanak kiszállni. A szakítás megtörtént, így a Hondával és a Chevy-vel szembeni elvárások most már nyilvánvalóak.

sebastien-bourdais-dario-franchitti.jpg

Ha az ember figyeli az IndyCar körüli híreket, sajnos főként efféléket hall. A Lotus körül kialakult cirkusz, a botrányos körülmények között kirúgott vezérigazgató. Kevés szó esik az izgalmas versenyekről és a bámulatosan szoros, utolsó versenyig tartó bajnoki küzdelmekről. Az 1996-os szakadás óta (röviden: a CART szériából kivált az IndyCar, a CART 2003-tól ChampCar néven futott tovább, majd 2008-ban beolvadt az IndyCarba) az amerikai nyíltkerekes versenyzés királykategóriájának reputációja és nézettsége saját magát, ill. az 1990-es évek akkor töretlennek tűnő népszerűségét keresi. A nem folyamatos, de mindig felszínre törő hatalmi harcok szintén nem a széria pozitív oldalát helyezik előtérbe. Van-e kiút? Nos, véleményen szerint az alagút végén már látszik a fény. Idén végre az USA egyik szülötte, Ryan Hunter-Reay nyerte a bajnokságot, és a gyártók versenyében is amerikai győzelem született a Chevrolet által. Ez jó hír a patriotizmusukról elhíresült amerikaiaknak, akik évek óta az IndyCar-pilótafelhozatal nemzetköziesedése miatt panaszkodnak. A helyszíni és tévés nézettségek mutatói is végre emelkedő tendenciát mutatnak. Bár a vezérigazgató körüli hercehurca szolgáltatja a fő témát mostanság, az új szezon közeledtével ez majd alábbhagy és ha a fiúk jó versenyekkel kényeztetik el a publikumot, nem az igazgatói széket melegítő bürokrata, hanem a versenypályákat megszálló betonszaggatók fogják birtokba venni a sportújságok címlapjait.

Címkék: chevrolet honda lotus judd indycar hvm de silvestro

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr544961905

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása