Facebook

https://www.facebook.com/razokoblog

Rázókő blog

Minden, ami motorsport. facebook.com/razokoblog

Friss topikok

Címkék

a1gp (1) abu dhabi (1) abu dhabi nagydíj (1) aco (1) adelaide (1) al-attiyah (3) albuquerque (2) alfa romeo (1) alguersuari (1) alms (8) alonso (4) aprilia (1) audi (3) austin (3) ausztrália (2) ausztrál nagydíj (2) ausztria (1) autogp (4) azerbajdzsán (1) ázsiai le mans (1) bahrein (1) bahreini nagydíj (1) bajnokok tornaja (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (2) barrichello (1) bathurst (2) berger (1) bes (2) biaggi (1) blancpain (3) bmw (4) bouffier (1) brawn (1) brazil nagydíj (1) brit nagydíj (1) bsb (3) buemi (1) buggy (1) bukarest (1) bunkoczi (2) burti (1) cart (2) caterham (1) chagin (1) champcar (2) chevrolet (3) chile (1) circuit of the americas (2) citroen (2) city challenge (1) corvette (2) cota (4) crt (3) cruze (1) dakar (2) daytona (3) daytona 500 (1) da costa (1) da matta (1) delecour (1) deltawing (1) despres (2) de rooy (2) de silvestro (1) donington (1) donnelly (1) dorna (1) dtm (12) ducati (2) ecclestone (4) elms (2) erc (1) ezpeleta (1) f1 (48) f2 (1) f3 (3) f3000 (1) f3 euroseries (1) fernando alonso (1) ferrari (6) fia (1) fia gt (4) fittipaldi (1) fom (1) force india (1) ford (3) forma-1 (49) forma-2 (1) forma-3 (3) formula 3000 (1) francia nagydíj (1) fuji (2) glock (1) gold coast (1) gp masters (1) grand-am (3) grosjean (1) gt (1) gt1 (1) guia (1) hamilton (3) hanninen (1) highcroft (1) hinchcliffe (1) hirvonen (1) hispania (1) holden (1) honda (3) hrt (1) huff (2) hulkenberg (1) hungaroring (6) hvm (1) india (2) indiai nagydíj (3) indianapolis (1) indycar (15) interlagos (1) istanbul (1) itc (1) janner rallye (1) japán (1) japán nagydíj (1) jerez (2) judd (1) kamaz (1) katar (1) katari nagydíj (1) kawasaki (1) kínai nagydíj (1) kopecky (1) korea (1) kovalainen (1) kristensen (1) kubica (1) kyalami (1) laffite (1) latvala (2) lauda (1) lausitzring (1) level 5 (1) le mans (6) loeb (3) lorenzo (2) lotti (1) lotus (4) m-sport (1) magyar nagydíj (3) makaó (1) makaói nagydíj (1) malajzia (1) maláj nagydíj (2) mansell (1) marrakesh (2) marussia (2) massa (1) max mosley (1) mclaren (3) melbourne (1) menu (2) mercedes (2) mexikó (1) michelisz (2) mini (2) misano (1) monte carlo (1) montoya (2) monza (2) mortara (1) moszkva (2) motegi (1) moto2 (1) motogp (24) mount panorama (1) muller (2) napi bizarr (4) nascar (10) német nagydíj (2) nissan (1) novikov (1) nürburgring (1) nyikolajev (1) ogier (2) opel (2) oroszország (1) ostberg (1) osztrák nagydíj (1) ota (1) patrese (1) patrick (1) patronelli (2) paul ricard (1) pedrosa (2) peru (1) peterhansel (2) petit le mans (1) phillip island (2) porsche (2) priaulx (1) pruett (1) race of champions (1) raikkonen (2) rebellion (1) red bull (7) red bull ring (1) ricardo tormo (1) road america (2) road atlanta (1) roc (1) rossi (2) sachsenring (1) sainz (2) sanghaj (2) san jose (1) sao paulo (1) sato (1) sauber (1) sbk (8) schumacher (2) seat (1) sebastian vettel (1) sebring (1) sepang (3) sf (1) silverstone (3) simoncelli (1) skoda (1) slovakia ring (1) sordo (1) spa (3) spanyol nagydíj (2) spies (2) sro (1) st. petersburg (1) stoner (2) superbike (3) superleague formula (1) superstars (1) super aguri (1) super gt (3) surfers paradise (2) surtees (1) suzuka (2) suzuka east (1) svédország (1) sykes (1) szalay (2) texas (2) tilke (3) tony george (1) török nagydíj (1) toro rosso (1) toyota (1) turkington (1) tusc (3) usa (2) usa nagydíj (2) uscr (1) v8 supercars (6) valencia (1) valenciai nagydíj (1) vettel (8) volkswagen (3) wec (14) wendlinger (1) wmsc (1) wrc (2) wsr (3) wtcc (17) wurz (1) yamaha (2) yas marina (1) yokohama (1) zanardi (1) zengő (2) zolder (1) zúzda (3) Címkefelhő

Túlélésre születve - 1. rész

Fábián Viktor 2013.01.25. 23:38

Ismert közhely, hogy a motorsport veszélyes. Sokan hajlamosak legyinteni, amikor biztonságról szóló fejtegetéseket hallanak. Minden évben balesetek tucatjait látjuk a világ motorsportjának minden tájáról, melyek túlnyomó többségben sérülés nélkül végződnek. Sokat halljuk azt a vélekedést, hogy a mai motorsport túl biztonságos. Könnyű erre cáfolatot találni. A következő három részes sorozatnak olyan versenyzők a szereplői, akik pályafutásuk egy adott pillanatában majdnem életüket veszítették, de sikerült kitérniük a kaszás csapása elől. Kilenc túlélő, a teljesség igénye nélkül.

Niki Lauda - Forma-1, Nürburgring (Nordschleife), 1976

Formula-1-Latest-Niki-Lauda-disapproves-Kubicas-decision-of-Rally-racing-55881.jpg
Niki Lauda aggályok között érkezett meg az 1976-os Német Nagydíjra, mert a pálya veszélyessége miatt szervezett bojkottakciója kudarcba fulladt. Az osztrák volt a legnagyobb ellenzője a 23 km-es Nürburgringnek és végül az ő súlyos balesete kellett ahhoz, hogy a ma használt vonalvezetést megépítsék. Lauda futóműve az első körben kitört, nekicsapva Ferrariját a palánknak, ahonnan tűzgolyóként csapódott vissza a pályára. Az autót Brett Lunger eltalálta, de az amerikai rögtön kiszállt és a bajba jutott világbajnok segítségére sietett, több társával együtt. Ők húzták ki Nikit az égő autóból, aki a sisakjának sérülése miatt komoly égési sérüléseket szenvedett a fején: elvesztette jobb fülét, de füstmérgezést is szenvedett. A kimentése után lábra tudott ugyan állni, de később kómába esett. Ennek ellenére két hónappal később már újra autóban ült, a visszatérésekor kötéssel a fején, elmondása szerint rettegve vezetett az ugyancsak veszélyes Monzában. Bár ott negyedik lett, a világbajnokságot elvesztette, mert az évadzáró Japán Nagydíjról a második körben önként kiállt a zuhogó eső okozta veszély miatt. Lauda egy évvel később megszerezte második vb-címét a Ferrarival, majd két kevésbé sikeres Brabham-év után visszavonult. 1982-ben McLarennel tért vissza, két évvel később pedig egy újabb világbajnokságot nyert. 1985-ben fejezte be pályafutását, de a Forma-1-et sosem hagyta el, sőt, 2012 végén kinevezték a Mercedes csapat egyik vezetőjének, amely pozíciójában kulcsszerepet játszott Lewis Hamilton leigazolásában.

Martin Donnelly - Forma-1, Jerez, 1990

donnelly_lotus_102_2.jpg
Martin Donnelly Forma-1-es pályafutása mindössze 15 versenyig tartott, de ennyi is elég volt számára, hogy az egyik legnagyobb túlélőként tartsuk számon. Az 1990-es Spanyol Nagydíj egyik szabadedzésén a brit a pálya egy éles kanyarjánál szalagkorlátnak ütközött, amely kettétörte a Lotus karosszériáját, Donnelly-t pedig a pálya közepére repítette, hátán az üléssel. A mentőcsapat szerencsére időben a helyszínre ért és kórházba szállította a szerencsétlenül járt pilótát, akinek mindkét lába eltört, zúzódások érték a tüdejét és agyrázkódást szenvedett. Hosszú ideig tartó felépülés után visszatért a versenypályákra, de a profi karrierje véget ért. Donnelly nem szakadt el a Lotus-tól, de a Forma-1-től sem teljesen: bemutatókon vesz részt és szervez is Lotus-szal kapcsolatos rendezvényeket, az FIA-nak pedig már a rendelkezésére állt, mint negyedik versenybíró.

Karl Wendlinger - Forma-1, Monaco, 1994

wendlinger_gepa_726.jpg
Karl Wendliger nagy balesete a Forma-1 történetének legérzékenyebb napjaiban történt: az 1994-es Monacói Nagydíjat mindössze két héttel a san marinói fekete hétvége után rendezték, ahol a fiatal osztrák Roland Ratzenberger és a háromszoros világbajnok Ayrton Senna is végzetes balesetet szenvedett. A biztonság kérdése töltötte ki a legnagyobb helyet ekkor az F1 koponyáiban és Wendlinger bukása tovább nyomasztotta a paddockot. A Saubernél a második szezonját töltő osztrák a csütörtöki edzésen az alagút után a szemtanúk szerint túl korán fékezett, amely megbosszulta magát a nyújtott, hepehupás jobbosban: a Sauber a palánknak csapódott és megállíthatatlanul csúszott bele a sikán bukóterének báláiba, oldalról eltrafálva azokat. Wendlingert a becsapódáskor fejen találta az egyik, aminek következtében elvesztette az eszméletét. Két hétig feküdt kómában élet és halál között, de végül villámgyors felépülésbe kezdett. A szezon végéig nem tért vissza, de 1995-re újabb lehetőséget kapott, amellyel viszont nem tudott élni. Peter Sauber épp Monaco előtt váltotta le, és bár az évad utolsó két versenyére visszahívta, Wendlinger már nem volt többé a régi. Bár a Forma-1 kapui bezárultak előtte, versenyzői karrierjét nem törte derékba a baleset: 1999-ben és 2000-ben Olivier Berettával és Dominique Dupuy-val GTS kategóriában megnyerte a Le Mans-i 24 órást, 2010-től 2011-ig pedig a GT1 Világbajnokságban tekergette egy Nissan, majd egy Lamborghini kormányát, igaz, kevés sikerrel. Tavaly különböző nemzetközi GT versenyeken indult, melyeken dobogóra is tudott állni.

Címkék: ferrari f1 lotus forma-1 lauda sauber wendlinger donnelly

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://razoko.blog.hu/api/trackback/id/tr395043842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása