Múlt héten még az új autók bemutatásán csattanó vakuktól zengett a Forma-1 világa, február 5-én már V8-as motorok fülsiketítő zaja ébresztette fel Dél-Spanyolország rég álomba szenderült versenypályáját. Az év első tesztsorozata véget ért és megkezdődtek a találgatások, melyik csapat építette a legerősebb versenygépet 2013-ban. Természetesen a teszteredményekből csak nagyon óvatos következtetéseket érdemes levonni, főleg, hogy Jerez több kérdést vetett fel, mint amennyit megválaszolt.
A négy napos tesztelés legjobb ideje Felipe Massa nevéhez fűződik, aki a harmadik gyakorláson repítette a tabella élére a Ferrari F138 névre hallgató konstrukcióját. A brazil csak az utolsó napon pihenhetett, pénteken az olaszok új tesztversenyzője, a HRT-től igazolt Pedro de la Rosa rótta a köröket a fehér felnikkel ékesített autóban. A Ferrari csak csütörtökön tudott parádézni, a többi napon bő másfél másodperces hátrányban végeztek az éllovas mögött. A tavaly a vb címről éppen lemaradt Fernando Alonso nem vett részt a gyakorláson, ő majd Barcelonában gurul pályára először.
Nem keltett nagy feltűnést a címvédő Red Bull istálló, melynek autói nem a hűvös jerezi időjárástól, hanem az Infiniti nagyobb támogatásától váltak kissé lilábbá. Mind Webber, mind Vettel alatt gyorsnak és megbízhatónak bizonyult az RB9. Az osztrák gárda körül talán túl nagy is volt a csend, nem nyertek meg egy napot sem, de állandó résztvevői voltak az élcsoportnak. Már megszokhattuk, hogy az energiaitalosok mindig sántikálnak valamiben, így nem lenne meglepő, ha kiderülne, sokkal többet rejt magában a gép, mint amennyit Jerezben megmutatott.
Még szokni kell a látványt, hogy egy Sergio feliratú táblát mutatnak egy McLarennek. A Saubertől érkezett, 2012 egyik nagy szenzációja, Sergio Perez bemutatkozott új csapatánál. A mexikói korunk azon kevés versenyzői közé tartozik, aki középcsapatnál kezdve, tapasztalatokkal gazdagodva meg tudott érkezni egy élgárdához. Két napot töltött a wokingiak autójában és szolid ismerkedésről tett tanúbizonyságot: 1,3 másodperc hátrányát 0,7-re tudta faragni az élmenőhöz képest. Csapattársa, a McLarent 2010 óta erősítő Jenson Button megnyerte az első napot, pedig azon a reggelen 3 kör megtétele után leállt az autó. Sokan leírták a brit istállót, gyengének tartva a tavaly év végén sokat hibázó Perez és a mindig higgadt Button párosát, de meglepő lenne, ha nem cáfolnák meg a hitetlenkedők kijelentéseit. A kocsi - a kedd reggeli megállást leszámítva - stabilnak és megbízhatónak tűnt, de kérdés, mennyire gyorsan tud majd alkalmazkodni a McLaren az MP4-28 új, vonórudas felfüggesztéséhez, amely rengeteg fejfájást okozott tavaly a Ferrarinak.
Nem is kezdődhetett volna rosszabbul a Mercedes W04 első tesztsorozata: kedden Nico Rosberg 11 teljesített kör után kénytelen volt a pálya közepére parkolni az autóját, miután az kigyulladt, szerdán a debütáló Lewis Hamilton 15 körbemenetel után fékproblémák miatt a gumifalban kötött ki. Mindkét eset a Mercedes aznapi gyakorlásának végét jelentette, így sűrű utolsó két nap várt a németekre. Nem meglepő, hogy csütörtökön és pénteken is az ezüstszínű W04 versenyzői tették meg a legtöbb kört: először Rosberg 148-at, majd Hamilton 145-öt. A vérszegény kezdetet tehát a többiek átlagkörét jócskán meghaladó munka követte, mely nem ért véget eredménytelenül: Rosberg a harmadik napon Massa mögött végzett, Hamilton az utolsón a hatodik helyen, de a brit hátránya német csapattársáéval megegyező volt. A Mercedes a felmerült problémák ellenére nem hagyta el keserű szájízzel a jerezi aszfaltcsíkot: az utolsó két nap maratonja során az autó gyorsnak és megbízhatónak tűnt.
Változatlan kacsaorral és változatlan felállással vágott neki 2013 első tesztsorozatának a Lotus. Az E21 olybá tűnik, megörökölte elődje jó tulajdonságait, mert ugyancsak gyorsnak és megbízhatónak tűnt: Grosjean a második, Räikkönen a negyedik napot nyerte meg, de a köztes napokon is az élmezőnyben végzett a piros-fekete versenyautó. Grosjean sokat köszönhet a csapatnak, számtalan, balesettel végződött hibája után idén tiszta lappal indulhat és ha elég összeszedett lesz, gyorsaságát nem fogják baklövések kísérni. Räikkönen örül, ha békén hagyják, mert tudja, mit kell csinálnia, de motivációjának megőrzése érdekében is elemi fontosságú, hogy a Lotus a szezonnyitótól kezdve versenyképes legyen.
Az egyik, ha nem a legtetszetősebb versenyautóval állt elő a Sauber, amely megújult versenyzőpárossal próbál kitörni a középcsapatok békjójából. A Force Indiától érkező Nico Hülkenberg és az újonc mexikói Esteban Gutierrez célja, hogy felülmúlja a tavalyi roppant sikeres szezont, törekvéseiknek azonban gátat szabhat, ha 2013-ban is nagy körbeverések lesznek a középmezőnyben. A négy nap során a Sauber, a Force India és a Toro Rosso szinte azonos tempót tudott produkálni, közülük a legjobbnak az indiaiak bizonyultak, akik még mindig nem nevezték meg Paul di Resta csapattársát.
Általában az említett hármas mögött végzett a Williams, amely az egyetlen csapat volt, ami még nem mutatta be a 2013-as autóját. Frank Williams istállója a tavalyi kocsira "aggatta" rá az idei fejlesztéseket, de az eredményből nem sokat tudtunk meg, mert többnyire a 11-12 fős mezőny végén fejezték be a napot.
Ha sokminden nem is derült ki Jerezben, az valószínűnek tűnik, hogy a Caterham és a Marussia idén sem lesz rendszeres pontszerző: a két csapat autója kibérelte a tabella alját. A zöldebbé váló brit-maláj Caterham autók nem az eredményeikkel, mint inkább a szabályszerűség határát súroló kipufogórendszerükkel keltettek feltűnést. Mindkét sereghajtó gárda új párossal kezdte meg a felkészülést, a Caterhamnél Charles Pic és Giedo van der Garde tekerik majd a kormányt, a Marussiánál Max Chilton és Luiz Razia ül volán mögé, utóbbi Timo Glock megüresedett (értsd: megüresített) helyére.
Érthető már, hogy Jerez miért tett fel több kérdést, mint amennyit megválaszolt. Az erőviszonyokról kialakított kép még túl homályos, de ez nem is lehet másképp az év első tesztelése után. A jerezi pálya felülete túl durva az új Pirelliknek, így a gumikérdés majd a következő négy napos tesztsorozaton lesz igazán terítéken, amely vélhetően majd árnyalja a képet. Addig is az elmúlt napok történéseit rágcsálhatjuk. Folytatás február 19-én Barcelonában.